Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Material för projektarbetet
Skola och arbetsliv i samverkan
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulf P Andersson GMV
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Hållbar utveckling inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet
Summering av brainstorm 2
Kortare text Vår butik är Svanenmärkt! Miljön, klimatet och en hållbar utveckling är frågor som ligger oss nära. Därför har vi tagit steget till att.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
Fördjupningsarbete Kärnfysik
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lärares planeringsarbete!
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Miljömålen och förorenade områden
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Huvudämnesstudier KME
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Introduktion & Säkerhet del 1
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Miljöarbete vid IT-fakulteten IT-fakulteten har ett aktiva miljöarbete och alla studenter och anställda är en del i det arbetet!
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Det vetenskapliga arbetets plats i lärarutbildningen
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Urval presentation av Christel Persson avhandling ”Sfärernas symfoni i förändring?...”
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
… i miljömålsarbetet Ylva Rönning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
From Great To Excellent
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Ange vilken/vilka dimensioner av hållbar utveckling är
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Presentationens avskrift:

Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten

Vad innebär detta tema? Under temat Hållbar utveckling och miljömål studeras och bearbetas naturvetenskapens och teknikens betydelse för samhällets ekonomiska, sociala och kulturella utveckling. Frågor om naturveten- skapernas och teknikens betydelse för människans levnadsvillkor i ett brett perspektiv kan tas som utgångspunkt för en tvär- vetenskaplig belysning.

Att sköta en planet Att sköta en planet med fokus på hållbar utveckling i ett ekologiskt perspektiv För alla blivande lärare – inte bara NO-lärare!

När du genomför projekt inom detta tema, får du en chans att fördjupa dig i ett ämne, en process, en ny teknik eller ett naturvetenskapligt problem. inblick i naturvetenskaplig forskning och dess vetenskapliga förhållningssätt. öva på att söka och sålla fakta och kritiskt granska dem.

Det finns många likheter mellan forskning och undervisning Insamling av fakta Bearbetning, rimlighetsbedömningar, kritiskt tänkande Presentation av fakta även skolelever förväntas forska - alla lärare bör veta hur det går till

Projektstart – Hållbar utveckling och miljömål Fundera på vad du vill undersöka. Vilka är de stora utmaningarna/problemen? Formulera en frågeställning Välj metod

Vanligaste metoderna inom Hållbar utveckling och miljömål Göra en litteraturstudie som grundstomme i arbetet Komplettera med egen, mindre studie till exempel utifrån –resultat från din VFU genom intervjuer av elever, lärare, allmänhet, ansvariga på studiebesök, forskare -enkät till skolklasser, allmänhet -enklare experiment/laboration - kanske med med elever?

Närproducerat - är det alltid bäst? Några exempel på projekt

Energikällor – vilka är hållbara?

Miljögifter – synliga och osynliga

Ännu fler exempel på projektarbeten Vilka miljögifter finns i leksaker? Hur kan man undersöka hur farliga olika produkter är för miljön? Hur sprids miljögifter och vad får de för effekter på miljö och hälsa? Vilka miljömärkningar finns? Kan man lita på dem?

Vem bestämmer om nya kemikalier är ett problem eller en möjlighet? Vi behöver kemikalier – men till vad? Finns det radon i skolor och bostäder i Göteborg? Vilka fördelar och nackdelar finns med att förbränna avfall?

Hur arbetar man med miljömålet ”God bebyggd miljö”? Vad innebär miljömålet ”Frisk luft” för skolmiljön? Mobiltelefoni och hälsorisker för skolbarn Ett uthålligt fiske – vill vi betala priset för skolmaten?

Miljöstörande industrier – skall de ligga i städer, på landsbygden eller utomlands? Kravmärkt jordbruk vs konventionellt Östersjön – vårt hotade innanhav Ozon – både nyttigt och farligt Frågor:

Projektintroduktion måndagen 22 september kl i sal 7 på nedanstående adress Institutionen för biologi- och miljövetenskaper Carl Skottsbergs gata 22 B (stor röd tegelbyggnad på vilken det står Göteborgs universitet på gaveln som vetter mot gatan) (hpl Botaniska trädgården) Välkomna! Projektansvarig: Lennart Bornmalm E-post: Mobiltel