Arbetet med att stärka konsumenternas makt på finansmarknaden Gunnar Larsson GD/KO Konsumentverket 2007-11-23.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om Handelsbanken.
Advertisements

Distans- och hemförsäljningslagen
Skola och arbetsliv i samverkan
Viktig information till dig som blivit varslad om uppsägning
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
EU:s program för konkurrenskraft och innovation, CIP, Lissabonstrategin – tillväxt och sysselsättning Mål  att utveckla företagens konkurrenskraft,
Sveriges Konsumenter •Sveriges enda konsumentorganisation •Äger Råd & Rön •Driver konsumentrådgivning •Fyller 20 år under 2012 •Representerar Sverige nationellt.
Finansinspektionen privatekonomisk utbildning Per-Arne Ström,
Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Samordningsforum (myndighetschefer) Beredningsgrupp
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Granskning, kontroll och utvärdering
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Koll på pengarna Information och fakta för konsumenter.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Folkbildningsprojekt i att stärka äldres kunskap om ekonomi.
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering Skapa ett forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering Informera om jämställdhetsintegrering.
Utbildning och information som konsumentskydd Ingrid Bonde, generaldirektör Finansinspektionen 23 november 2007.
Det nationella digitala biblioteket
Normering, tillsyn, kunskap
Folkbildningsprojekt i att stärka äldres kunskap om ekonomi Tryggare ekonomi på äldre dar.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Omvärldsreflektion Industrins förhandlingar Ekonomiskt läge.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Karlskrona Martin Kling Finansinspektionen
Välkomna till informatörsutbildningen: Trygga din ekonomiska framtid Viveca Wallén Vrenning Finansinspektionen.
Landskrona Per-Arne Ström Finansinspektionen
Regionkommittén. Regionkommittén (ReK) är ett rådgivande organ med uppgift att bedöma Europeiska unionens lagstiftning och politik ur ett lokalt och regionalt.
Detta är Sveriges Konsumenter!. Vad vi är Intresse- och lobbyorganisation Representerar konsumenter 26 medlemsorganisationer Finansieras av statliga stöd,
Rådgivning och stöd från Brysselkontoret Regionförbundet Örebro Maria Lunander, EU-handläggare Central Sweden Bryssel.
Sammanfattande redogörelse
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Finansiell integration i EU Vilken roll spelar FI? Ett anförande vid Bankföreningens seminarium om den nya lagstiftningsprocessen i EU 19 april 2004 Kerstin.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Arena: Kanalstrategier
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Grundkurs för informatörer Pensioner och försäkringar.
Vad gör Almi?.
Gilla Din Ekonomi - Skola. INFORMATÖRSUTBILDNING FI:s huvudsakliga mål  Bidra till ett stabilt och finansiellt system med ett högt skydd för konsumenter.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Välkommen till informatörsutbildningen: Pensioner och försäkringar.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Konsumentverket informerar. Hallå konsument Hallå konsument är en rikstäckande oberoende upplysningstjänst för alla konsumenter. Den samordnas av Konsumentverket.
SACS Swedish Association of Civil Security
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Konsumenternas Bank- och finasbyrå. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet: Gratis och oberoende information och vägledning Kontakt via telefon,
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
PSYKOLOGFÖRETAGARNA SOM BOLAG
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Granskning av kort med kontaktlös betalfunktion
Pensioner och försäkringar
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Programutvärdering av sysselsättningsinitiativet
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Historik Bildades 1992 Från 9 till 26 organisationer Ökat erkännande
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Koll på pengarna? I Konsumentverkets broschyr ”Koll på pengarna” finns det tips och råd om hur man kan få koll på sin vardagsekonomi. Det här lektionsstödet.
Företagets namn Affärsplan.
DIGG ansvarar för tillsyn och stöd
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Arbetet med att stärka konsumenternas makt på finansmarknaden Gunnar Larsson GD/KO Konsumentverket

Sammanfattning Konsumentverket är central förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor med huvudansvar för att genomföra den statliga konsumentpolitiken, så även på det finansiella området. Konsumentverket gör mer på det finansiella området än löpande tillsyn Konsumentbyråernas roll som direktlänk till konsumenterna är viktig och behöver utvecklas men glöm inte den kommunala konsumentverksamheten Konsumentverket samarbetar med en rad olika organ för att stärka konsumenternas ställning på de finansiella marknaderna

Tillsyn Tematisk tillsyn Ex. Standardvillkor för finansiella tjänster Granska branschfenomen Stor genomslagskraft Branschöverenskommelser Löpande tillsyn Ex. SMS-lån i Marknadsdomstolen Utveckla rättspraxis KO-biträden

Konsumentbyråerna Styrelserna i Bank- och finansbyrån och i Försäkringsbyrån Samrådsmöten (utbyte av information och problemuppfångning)

Konsumentvägledare och Budget- och skuldrådgivare Utbildningar Yrkesutbildning Fördjupningskurser Specialkurser Annat stöd Ärendehanteringssystem Statistik (Konstat och HEPSTAT) Metodutveckling Arbeta för ”best practice” Stödja metodutvecklingsprojekt

Portalen Webbplats tillhandahållen av Konsumentverket Faktabanken Fråga experten Konstat HEP (Hushållsekonomiskt program)

Konsument Europa Vetenskapligt råd Lärarrummet/Konrad ARN Finansinspektionen Andra myndigheter Konsumentorganisationer

Framtiden Strategin för arbetet med finansiella tjänster ska göra Konsumentverket vassare Tydligare fokus på tematisk tillsyn Omvärldsanalyser Ytterligare utveckling av samarbetet med Finansinspektionen Arbeta för att stärka konsumentbyråerna