Logistik, Business Logistics

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Logistik, Business Logistics
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Hur ska vi transportera?
Logistikens grunder 20p Mål
MaB: Ekvationssystem Allmänt
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Logistik, Business Logistics
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Ruttplanering Vad är det??.
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Kapitel 11 Prissättning.
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
…och vi startar med lite repetition
Logistik, Business Logistics
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Offertverktyget ett sälj- och prisverktyg
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Algebra och ekvationer
marknadsförarens verktygslåda
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Logistik, Business Logistics
Budget Företagets planering i siffror
Logistik vid husbyggnad
…och vi startar med lite repetition
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
InstitutionerFöretag Kompetensområden Robotdalen Logistikautomation Automation Region.
”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, ”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, © Liber 2003 Välkomna till Företagets Logistik Kursansvarig.
Kapitel 15 Budgeten.
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Inköpskalkylering Ett sätt att pressa priserna. Ekonomin i en varuhandel De största kostnaderna är Varukostnadca: 80 % av försäljningsintäkten Personalkostnad.
Föreläsning 4 Distribution Produktion Materialförsörjnig Cyklett
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Lagerstyrning.
Dagens Fö Cyklett, rapport 2 Leveransservice Lite repetition SL
Lagerstyrning.
Uppsummering Cyklett, Centralisering
Produktens olika delar
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Agenda Lagrets Aktiviteter Skäl att ha lager Lagerstyrning.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Presentation av Möblia Hyllsystem AB
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
Hur ska vi transportera?
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Ruttplanering Vad är det??.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Susanne Lindqvist SANdvik,
1 1.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Övningstillfälle Följande skall vi gå igenom under övningspasset.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Presentationens avskrift:

Logistik, Business Logistics Kursens innehåll Logistik, Business Logistics Materialförsörjning Materials Management Produktionsstyrning Production Control Fysisk distribution Physical Distribution Leverantör Inköp Råmaterial- lager Produktion Försäljning Lager Kund Inbound Logistics Outbound Logistics Supply Chain Management Kvalitet Information

Logistik, Business Logistics Physical Distribution Där vi fortsätter idag Logistik, Business Logistics Materialförsörjning Materials Management Produktionsstyrning Production Control Fysisk distribution Physical Distribution Leverantör Inköp Råmaterial- lager Produktion Försäljning Lager Kund Inbound Logistics Outbound Logistics Supply Chain Management Kvalitet Information

Kan sägas bestå av två delar Leveransservice - ett konkurrensmedel Kan sägas bestå av två delar Kärnservice: Det som alltid måste uppfyllas. Vad kunden tar för givet. Perifer service: Det som ger mervärde. Vad kunden inte tar för givet. KAN VARIERA FÖR OLIKA ARTIKLAR OCH FÖR OLIKA KUNDER.

Kund och leverantör kan ha olika syn på begreppet leveransservice Olika syn på leveransservice Kund och leverantör kan ha olika syn på begreppet leveransservice Leverantörens syn: Från mottagning av ordern till att utleveransen är gjord. Kundens syn: Från att första kontakten tas till att produkten är förbrukad.

Några exempel på ingående delar -serviceelement Leveransservice Vad består den av? Några exempel på ingående delar -serviceelement Lagertillgänglighet Leveranstid Leveranspålitlighet Leveranssäkerhet

Några fler exempel på serviceelement Leveransservice Vad består den av? Några fler exempel på serviceelement Information Kundanpassning Flexibilitet Dilemmat: God service ger högre försäljning men samtidigt ökar kostnaderna. Hur hitta rätt nivå?

Hur leveransservicen påverkar intäkter och kostnader SEK Kostnader Intäkter Leveransservice

Frågor kring leveransservice -för att finna rätt nivå Vad erbjuder konkurrenterna? Vad kräver kunden och vad behöver kunden egentligen? Vad ger ökad service i merförsäljning? Vad kostar leveransservicen? Leveransservice är alltid en avvägning mellan kostnader och intäkter

Servicenivå Kanske ska servicenivån variera? Vara olika för olika kategorier? Hur ska man kategorisera?

DIFFERENTIERING Att behandla Produkter, Kunder, Leverantörer etc olika ”För oss är alla kunder lika viktiga och lika mycket värda. De ska därför behandlas lika.” ”Alla kunder ska ha högsta möjliga servicegrad.” En vacker tanke kanske men är den rätt....?

VOLYMVÄRDESANALYS Utgångspunkt: En liten del av antalet står för en stor del av omsättningen Exempel: Några få kunder står för en mycket stor del av omsättningen Några få produkter står för huvuddelen av vår totala omsättning. Några få leverantörer står för en stor del av våra inleveranser.

