MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Advertisements

Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Boendekarriärer i ett långsiktigt individperspektiv
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Manual för älgdatabasen i
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Utbildning föreningsadministratör. Viktiga datum! Fr.o.m. 1/ är det krav på att aktiviteter/sammankomster ska närvarorapporteras i kommunens system.
Träning ger färdighet!.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Om byNet 10 års erfarenhet av byggnation av fibernät på landsbygden. Genomfört över 200 föreningar runt om i Sverige. Samma upplägg som utbyggnaden av.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Kapitel 9 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Nätbaserade kurser.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Hittaut.nu Ett friskvårdprojekt med orientering, karta och modern teknik i fokus.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Framtiden är här nu Brf Bolmen 2
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
YouGov Omnibus, april 2014 Omnibus Zoonoser ERV Försäkringsaktiebolag.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Konfiguraitonshantering EN KORT SAMMANFATTNING AV KONFIGURAITONSHANTERING.
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Väljarbarometern- Utveckling över tid
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Presentationens avskrift:

MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS

MMS TV-tittarpanel Basundersökningen –Genomförande –Användning –Vägning Panelen –Panelmatris, balansering –Vägning –Rekrytering och installation –Administration och underhåll Rapportering av tittandet –Kontroller –Definitioner –Framtid

Basundersökning - genomförande 4500 intervjuer per termin samt 1000 rekryteringsintervjuer med åringar. –Fältperiod feb-april och sept-nov –12 veckor per termin –Aviseringsbrev –Telefonintervjuer Syfte: –Kartläggning av befolkningen –Underlag för framräkning av tittarsiffror –Rekrytering av panelhushåll

Basundersökning - processflöde

Basundersökning - Uppstart Avtal Metod Urval Frågeställningar Formulär Utbildning Medlyssning

Basundersökning - Fält Formulärscript till CATI Tester/Kontroller Telefonintervjuer Medlyssning Rådata bearbetas av Tabell & Form

Basundersökning - Bearbetning Estimering av universum Vägningar Korstabeller Färdig data Bastal/Universumtal Basundersökningsrapport

Basundersökning - Vägning Process: –Hämta källdata från andra undersökningar. –Beräkna universum för hushåll och individer. Individuniversum = SCBs individuniversum Hushållsuniversum = Individuniversum / medelhushållsstorlek –Tilldela vikter till hushåll och individer. Syfte: –Att få basundersökningen så representativ som möjligt.

Basundersökning - Vägning Hushåll –Rimvägning på: Hushållsstorlek (Källa: Hushållens Ekonomi (HEK)) Bostadstyp (Källa: Boende, byggande, bebyggelse från SCB) LKF (län, kommun, församling – koefficienter från SCB) –Projicering till hushåll i riket. Individer –Förvägning till hushållsvikt - Alla individer i samma hushåll får en och samma vikt, därefter delas de upp på unika individer. –Rimvägning på: Ålder Kön LKF –Projicering till individer i riket.

Vägning av panelen målmatris våren 2009 Hushållsnivå – primära kontrollvariabler: Vägning i grupperna Pay och Non-Pay enligt matrisens alla celler: –Utbildningsnivå –Uppskattat TV-konsumtion –Familjesituation Pay betalar för sitt utbud. Non-Pay betalar ej för sitt utbud / ingår i hyran. Individnivå – sekundära kontrollvariabler: Kön/Ålder Familjesituation (andra kategorier än i matrisen) Urbaniseringsgrad (H-regioner) Panelmedlemmarna har dagliga vikter då de tittat på TV. Varje panelmedlem representerar drygt 3000 individer I befolkningen.

Panelmatris Aktuell panelmatris för mars. –Målet för antal installerade hushåll –Faktiskt antal installerade hushåll aktuell månad Grå celler - antal installerade hushåll i varje cell. Vita celler – toleransgränser för antal hushåll i varje cell. –Undre och övre gräns för antal hushåll i resp. cell Rödmarkerade celler i obalans. –Värdet över högsta toleransvärde innebär att ett antal hushåll måste avinstalleras. Om värdet ligger under lägsta toleransvärde så måste ett antal hushåll rekryteras.

Vägning av panelen Kontrollvariabler hushåll (primära)

Vägning av individer i panelen Alla individer i samma hushåll har samma ingångsvikt (hushållsvikten). Därefter delas individerna upp och rimvägning sker på variablerna: –Kön –Ålder –Urbaniseringsgrad –Familjesituation Hushåll år, utan barn Hushåll 45+ år, utan barn Småbarnshushåll, barn 0-6 år Skolbarnshushåll, barn 7-19 år Sedan slås individerna ihop till hushåll igen.

Beräkning av individvikter Alla individer i samma hushåll har alltså samma ingångsvikt. Vikterna summeras. Cellens universum / summan av de vikter som åstadkommits i cellen = justeringsfaktor. Varje individs vikt multipliceras med justeringsfaktorn för den cell individen tillhör. Vikterna kontrolleras och ska ligga inom en viss toleransgräns. Summan av vikterna i varje cell ska ligga inom 99,9 % och 100,1 % av universumvärdet. Om alla individers värden ligger inom ramarna är viktningen klar, om inte så utökas ramarna och processen upprepas.

