Mötesplats inför framtiden pedagogik - en studie av det instruktiva arbetssättet i chattbaserad referenstjänst Magisteruppsats vid Umeå universitet 2004 Petra Svanborg
Mötesplats inför framtiden Frågeställningar Litteraturstudie: Vad är referensarbete? Vad är kärnan i det ”pedagogiska arbetssättet”? Skiljer det sig åt mellan folkbibliotek och akademiska bibliotek? Vad innebär digitalt referensarbete? Chatt? Hur kan bibliotekarien arbeta pedagogiskt i chattsituationen? Empirisk studie: Hur arbetar Fråga Biblioteket respektive Jourhavande Bibliotekarie gentemot chattanvändarna? Hur stämmer detta överens med vad som sägs i litteraturen?
Mötesplats inför framtiden Referensarbete: Öga mot öga Information vs. instruktion Folkbibliotek vs. akademiska bibliotek Svensk Biblioteksförening Referensintervjun viktig!
Mötesplats inför framtiden Referensarbete: Skärm mot skärm Chatta: ”föra skriftlig dialog i realtid över Internet” (Svenska Datatermgruppen 2004) 1/3 svenskar chattar Mer än chatt: - ”Pusha länkar” - Co-browsing/eskortering
Mötesplats inför framtiden Fråga Biblioteket n=374 Referensintervju vid 84 tillfällen (22,5%)
Mötesplats inför framtiden Jourhavande Bibliotekarie n=17 Referensintervju vid 14 tillfällen (82,3%)
Mötesplats inför framtiden Mötesplats inför framtiden? Sammanslagning av Fråga Biblioteket - Jourhavande Bibliotekarie Hur kommer tjänsterna att utvecklas?