Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Kemilärares reflektioner kring användning av visuella representationer
Statistikmodulen Omicron Syntax Data AB Framåt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Analytiker & Holistiker
Mål och betygskriterier
Att arbeta praktiskt.
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Datamodellering med E/R-diagram
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Perception och kognition
Design rationale för MDI
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Att få rätt saker att hända
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Outline för dagens övning
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade.
Experiment Som forsknings-, design- och utvärderingsmetod.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
1. Konnektionism – grunderna
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Daniel Blidäng, Upplands-Brogymnasiet, Kungsängen –
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
1 Kognitiv modellering inom MDI mekanismer för att kunna förutspå användarens uppträdande härstammar från experimentell psykologi, AI och lingvistik.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Perception och motorik
Kärnan i all kommunikation
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Vetenskaplig grund Att läsa: Kapitel 7 i Carroll.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling
Introduktion till Informationsvisualisering, del 2 Staffan Björk
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Grafisk visualisering
Aktieskola.se.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Daniel Blidäng, Upplands-Brogymnasiet, Kungsängen –
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll

Perception och motorik2 Perception och MDI Perception utforskat Viktigt att lägga rätt vikt vid betydelsen av perception i MDI Här belyses visuell perception, men ljud och känsel förekommer också i teorier som används i MDI

Perception och motorik3 Nivåer i visuell perception Lägsta nivå: ögats optik Nivå 2: Mönsterpercetion Högsta nivån: Objekt

Perception och motorik4 Ögats optik teorier om detta ger oss riktlinjer kring upplösning, frekvenser mm färg kanske mest utforskat rörelse textur 3D preattentive processing theory, dvs vad som drar till sig uppmärksamhet

Perception och motorik5 Uppmärksamhet

Perception och motorik6 Mönsterperception mellannivån i perceptionsprocessen Gestaltteorin Stöd för problemlösning genom externa representationer, visualiseringsmetoder

Perception och motorik7 Konflikter i Gestaltteorin

Perception och motorik8 Fler konflikter

Perception och motorik9 Objekt kopplat till ”working memory” koppla ett objekts attribut till form, färg, ytstruktur, där form kommer i första hand och färg och struktur kommer i andra hand (jfr med låg nivå där färg är primärt)

Perception och motorik10 Exempel

Perception och motorik11 Implikationer för design Teorier från lägsta nivån ger enkla och tydliga riktlinjer för design På högre nivåer är människan mer flexibel och designbeslut tas med hänsyn till andra faktorer

Perception och motorik12 Motorik och MDI Prediktiva modeller Deskriptiva modeller Vad gör man? Hur gör man? Hur lång tid tar det? Hur bra fungerar det?

Perception och motorik13 Prediktiva modeller Kvantitativa resultat Analys baserad på modellen istället för från experiment och studier Ej nödvändigt med fungerande system Hick-Hyman law Fitts’ law Keystroke level model

Perception och motorik14 Deskriptiva modeller Hjälper till att beskriva och tänka kring en situation eller ett problem Key-Action Model –Symbol keys –Executive keys –Modifier keys Buxtons 3-state model Guiards modell

Perception och motorik15 Buxtons modell För grafisk inmatning Tre tillstånd: –utanför –spåra –dra Kan ge insikter om nya typer av inmatningsdon

Perception och motorik16 Modellen

Perception och motorik17 Tillämpning av Buxtons modell

Perception och motorik18 Dimensioner och frihetsgrader En modell som klargör kopplingen mellan dimensioner och frihetsgrader Tydliggör att mus inte fullt ut är 2D Kan inspirera till alternativa sätt att mata in

Perception och motorik19 Guiards modell - tvåhandsinteraktion Yves Guiard 1987 Fokus på händernas olika ”roller” (jfr Buxton & Myers, 1986) Analys av tangenters placering på ett vanligt tangentbord i relation till mus som pekdon Tre unika tangenter till vänster, 15 till höger Vanliga tangentbord mer lämpliga (mindre olämpliga) för vänsterhänta

Perception och motorik20 Sammanfattning Teorier om perception på låg nivå ger oss tydliga riktlinjer för design På högre nivåer ges större utrymme för tolkning Prediktiva modeller för motorik lämpar sig för att jämföra designförslag Deskriptiva modeller ger förståelse för besvärliga interaktionssituationer, tankar kring alternativa designförslag och en grund för egna studier