Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför? Tvätta varför då? Miljövänligt? Genomgång av städa och tvätta inför test nästa gång.
Lektionspass 2 Centralt innehåll Miljö och livsstil Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa. Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Tvätt och rengöring samt olika rutiner och metoder för detta. Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv. Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9 Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.
Vad gör vi Vt- 15 planering
https://www.youtube.com/watch?v=YFkgYWe21rc Hur gör man
https://www.youtube.com/watch?v=_mLcInh27ds Tvättfilm 6 min
Lite hjälpfrågor inför testet lektion 3 Vad betyder följande symboler: Vad har tvättmedlet för uppgifter? Förklara följande skötselsymboler Vad måste du tänka på innan du lägger in tvätten i tvättmaskinen? På vilka sätt kan du få din tvätt torr? Hur ska du torka en ylletröja?
Varför ska vi städa? Ge tips på vad en familj som har ett allergiskt barn bör tänka på. Vad kan du göra för att det ska gå fortare och enklare att städa hemma Förklara enkelt hur man diskar för hand Vad kan man inte diska i maskin? Varför ska man inte diska gjutjärnspannor i diskmedel? Om du råkat diska gjutjärnspannan med diskmedel, vad ska du göra då?