Www.amm.se Cnossos-eu Mikael ögren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Nationell forskarskola i socialt arbete.
BORIS dagen 10/ BORIS Resultat 2008 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige Viktoria Svensson / Claude Marcus BORIS styrgrupp.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Årsredovisning avseende benign hysterektomi 2010 Återrapport från Gynop-registret Sammanställning av nationella data inrapporterade till Gynop-registret.
Ulvik 2007.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Projekt Samordning Bredband: Status strategi
Migrations och integrationspolitiken Hanif Bali Ledamot Arbetsmarknadsutskottet.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
CEMR The Council of European Municipalities and Regions Deklarationens innehåller sex principer därutöver finns 30 artiklar Tänkt som ett stöd för att.
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Distriktet i Stockholm
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Arbets- och miljömedicinska kliniken i Örebro
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Välkommen till SJs pressträff
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Figur 3 Figur 3 Antal hushåll med ekonomiskt bistånd
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Sociala utgifter och deras finansiering 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Beräkna en ekvation (metod 1)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Attitydundersökning – Myrorna 2010
1 Avgifter för studenter utanför EES området Förväntat antal masterstudenter vid ICT-skolan EES-området: 43 Utanför EES-området: 341 Nu totalt 350 platser,
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Tomas Björnsson, Affärsstrategichef Göteborg, 14 Maj 2013 Energibolagens strategiska utvecklingsagenda Vilken väg mot de-karbonisering kommer Europa att.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Val av transport till resmålet.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Tredimensionell fastighetsindelning
Kunskapsskolan Helsingborg Rektor Joakim Andersson
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
Migrations och integrationspolitiken
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Bra Akutmottagning Mål Tillgänglighet 30- och 180 min Etablera trygg och säker vård likvärdigt akut omhändertagande med likartade riktlinjer för vården.
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
Bygglärarkonferens Norrköping
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Bostadsplaneringen i Västerås
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Riktvärden för buller på skolgård väg- och spårtrafik. September 2017
Projekt Bättre hälsa II
Presentationens avskrift:

www.amm.se Cnossos-eu Mikael ögren

Samhällsbullerdirektivet www.amm.se Samhällsbullerdirektivet Kartläggning av exponering Handlingsplaner Jämförbara beräkningar Harmonoise – imagine – Cnossos-EU Beräkning av hälsoeffekter, störning, förlorade hälsosamma livsår (DALY) Cnossos-EU är oblikatoriskt från och med Fas 4, 2022

Fas 2 – 2012 Fas 2 rapporterades till EU den 31 december 2012. www.amm.se Fas 2 – 2012 Fas 2 rapporterades till EU den 31 december 2012. Stockholm, Göteborg, Malmö + Uppsala, Linköping, Norrköping, Jönköping, Helsingborg, Lund, Örebro, Västerås, Umeå och Borås samt Trafikverket: vägar med mer än 3 miljoner fordon per år järnvägar med mer än 30 000 tåg per år flygplatser med mer än 50 000 starter och landningar per år tätbebyggelse med mer än 100 000 invånare

www.amm.se Fas 3 – 2017 Fas 3 ska rapporterades till EU senast den 31 december 2017. Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Norrköping, Jönköping, Helsingborg, Lund, Örebro, Västerås, Umeå, Borås + Huddinge och Eskilstuna samt Trafikverket: vägar med mer än 3 miljoner fordon per år järnvägar med mer än 30 000 tåg per år flygplatser med mer än 50 000 starter och landningar per år tätbebyggelse med mer än 100 000 invånare

Flygbuller? “Som vanligt”, ECAC Document 29 Report on Standard Method of Computing Noise Contours around Civil Airports

Industribuller ”Som vanligt” men med utbredningsmodell från Cnossos-EU (NMPB)

www.amm.se Väg- och tågtrafik

Källmodell Utbredningsmodell www.amm.se Källmodell Utbredningsmodell Två linjekällor för järnväg, en för väg Ljudeffekt i oktavband 63 Hz – 8 kHz Stora möjligheter för medlemsländer att ändra/införa lokala variationer MAXNIVÅ STÖDS INTE NMPB Reviderad 2008 (JRC 2012) Relativt lik Nordisk metod 1996 Modifierad för indata för mark i stil med Harmonoise/Nord2000

UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEJ Varför NMPB? Jämförelse vid 24 platser under olika förhållanden för vägtrafik. Alla länder fick delta, endast Österrike, Frankrike, Grekland och Italien lämnade in resultat Ingen metod bättre, alltså valdes NMPB

Inte bara en pappersprodukt www.amm.se Inte bara en pappersprodukt Beräkningsmodellen för punkt-till-punkt publicerad som ”open source” (EUPL)

Vägtrafikbuller indata www.amm.se Vägtrafikbuller indata Nord 1996 Cnossos Nord 2000 Trafikflöde Hastighet Andel tung trafik Dubbdäck Väderstatistik

Spårtrafik indata Trafikflöde Hastighet Fördeln. tågtyp www.amm.se Spårtrafik indata Nord 1996 Cnossos Nord 2000 Trafikflöde Hastighet Fördeln. tågtyp Fördeln. lok/vagn Spårkvalitet Väderstatistik

Svenska anpassningar Vägbeläggning (+1,5 dB ABS 16) www.amm.se Svenska anpassningar Vägbeläggning (+1,5 dB ABS 16) Tunga och långa fordon Tumregler för dubbdäck Svenska tågtyper indata Spårkvalitet Maxnivå

Stöd i mjukvara för Cnossos-EU www.amm.se Stöd i mjukvara för Cnossos-EU Relativt enkelt att införa pga öppen källkod och sedan tidigare känd utbredningsmetod (NMPB) Finns redan i en av de stora på svenska marknaden, och kommer snart i den andra stora konkurrenten Möjlighet till större konkurrens eftersom metoden är EU- gemensam

Jämförelse vägtrafik 10 000 fordon per dygn, 10% tunga fordon Hälften av de tunga är klass 2 (medium), resten klass 3 (heavy) 50 m mellan vägmitt och mottagaren Nord 2000 antar väder i linje med Nord 1996 Inga dubbdäck för Cnossos-EU Beräkning för hård och mjuk mark Svensk beläggning ABS 16 antas +1,5 dB jämfört med Cnossos-EU standard (DAC 11)

Hård mark

Mjuk mark

Svenska tågtyper