The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Möjligheter, risker och praktik!
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
1. Varför finns det pengar?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Supported Employment & Customized Employment
Miljarder möjligheter på en plats!
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
Reflektion över försäljningsseminarium
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
En partner som får ditt företag att växa Venture Cup
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Några viktiga begrepp Marknad Efterfrågan Utbud Jämviktspris
Faktorer som påverkar val av lagervärderingsprincip
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Samordnad individuell plan
School of Economics and Management | Xxxxxxxxxxxxxxxx | Xxxxxxxxxxxxxx | (D) D Month YYYY Varför tillväxt är farligtVarför tillväxt är farligt? FRÉDÉRIC.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Logistics platforms for improved strategic flexibility
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Balanspunkten i verksamheter Balanspunkten_v1.ppt Sven-Håkan Olsson, Definitivus.
Kap 6: Marknadsstrategier
Kontakter, Kontakter, Kontakter – överallt Kontakter Bengt Johannisson, professor i entreprenörskap Linnéuniversitetet och Högskolan i Jönköping Morgonpredikan.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
De nya affärsrelationerna
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Mot grönare försörjningskedjor: Med samarbete kommer man längre! Uni Martinsen Logistik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Miljöteknikminglet.
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
”Preventing the premature death of relationship marketing” - Lina Jansson - Maxim Kejzelman - Susanne Midbeck - Erik Petersson - Patrik Widlund.
The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström,
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
Mallar svenska.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
Produktens olika delar
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Monopolistisk konkurrens
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Analys av kvalitativa data
Monopolistisk konkurrens
Produkt, pris, plats och påverkan
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Konsten att göra bra inköp
Sälja en produkt eller tjänst
Design, strategi, management
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Frihandel.
Presentationens avskrift:

The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial Marketing 21/2 (2006) s Grupp A3 Amina, Karin, Malin & Sofia Grupp A3 Amina, Karin, Malin & Sofia

Begrepp: Relationsmarknadsföring, Strategiska nätverk och konkurrens Budskap: Samarbeta och vinn på det men bara om fördelarna överstiger kostnaderna - Relationsmarknadsföring kan öka vår förståelse för flera aspekter inom företagsstrategi Syfte: att söka efter att utveckla relationsmarknadsföringens teori genom att ställa tre ”varför”-frågor som sedan besvaras med tentativa svar. Begrepp, budskap och syfte

Innehåll Vad menas med relationsmarknadsföring? Hur kan relationsmarknadsföring indelas? Vilka fördelar finns med relationsmarknadsföring? Vilka kostnader finns förknippade med RM? Artikelns tre frågeställningar

Vad menas med relationsmarknadsföring? ”Relationship marketing refers to all marketing activities directed towards establishing, developing and maintaining successful relational exchanges” - Morgan och Hunt (1994)

Hur kan relationsmarknadsföring indelas?

Vilka fördelar för kunden finns med relationsmarknadsföring? Tilltron till företaget Att företaget delar kundens värderingar Minskade sökkostnader Den upplevda risken med marknadserbjudandet minskar RM medför ett anpassat resultat för kunden rörande behov, efterfrågan, smak och preferenser

Vilka kostnader finns förknippade med RM? Att andra eventuellt bättre marknadserbjudanden inte når kunderna Kostnader i tid och pengar vid samarbete Kunder tar ej del av sänkta priser som kommer till följd utav en standardisering av marknadserbjudanden

Frågeställningar Artikelns huvudfrågor: Varför är relationsmarknadsföring så framträdande nu? Varför ingår företag och konsumenter i relationer med andra företag och konsumenter? Varför är vissa insatser inom relationsmarknadsföring mer framgångsrika än andra?

Varför är relationsmarknadsföring så framträdande nu? Underliggande faktorer har visat sig vara att företag tenderar att vara mer serviceorienterade, mer globala, mer nischade och mer informationsorienterade Trend/ökning av strategisk nätverkskonkurrens (strategic network competition) Från flertalet kortsiktiga och ytliga relationer med flera leverantörer till långsiktiga relationer med ett fåtal partners

Varför ingår företag och konsumenter i relationer med andra företag och konsumenter? Fördelar överväger kostnader vid ingående av relationen Målet för relationsutbytet för konsumenten är att få skräddarsydda erbjudanden som passar kundens egna behov Företag ingår relationer när sådana relationer resulterar i att företagen kan konkurrera bättre. Detta innebär enligt författarna att relationsmarknadsföring handlar om strategiska val med syfte att få konkurrensfördelar Företag ingår i relationsutbyte med exempelvis individuella kunder när det medför att de kan skräddarsy sina erbjudanden

Varför är vissa insatser inom relationsmarknadsföring mer framgångsrika än andra? Mål: konkurrensfördelar genom att samarbeta Det finns åtta identifierbara faktorer inom området som påverkar huruvida satsningarna är framgångsrika eller ej:

Source: Hunt and Arnett (2004)

Egna reflektioner Tydliggör viktiga frågor inom RM Visar RM ur ett större perspektiv Framgång vs motgång