Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Lär dig trafikreglerna
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Teknik- och gatukontoret
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Tillämpad IT Strategiskt utvecklingsområde vid Umeå universitet
Klimat och transporter
Långsiktigt hållbart samhälle Miljöstrateg Margareta Örn-Liljedahl.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Strategiska mål för Tekniska nämnden. SCB undersökning Verksamhetsresultat Övergripande målStrategiskt målLägeNyckeltal Mål värde Utfall God kommunal.
Cykelställ.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Icke motoriserade transporter Thomas Krag Mobility Advice.
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Nya avtal Erstaviks fideikommiss -. Nyttjanderättsavtal -
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Stuprör och hängrännor
Vägvisning och tydliggörande av huvudcykelnätet
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Cykelinvesteringar Telegramvägen Cykelparkeringen vid busshållplats Telegramvägen på Värmdövägen har uppgraderats med väderskydd och cykelställ.
Välkomna Bakgrund Vad ska vi förhålla oss till?  Attraktiv stadsmiljö  Affärs- /Näringslivsverksamhet  Trafiksäkerhet  Cyklister  Gående.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Moped klass 2.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Parkeringstal för ett attraktivt Västerås Linnea Viklund Tekniska kontoret.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Cykel Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
FAIRs arbetsmetodik Problemträd Orsaker Huvudproblem Effekter Målträd Aktiviteter Resultat Projektmål Övergripande mål LFA-metoden.
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Sammanfattning av innehåll
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Samrådsförslag.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016
1. Hållbar stadsutveckling
Integrerad cykelinfrastruktur och cykelnätverk
/X Är du trafiksmart?.
Läget i cykelsäkerhetsarbetet
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
(R) = Com. radio R 4 5. R R R R 1 R 3 R B R R Mini V 10 7 V R 9
I huvudet på en cykelplanerare
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Sektor Samhälle och Kultur
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel VISION Attraktiv cykelstad för alla Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel Presentera mig. Har sedan slutet av 1980-talet sysslat med bl a cykelförslag/planering i Göteborg. Har sedan ca 5 år sedan ansvaret för den fysiska cykelutbyggnaden i Göteborg. Skall kort berätta hur vi arbetar med Cykel i Göteborg. Både vår vision o strategi för vårt cykelarbete i Göteborg utgår från ”Attraktiv cykelstad för alla”.

Attraktiv Tillgång till cykelbanor Trivsamma, trygga, rena & snygga cykelvägar ”Flow” dvs behöver inte stanna i onödan, kontinuitet i cykelbanorna, tydlig vägvisning Goda möjligheter till parkering Lättillgänglig service Detta menar vi är attraktivt för cyklisterna. Det skall givetvis finnas cykelbanor-stråk nära där du bor. Cykelbanorna skall hänga ihop. Där du inte redan hittar skall cykelvägvisningen hjälpa dig att hitta rätt.

Cykelstad en tydlig vilja att medborgarna ska cykla En tydlig profilering på cykel i stadsrummet, ex Lånecyklar, publika pumpar. Europeisk samverkan i cykelfrågor Göteborg Stad som arbetsgivare skall profilera cykeln Lätt att kombinera cykeln med övriga transportslag I Europa är vi med i det sk Carma-projektet. Det finns cykelpooler. Det finns möjlighet att köpa subventionerade cyklar och cykelservice. Cykelparkeringar vid större kollektivtrafikhållplatser.

STRATEGI Attraktiv Kundens fokus Cykelstad För alla Cykeln ska vara ett konkurrenskraftigt transportalternativ för resor till och från arbete/skola samt för korta resor i närområdet. För alla Bygga separerade cykelbanor och hastighetssäkra gator för att ge alla förutsättningar för att kunna cykla tryggt och trafiksäkert. Attraktiv återkopplar till bild 2. För alla menas trafikmogna från ca 12 års ålder.

Göteborgs cykelnät 470 km övergripande cykelbanor 150 km övergripande fysiskt fartsäkrade (max 30 km/h) 150 km lokala cykelbanor Summa 770 km Här har vi vår Cykelnätskarta som tillhör gällande Cykelprogram/plan. Göteborg är ca 4 mil från söder till norr och 3 mil från väster till öster. Delvis kuperat. Vi bygger ut vårt övergripande cykelnät i princip enligt gällande Cykelprogram/plan. Vi bygger fn ca 1 mil nya cykelbanor och fartsäkrar (max 30 km/h) 3-5 km blandtrafikgator per år.

Förhöjd gång- och cykelöverfart I Göteborg har vi sedan länge valt att fartdämpa våra gator med fysiska farthinder för att uppnå bra trafiksäkerhet. Vi har fn byggt ca 2800 st farthinder, de flesta olika typer av vägbulor, på vårt gatunät. Nu återstår ca 950 st tillstyrkta farthinder att bygga ut enligt bl a den analys vi gjorde i slutet av 1990-talet. Jag får erkänna att jag är skyldig till mer än 1000 av dessa. Tänket med farthinder/trafiksäkerhet går igen även när vi bygger våra cykelbanor då vi generellt bygger förhöjda gång- och cykelbanor där dessa korsar bilkörbanor. Då förhöjda GC-överfarter byggs tvärs huvudgator har vi sedan länge en väl utvecklat samrådsförfarande med bl a Räddningstjänsten och Västrafik.

Fartdämpad blandtrafikgata Där våra övergripande cykelstråk går på blandtrafikgator fartdämpas dessa gator med vägbulor ca c/c 75 m samt utmärks med våra sidomarkeringsskärmar 30 + cykelsymbol.

Separering gående och cyklister I Göteborg bygger vi våra cykelbanor för alla cyklister (12 års ålder och uppåt) varför vi valt att lägga dem i gångbanenivå skiljda från biltrafiken. För ökad trygghet gående-cyklister i tätbebyggelse separerar vi gående och cyklister med en grund ränndal eller en målad heldragen linje samt symboler på resp bana. Samråd om detta har skett med funktionshindrades – och pensionärsorganisationer.

Farliga hinder Vi tillåter i princip inga hinder (stolpar, btg-grisar, gångslussar o dyl) på eller vid sidan av våra cykelbanor av trafiksäkerhetskäl. Vi håller sedan några år på med ett projekt som går ut på att rensa våra övergripande cykelbanor från hinder både på banan och upp till 1m vid sidan av banan. Det enda undantaget är när det blir omfattande biltrafik på cykelbanan. Då sätter vi en låsbar bilspärr med reflexskärm på del av cykelbanan. Idag har vi kanske kvar 10 hinder som på bilden på våra övergripande cykelbanor.

Inte bara cykelbanor I vårt cykelarbete ingår även mycket annat som t ex publika cykelpumpar, lånecyklar, cykelparkering, cykelvägvisning, påverkanskampanjer.

Skadade och dödade cyklister Under 2000-talet har vi i Göteborg halverat våra skadade och dödade cyklister enligt sjukhusrapporterna (STRADA). Det kan även nämnas att på 1990-talet var de sjukhusrapporterade cykelolyckorna ca 600 st/år. Detta innebär att de sjukhusrapporterade cykelolyckorna sedan mitten av 1990-talet minskat med ca 4/5-delar i Göteborg. Källa: STRADA, sjukhusrapporter