Miljöpolitikens problem Kollektiv vara Negativa externa effekter och globalt samarbete Ökad privat konsumtion
Miljömål Generationsmål - strävan är att vi till nästa generation ska ha löst de stora miljöproblemen 16 stycken miljökvalitetsmål Miljömålsrådet har ansvaret för samordning och uppföljning
Forts. Miljömål
Tre åtgårdsstrategier En strategi för effektivare energianvändning och transporter – för främst att minska utsläppen från energi- och transportsektorerna. En strategi för giftfria och resurssnåla kretslopp. En strategi för hushållning med mark, vatten och bebyggd miljö.
Styrmedel för begränsad klimatpåverkan Ekonomiska styrmedel såsom: skärpta koldioxidskatter, skärpta utsläppskrav för fordon främjande av miljöfordon och alternativa drivmedel satsning på förnybar energi och energieffektivisering och genom att fortsatt ha en elproduktion med låga utsläpp av koldioxid. Utöver detta är Sverige pådrivande i de internationella klimatförhandlingarna
Global samordning UNFCCC - United Nations Framework Convention on Climate Change Kyotoprotokollet USA utanför avtalet
Styrmedel Administrativa Informativa Ekonomiska
Administrativa styrmedel Direkta föreskrifter och kontroll
Informativa styrmedel Bygger på styrning och frivilligt beteende
Ekonomiska styrmedel Indirekt och sker via företagens och hushållens incitament till ”miljövänligt beteende”
Miljöpolitiken i Sverige Tidigare byggt på regleringar, till exempel krav på reningsutrustning eller produktionsteknologi. Fokus har tidigare legat på de stora utsläppskällorna. Fokus har nu skiftat till de små utsläppskällorna. De ekonomiska styrmedel blir allt viktigare.
Exempel på olika styrmedel Miljöavgifter Subvention av rening Grön skatteväxling Överlåtelsebara utsläppsrätter Skadestånd
Avgift för miljöfarliga utsläpp Avgift för utsläpp leder till optimal rening hos alla aktörer Samhällsekonomisk effektivitet då allokeringsförlust försvinner Omfördelar från producenter till staten, inbetald avgift Utslagning och arbetslöshet (nödvändig omställning) Ex på miljöavgift i Sverige: Koldioxidskatten (Mål om begränsad klimatpåverkan)
Subvention av rening Subvention för rening leder till optimal rening hos alla aktörer Samhällsekonomisk effektivitet då allokeringsförlust försvinner Omfördelar från staten till producenterna Subventionsparadoxen – nyetablering av miljöfarlig verksamhet Miljösubventioner i Sverige: Främst till jordbruket (SCB) t ex våtmarker
Grön skatteväxling Höjd skatt för miljöfarlig verksamhet -> Ökad MC -> Högre Pris -> Lägre Q Sänkt skatt för miljövänlig verksamhet -> Sänkt MC -> Lägre Pris -> Högre Q Leder till mer konsumtion av miljövänliga produkter och tjänster -> omställning Ex på grön skatteväxling i Sverige: Höjda miljöskatter/Sänkta inkomstskatter 2001-2006
Överlåtelsebara utsläppsrätter Myndigheterna sätter en övre gräns för en viss typ av utsläpp inom ett visst geografiskt område. Bubbelkonceptet: regleras endast den totala mängden utsläpp inom bubblan. Det utfärdas ett visst antal överlåtelsebara utsläppsrätter som berättigar innehavaren att göra de maximalt tillåtna utsläppen. Skapar ekonomiska incitament.
Handel med utsläppsrätter för koldioxid Från 1 januari 2005. Minska koldioxidutsläppen med 8 procent mellan 2008-2012. I Sverige omfattas 720 svenska anläggningar. Förbränningsanläggningar, pappers- och massaindustri samt industrier för järn, stål och mineraler. Varje medlemsland skyldigt att driva ett nationellt register där samtliga transaktioner med utsläppsrätter registreras. Svenskt UtsläppsrättsSystem (SUS) Energimyndigheten Community Independent Transaction (CITL)
Forts. Handel med utsläppsrätter Varje år rapportera föregående års koldioxidutsläpp till Naturvårdsverket. Anläggningen ska en månad senare visa upp motsvarande innehav av utsläppsrätter i SUS. Straffavgiften är 40 euro per ton koldioxid.
Marknaden för överlåtelsebara utsläppsrätter Utbud och efterfrågan. Pristagare. Via mäklare eller på någon börs som förmedlar utsläppsrätter. Priset på en utsläppsrätt har varierat mellan 9 euro och 30 euro. Våren 2006 var priset återigen 9 euro per utsläppsrätt.
Skadestånd Förorenarna betalar de skadelidande i efter hand, det vill säga när skadan har uppstått. Förebyggande effekt. Förorenarna kommer att väga den riskerade kostnaden mot kostnaden att reducera utsläppet. Miljöbalken Miljöskadeförsäkring