Verktyget är ABC-analys Ett verktyg för differentiering Att klassa kunder, leverantörer, produkter etc i olika kategorier Grundmodellen: Kategorierna är A, B och C ”Paretos princip: ”80 – 20 – regeln” 20% av kunderna står för 80% av omsättningen Samma förhållande gäller också om vi ser till produkter och leverantörer

80 – 20 – regeln, grafiskt

Beräkna procen-tuellt värde ABC-analys, steg 1 Hur gör man? Indata Beräkna volym-värde Beräkna procen-tuellt värde

Färdigt???? ABC-analys, steg 2 Sortera utifrån högst volymvärde Hur man fortsätter Sortera utifrån högst volymvärde Sätt in andel av antalet Ackumulera volymvärdet Sätt in A , B eller C Färdigt????

Egen uppgift ABC-analys

Lösning ABC-analys Steg 1

Lösning ABC-analys Steg 2

Vad ska vi ha resultatet till? Differentiering A-produkter => stort värde => viktiga -Reducera ledtider -Öka frekvenser -Reducera osäkerheter -Öka omsättningshastigheten C-produkter => lågt värde -Enkla beställningsprinciper -Acceptabel leveransservice till minimal kostnad

ABC-analys för- och nackdelar Exempel på fördelar: Lättillgänglig Enkel att göra/använda Ger en bra överblick

ABC-analys för- och nackdelar Exempel på nackdelar: Tar inte hänsyn till tex täckningsbidraget Utifrån ändamålet med analysen måste man fundera på vad som är viktigt. ABC-XYZ-analys? Svårt att se tex komplementprodukter Ger bara det egna företagets perspektiv Ger en ögonblicksbild och tar inte hänsyn till i vilket stadie en produkt befinner sig

Produktlivscykeln

Ett sätt att använda resultatet av ABC-analysen Att bestämma nivån på säkerhetslagret Olika nivåer för A, B och C? Nivån på säkerhetslagret är en servicefråga

Metoder för beräkning av säkerhetslager Manuellt bedömt Bygger på erfarenhetsmässiga bedömningar Procent av ledtidsförbrukningen En procentuell andel av vad som antas förbrukas under ledtiden Beräknat utifrån kostnadsoptimering Avvägning mellan lagringskostnad och bristkostnad Beräknat utifrån önskad servicenivå Bygger på sannolikheten att artikeln finns på lager när den efterfrågas

Servicenivå utifrån två olika definitioner: Sannolikheten att brist inte ska uppstå under en lagercykel lagercykel = tiden mellan två påfyllningar SERV2 Hur stor andel av efterfrågan som kan levereras direkt från lager

Beräkning av SäkerhetsLager Enligt definitionen SERV1 Hänsyn till osäkerhet i efterfrågan Hänsyn till osäkerhet i ledtid I boken används σ för standardavvikelse, här SD

Beräkning av SäkerhetsLager Enligt definitionen SERV1 Hänsyn tagen till både osäkerhet i ledtid och osäkerhet i efterfrågan

Ett räkneexempel SL=? Ingen osäkerhet i ledtiden: k=1,65 SDD=10 st/d LT=20 d Osäkerhet i efterfrågan och i ledtid: D=3600 st/år => DM=3600/360=10 st/d SDLT=5 d

System för Lagerpåfyllning Kan baseras på Tid (regelbundna påfyllningar) -Periodbeställningssystem Kan baseras på Kvantitet (lagersaldo) -Beställningspunktsystem Kan baseras på Förbrukning (förväntad framtida förbrukning) -MRP -Täcktidsplanering

Periodbeställningssystem

Beställningspunktsystem BP=FL+SL FL=LT*DM Ett räkneexempel! I boken: FL=DLT

Fortsättning följer på nästa sida => Egen uppgift SL=? BP=? En produkt som företaget lagerför har en ledtid om 14 dagar. Efterfrågan på produkten, som uppgår till 7200 st/år, har en standardavvikelse om 8 st/dag. Ledtiden visar ingen variation. Företaget önskar hålla en servicenivå om 99,5% (k=2,58). Beräkna hur stort säkerhetslager företaget behöver hålla för att uppnå önskad servicenivå. Beräkna också beställningspunkten. Fortsättning följer på nästa sida =>

Egen uppgift, forts SL=? BP=? Efter en tid visar det sig att antagandet att ledtiden inte varierar är felaktigt. Standardavvikelsen i ledtid är 3 dagar. Hur stort säkerhetslager behöver man då hålla för att uppnå önskad servicenivå? Vad blir den nya beställningspunkten?