Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handelskammaren erbjuder en kvalificerad exportutbildning i Internationell B2B försäljning under hösten Utbildningen riktar sig till personer inom.
Advertisements

1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Datorer och e-handel Mattias Alatalo | Robert Nilsson.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Grundkurs i marknadsföring
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Reflektion över försäljningsseminarium
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Case seminarium: Individuell Reflektion
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!
Building Bridges and Breaking Bonds
Logistics platforms for improved strategic flexibility
1:a Möte Offert process Avsluts process
Case – ABB, FG Wilson och CAT
© ABB AB, Corporate Research /11/2014 abb Vem vill äga produkterna? Tomas Lagerberg Chef Automation Technologies ABB Corporate Research.
CASE Grupp 8 Fanny Abelsson | Felicia Karlsson | Irene Werin
Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Marknadsförarens yrkesroll
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
De nya affärsrelationerna
Seminarium Industriell Försäljning Eric Marketoft.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Case seminarium Grupp 3, Azra Custovac, Anna Ojdanic & Indira Todorovac.
Christoffers Clothing Company
principer som beskriver
”Preventing the premature death of relationship marketing” - Lina Jansson - Maxim Kejzelman - Susanne Midbeck - Erik Petersson - Patrik Widlund.
Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Etik och ledarskap.
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Case - ABB och caterpillar
Säkerhet - Vad ni kan göra
Företags kommunikation med kunderna
Samuel Svenson samsv
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
FG Wilson & Caterpillar
Nationella proven i svenska
Anna Blomquist, Pernilla Larsson, Jenny Fiskàare & Clara Frost
Utvärdering av caseseminarium
Lösningsförslag för ABB
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
- en resa och en förstklassig utbildning –
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Case: ABB - F.G Wilson - Cat
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Original - ogrupperad Företags- inställningar
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Reflektionsuppgift – 2014-11-26 THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Grupp 10 Christina von Heijne Mikaela Holmbäck Mattias Qvist Tina Rozic Helena Wellander

Caseseminarie Viktigt med kundrelationer då de ofta påverkar affärsrelationen KAM kan vara en form av stöd vid kundrelation och försäljning Det är viktigt med engagemang från leverantörens sida då detta uppskattas och kan hjälpa vid övergången Företag bör lägga tid på att bygga förtroende och tillit med sina kunder för att förbättra relationen En god relation kan leda till stark konkurrensfördel Det är viktigt att företaget har ett totalerbjudande där de ser både till interna och externa faktorer Det är bra om företaget erbjuder stöd och utbildning under förflyttningen då detta kan ta bort invändningar Det är viktigt att veta vad kunden efterfrågar, både i produkter och bemötande Det är viktigt att ha förståelse för kundens organisation för att kunna utveckla erbjudanden som skapar värde för kunden

Caseundervisning Fördelar Nackdelar Rolig och intressant undervisningsform Ökar förståelsen för hur det kan se ut i verkligheten Man kan få nya perspektiv på saker genom andras åsikter Genom att ha diskussion i större grupp får man bättre förståelse för caset Bra förberedelser inför arbetslivet Nackdelar Om gruppen vid seminariet är för stor kan det bli svårt för alla att delta Risk att det blir vinklat Begränsad information, man får enbart ta del av den information de har delat i caset