Miljöpolitikens problem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SNS Konjunkturrådsrapport 2011 Anders Vredin (ordf.) Runar Brännlund Lars Ljungqvist Per Strömberg Arvid Wallgren.
Advertisements

HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Project Liquid Natural Gas Norway - Sweden Utsläppsrätter.
Europaparlamentariker
Kort om miljön och vår konsumtion
Foto; Kjell-Åke Fredriksson, Naturskyddsföreningen Hornuggla
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Att tänka på vid klimatkompensation
SAMHÄLLSEKONOMI.
Hur kan man lösa miljöproblem?
Fossilbränslefri region
Varuinformationsblad
Miljömål och klimatstrategi
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
Shahad Majeed & Jorceline Ebwa
Utsläppsrätter och miljökostnader
Statistiska problem och möjligheter Viveka Palm, SCB Svensk konsumtions påverkan på miljön i andra länder. Seminarium 15 juni Miljömålsrådet, NV.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Handel med utsläppsrätter utanför EU ETS
Sigtunastiftelsen 17 maj 2006
Att argumentera för miljörådgivning Introduktionskurs Uppsala september 2014.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Lönar det sig att gå före? MILJÖEKONOMI 10 Mars 2011 Eva Samakovlis.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter 2.(direkt) marknadspåverkan:
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Nyttan med den svenska livsmedelsprodutionen
Föreläsning 7 Marknadsmisslyckanden: • Imperfekt konkurrens
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Miljömålen Linda Tollemark
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
1 JORDEN GICK INTE UNDER VAD HAR VI LÄRT AV 30 ÅRS MILJÖPOLITIK? Klas Eklund, SEB Industriförbundet 16 nov 1999.
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt Miljöenheten 30 st medarbetare Enhetschef och tre verksamhetsledare Tillståndsgivning Tillsyn Tillsynsvägledning.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Ekonomistyrning i staten Gästföreläsning vid Uppsala universitet den 3 mars 2010 Ingvar Mattson.
Analyserade alternativ
Minska utsläppen av växthusgaser
Miljömålen består av tre slags mål
Produktion, handel och transport
Energiförsörjningen och miljön
Miljömålen består av tre slags mål
Miljömålen nu och framåt!
Riksdagspartierna och energipolitiken
Presentationens avskrift:

Miljöpolitikens problem Kollektiv vara Negativa externa effekter och globalt samarbete Ökad privat konsumtion

Miljömål Generationsmål - strävan är att vi till nästa generation ska ha löst de stora miljöproblemen 16 stycken miljökvalitetsmål Miljömålsrådet har ansvaret för samordning och uppföljning

Forts. Miljömål

Tre åtgårdsstrategier En strategi för effektivare energianvändning och transporter – för främst att minska utsläppen från energi- och transportsektorerna. En strategi för giftfria och resurssnåla kretslopp. En strategi för hushållning med mark, vatten och bebyggd miljö.

Styrmedel för begränsad klimatpåverkan Ekonomiska styrmedel såsom: skärpta koldioxidskatter, skärpta utsläppskrav för fordon främjande av miljöfordon och alternativa drivmedel satsning på förnybar energi och energieffektivisering och genom att fortsatt ha en elproduktion med låga utsläpp av koldioxid. Utöver detta är Sverige pådrivande i de internationella klimatförhandlingarna  

Global samordning UNFCCC - United Nations Framework Convention on Climate Change Kyotoprotokollet USA utanför avtalet

Styrmedel Administrativa Informativa Ekonomiska

Administrativa styrmedel Direkta föreskrifter och kontroll

Informativa styrmedel Bygger på styrning och frivilligt beteende

Ekonomiska styrmedel Indirekt och sker via företagens och hushållens incitament till ”miljövänligt beteende”

Miljöpolitiken i Sverige Tidigare byggt på regleringar, till exempel krav på reningsutrustning eller produktionsteknologi. Fokus har tidigare legat på de stora utsläppskällorna. Fokus har nu skiftat till de små utsläppskällorna. De ekonomiska styrmedel blir allt viktigare.

Exempel på olika styrmedel Miljöavgifter Subvention av rening Grön skatteväxling Överlåtelsebara utsläppsrätter Skadestånd

Avgift för miljöfarliga utsläpp Avgift för utsläpp leder till optimal rening hos alla aktörer Samhällsekonomisk effektivitet då allokeringsförlust försvinner Omfördelar från producenter till staten, inbetald avgift Utslagning och arbetslöshet (nödvändig omställning) Ex på miljöavgift i Sverige: Koldioxidskatten (Mål om begränsad klimatpåverkan)

Subvention av rening Subvention för rening leder till optimal rening hos alla aktörer Samhällsekonomisk effektivitet då allokeringsförlust försvinner Omfördelar från staten till producenterna Subventionsparadoxen – nyetablering av miljöfarlig verksamhet Miljösubventioner i Sverige: Främst till jordbruket (SCB) t ex våtmarker

Grön skatteväxling Höjd skatt för miljöfarlig verksamhet -> Ökad MC -> Högre Pris -> Lägre Q Sänkt skatt för miljövänlig verksamhet -> Sänkt MC -> Lägre Pris -> Högre Q Leder till mer konsumtion av miljövänliga produkter och tjänster -> omställning Ex på grön skatteväxling i Sverige: Höjda miljöskatter/Sänkta inkomstskatter 2001-2006

Överlåtelsebara utsläppsrätter Myndigheterna sätter en övre gräns för en viss typ av utsläpp inom ett visst geografiskt område. Bubbelkonceptet: regleras endast den totala mängden utsläpp inom bubblan. Det utfärdas ett visst antal överlåtelsebara utsläppsrätter som berättigar innehavaren att göra de maximalt tillåtna utsläppen. Skapar ekonomiska incitament.

Handel med utsläppsrätter för koldioxid Från 1 januari 2005. Minska koldioxidutsläppen med 8 procent mellan 2008-2012. I Sverige omfattas 720 svenska anläggningar. Förbränningsanläggningar, pappers- och massaindustri samt industrier för järn, stål och mineraler. Varje medlemsland skyldigt att driva ett nationellt register där samtliga transaktioner med utsläppsrätter registreras. Svenskt UtsläppsrättsSystem (SUS) Energimyndigheten Community Independent Transaction (CITL)

Forts. Handel med utsläppsrätter Varje år rapportera föregående års koldioxidutsläpp till Naturvårdsverket. Anläggningen ska en månad senare visa upp motsvarande innehav av utsläppsrätter i SUS. Straffavgiften är 40 euro per ton koldioxid.

Marknaden för överlåtelsebara utsläppsrätter Utbud och efterfrågan. Pristagare. Via mäklare eller på någon börs som förmedlar utsläppsrätter. Priset på en utsläppsrätt har varierat mellan 9 euro och 30 euro. Våren 2006 var priset återigen 9 euro per utsläppsrätt.

Skadestånd Förorenarna betalar de skadelidande i efter hand, det vill säga när skadan har uppstått. Förebyggande effekt. Förorenarna kommer att väga den riskerade kostnaden mot kostnaden att reducera utsläppet. Miljöbalken Miljöskadeförsäkring