Vägning av panelen Kontrollvariabler individer (sekundära)

Rekrytering av hushåll till panelen När behov av ett visst hushåll enligt matrisen uppstår. Bas med hushåll som visat intresse i BU-intervjun. Telefonsamtal till aktuellt hushåll, besvara rekryteringsformulär. Skriftlig information, frågeformulär samt intresseformulär. När intresseformulär kommit in så läggs hushållet in som ett installationsjobb hos aktuell tekniker.

Installation av panelhushåll Teknikern ringer hushållet och bokar tid för installation. Teknikerna har med sig en bärbar dator med hushållets svar på de frågor som ställts. Med hjälp av datorn konfigurerar/programmerar teknikern mätarna som installeras på hushållets samtliga TV-apparater. Teknikern uppdaterar samtidigt demografi, utbud och teknik i sin dator. Vi kommande besök finns all data om hushållets status lagrat i teknikerns dator.

Rekryterade/Installerade och avinstallerade hushåll

Hushållens medverkan Hushållen måste meddela AGB NMR om: De köper ny TV. De ändrar kanalutbud. De ändrar mottagningssätt. De kopplar bort basenheten för mätaren som är kopplad till telefonjacket. De har fel på TV:n eller annan tekniskt utrustning. Familjeförhållanden ändras. Omkoppling av telefonen sker. De ska ha semester. De ska flytta.

Validering av peoplemeter-data Innan beräkningarna av tittandet kan göras så görs en noggrann validering av och kvalitetskontroll av datat. –Både på individ- och hushållsnivå. –Dagligen men också över längre perioder. Kontroller: –Oregistrerat tittande (tittande utan någon tittare registrerad). –Okalibrerat tittande (tittande på okänd kanal). –Om någon individ ej tittat på TV under en vecka. –Om TV:n står på länge utan att någon tittare är registrerad.

Validering av peoplemeter-data Fler kontroller: Om hushållet ändrar någon inställning på TV:n. Om någon mätare kopplas bort. Om hushållet skaffar ny teknisk utrustning. Om hushållet flyttar utrustning från en TV till en annan. Om hushållets ändrar mottagningssätt.

Kvalitetsundersökningar Genomförs per telefon 2 gånger per år med samtliga hushåll i panelen. Syfte –Beräkna mått på exakthet (panelriktighet) för korrekt registrering av tittande, dvs. hur väl man sköter in- och utloggning vid TV-tittande. –Jämföra angiven tittarstatus med faktiskt tittarstatus i mätaren. –Uppdatera demografi och information om TV-relaterad utrustning. –Komplettera med nya frågor kring tänkbara bakgrundsvariabler. –Dubbelkolla viss status, exempelvis Text-TV användning.

Kvalitetsundersökningar Panelriktighet –De individer som tittat på TV och varit registrerade. (A) –De individer som tittat på TV utan att vara registrerade. (B) –De individer som inte tittat på TV men ändå varit registrerade. (C) –De individer som inte tittat på TV och inte heller varit registrerade. (D) 90 % gör helt rätt (resultat från hösten 2008) –90,8 % av alla –89,9 % av endast IP

Antal rapporterande hushåll

Dataskydd i mätarna Dagens mätare: Eurometer (15 %) – mäter via frekvens i TV:ns kanalväljare. TVM5 (85%) – mäter digitalboxar genom bannerdetektering. Mätarna är utformade för att: –Mäta tittandet korrekt. –Minimera förlust av data. –Undvika förvanskning av data. –Rapportera eventuella dataförluster. Rådata lagras i mätarens minne, mätaren har en batteriback-up om t.ex. elavbrott sker. Mätare som inte tömts (pollats) föregående natt töms nästkommande natt.

Viktiga definitioner Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i andras hem. –Gäster registrerar ålder och kön samt ärver hushållets vikter och ingår ej själva i viktningen. Mätning sker i hemmet. TV-tittare – om man befinner sig i ett rum där TV:n är påslagen. Tittande tillfaller den kanal som har det längsta tittarpasset, dock minst 15 sek. per minut. Beräkning av tittandet sker enligt MMS Gyllene Regler som presenterades på förra akademin.

Framtiden Fas 1 – mätning av tidsförskjutet tittande i hemmet, avtal påskrivet i mars 2009, 1 års installation. Fas 2 – flyttbara mätare i hemmet, Handset Meter, för mätning av tittande på andra plattformar såsom Webb-TV samt tittande i fritidshus. Fas 3 – bärbara mätare, Portable Meter, för mätning utanför hemmet, exempelvis på pubar/sportbarer.

Time-Shift Våren 2010 kommer mätning av tidsförskjutet tittande i hemmet börja mätas i hushåll som har teknik anpassad för detta. Rapportering dagligen - tidsförskjutet tittande kommer att adderas upp till 7 dagar efter sändningsdagen. Referenskanaler. Nya analysmöjligheter!

Tack för idag! För mer information: –Jannike Sköldebjer – – –MMS hemsida – – där finns tidigare akademi- presentationer, gratis vecko-, månads- och årsrapport, gratistjänsten HotTop och mycket mer. –Tag gärna vår nya ordbok!