”Kommunikationsalmanackan” Yvonne, Annica, Hanna, Sofia och Mia.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Grupp 5 David Breneman Hanna Friberg Annica Löfving Mia Malmberg Yvonne Stenberg.
Muntligt Jag kan….
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
DESIGN METODIK GRUPP 4 JOHAN BERGSTEN | JENNY DAFGÅRD | PIA HAMMARGREN.
Betyg och förmågor.
Per-Olof Hedvall, tekn. dr..  Exempel på hur jag ser på tillgänglighet  Perspektiv som saknas på tillgänglighet  Hur tillgängligheten kan bli.
Palliativ vård Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvalitet för patienter med progressiv obotlig sjukdom. Vården innebär beaktande.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Kommunikationsplanens delar
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dataföreningen i Sverige
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Begrepp.
Läroplansträff fritidshem
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Reseproduktion och försäljning
På väggen finns både en familjealmanacka och en anslagstavla där man kan skriva upp viktiga saker. I korgen kan man lägga plånbok, nycklar och mobiltelefon.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Idéskiss ”ny 7,5 hp utbildning” Arbetsgruppen: Christina Stenman Ulla-Karin Schön Lisa Ask.
Läroplansträff Välkomna!.
Designmetoder för ett IT- projekt Grupp 5: Hanna Friberg Annica Löfving Mia Malmberg Yvonne Stenberg.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Marknadsföring och försäljning
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Teknik och lärande samt Lärande och teknik. Interaktion Teknik och lärande Användarmöjligheter Pedagogiken bygger på tekniken Lärande och teknik Vad händer.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Förra måndagens program :
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Ostindiefararen – Vänern Tour Ostindiefararens intryck ” Vänersborg - porten till Vänern blev en framgång tack vare alla involverades intresse,
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter
Kommunikationsstöd för människor på flykt
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Artefakter och scenarios
Design & Utvärdering, 5 poäng
[Förbättringsprojekt]
Familjeliv, små barn och medier
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Kvinnligt och manligt.
Föreningen kognitivt stöd
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Träff 9 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

”Kommunikationsalmanackan” Yvonne, Annica, Hanna, Sofia och Mia

Vår idé  Ett kommunikationsverktyg som en familj kan använda för att kommunicera och planera aktiviteter veckovis.  Bildalmanacka  Involvera alla familjemedlemmar, inklusive barn

Vår prototyp

Metoder  Look – Guided Tours  Learn – Cognitive Task Analysis  Ask – Collage  Try – Behaviour Sampling

Look - Guided Tours  Metodens syfte är att få en uppfattning om hur vår målgrupp hanterar liknande uppgifter eller situationer idag.

Learn - Cognitive Task Analysis  Med en kognitiv uppgiftsanalys kan beslut, tankeprocesser och människors tolkning av problem hjälpa designern att förutspå användarens krav och förväntningar inför uppgiften.

Resultat - Cognitive Task Analysis

Ask - Collage  Ett collage används för att illustrera användarnas förståelse och uppfattning om bilder och problem, och för att hjälpa dem att sätta ord på tema som är komplicerade eller som inte tidigare är tänkta på.

Try - Behaviour Sampling  Med metoden studeras vad människor gör med den artefakt som de tilldelas.