Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll
Perception och motorik2 Perception och MDI Perception utforskat Viktigt att lägga rätt vikt vid betydelsen av perception i MDI Här belyses visuell perception, men ljud och känsel förekommer också i teorier som används i MDI
Perception och motorik3 Nivåer i visuell perception Lägsta nivå: ögats optik Nivå 2: Mönsterpercetion Högsta nivån: Objekt
Perception och motorik4 Ögats optik teorier om detta ger oss riktlinjer kring upplösning, frekvenser mm färg kanske mest utforskat rörelse textur 3D preattentive processing theory, dvs vad som drar till sig uppmärksamhet
Perception och motorik5 Uppmärksamhet
Perception och motorik6 Mönsterperception mellannivån i perceptionsprocessen Gestaltteorin Stöd för problemlösning genom externa representationer, visualiseringsmetoder
Perception och motorik7 Konflikter i Gestaltteorin
Perception och motorik8 Fler konflikter
Perception och motorik9 Objekt kopplat till ”working memory” koppla ett objekts attribut till form, färg, ytstruktur, där form kommer i första hand och färg och struktur kommer i andra hand (jfr med låg nivå där färg är primärt)
Perception och motorik10 Exempel
Perception och motorik11 Implikationer för design Teorier från lägsta nivån ger enkla och tydliga riktlinjer för design På högre nivåer är människan mer flexibel och designbeslut tas med hänsyn till andra faktorer
Perception och motorik12 Motorik och MDI Prediktiva modeller Deskriptiva modeller Vad gör man? Hur gör man? Hur lång tid tar det? Hur bra fungerar det?
Perception och motorik13 Prediktiva modeller Kvantitativa resultat Analys baserad på modellen istället för från experiment och studier Ej nödvändigt med fungerande system Hick-Hyman law Fitts’ law Keystroke level model
Perception och motorik14 Deskriptiva modeller Hjälper till att beskriva och tänka kring en situation eller ett problem Key-Action Model –Symbol keys –Executive keys –Modifier keys Buxtons 3-state model Guiards modell
Perception och motorik15 Buxtons modell För grafisk inmatning Tre tillstånd: –utanför –spåra –dra Kan ge insikter om nya typer av inmatningsdon
Perception och motorik16 Modellen
Perception och motorik17 Tillämpning av Buxtons modell
Perception och motorik18 Dimensioner och frihetsgrader En modell som klargör kopplingen mellan dimensioner och frihetsgrader Tydliggör att mus inte fullt ut är 2D Kan inspirera till alternativa sätt att mata in
Perception och motorik19 Guiards modell - tvåhandsinteraktion Yves Guiard 1987 Fokus på händernas olika ”roller” (jfr Buxton & Myers, 1986) Analys av tangenters placering på ett vanligt tangentbord i relation till mus som pekdon Tre unika tangenter till vänster, 15 till höger Vanliga tangentbord mer lämpliga (mindre olämpliga) för vänsterhänta
Perception och motorik20 Sammanfattning Teorier om perception på låg nivå ger oss tydliga riktlinjer för design På högre nivåer ges större utrymme för tolkning Prediktiva modeller för motorik lämpar sig för att jämföra designförslag Deskriptiva modeller ger förståelse för besvärliga interaktionssituationer, tankar kring alternativa designförslag och en grund för egna studier