MMS Akademi 2010-02-17 Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Advertisements

Kampanjuppföljning Hur den senaste kupongkampanjen gick totalt sett vet du säkert. Men hur gick den i exempelvis Skåne jämfört med i Göteborg? Var resultatet.
Varför är det viktigt att mäta?
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Högtidstal Retorik.
Ungas frågor om alkohol och droger
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
MMS GYLLENE REGLER. Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Kundundersökning mars 2010
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Arbetstidslagen Lokal baskurs Örebro läns läkarförening.
Förstudie.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Tabeller.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Ekonomirapporten. April 2014
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljering av definitioner och beräkningsregler.
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Presentationens avskrift:

MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist

Agenda TV-tittandet idag Så mäts TV-tittandet Panelen MMS Gyllene Regler Definitioner Räkneregler Rating Räckvidd Timeshift Tack för idag!

TV-tittandet idag På MMS hemsida under ”Publicerade rapporter” kan man löpande läsa om TV-tittandet. Veckorapport Månadsrapport Halvårsrapport Årsrapport

Tittartid

Tittartid i olika målgrupper

Tittartid månadsvis 3-99 år

TV-tittandet timme för timme.

Så här mäts TV-tittandet

Nielsen - Panelen Panelen består av 2600 personer som bor i 1350 hushåll. TV-tittandet registreras med hjälp av en speciell fjärrkontroll på en TV-mätare. Eurometer - TVM5 - UNITAM MMS mäter TV-tittandet i hemmet och man räknas som TV-tittare när man befinner sig i samma rum som en påslagen TV. Även gäster registrerar sitt tittande för att kompensera för panelmedlemmarnas tittande i andras hem. Frivillig deltagande utan avtal. Belöning två trisslotter i månaden. Omsättningen i panelen är ca. 25 % varje år. Nielsen Audience Measurement äger mätutrustningen och administrerar panelen.

Hur vet vi hur verkligheten ser ut? Basundersökningen - tre syften –Kartläggning av befolkningen –Underlag för framräkning av tittarsiffror –Rekrytering av panelhushåll

Hur ser panelen ut? Hur vet vi att panelen är representativ för Sveriges befolkning? För att spegla ett miniatyr-Sverige har statistiska analyser genomförts för att kontrollera vad som samvarierar mest med TV-tittandet och det är: Många respektive få kanaler (Pay resp. Non Pay) Familjesituation – 1 pers., 2 pers., 2+ med barn Utbildning – låg respektive hög Uppskattat TV-tittande – låg, medium, hög konsumtion

Panelmatrisen - Kontrollvariabler Panelen är indelad i 36 celler. Panelmatrisen används som bas vid rekrytering av nya hushåll och vid dagliga kvalitetskontroller. Indelningen baseras på : Pay – Non pay Utbildning Low-High Familjesituation Uppskattat TV-tittande Mer info om detta på kommande akademier.

Rekrytering av panelhushåll Basundersökning, telefon. Rekryteringsintervjun, telefon. Information via post. Teknikern ringer. Teknikern besöker hushållet. Handbok Nielsens regelbundna kvalitetsarbete.

Hur vet vi att panelen sköter sig? Dagliga kvalitetskontroller Kvalitetsundersökningar två gånger varje år.

MMS

MMS Gyllene Regler

Vad är MMS Gyllene Regler ? MMS definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket kan används i flera olika sammanhang, tex av analysverktyg som då förväntas ge samma resultat. MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler.

Varför MMS Gyllene Regler ? Skapar jämförbarhet mellan program, kanaler m.m. Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden. Skapar ordning och reda för köpare och säljare på en marknad som omsätter ca 5 miljarder. Möjliggör utvärderingar av sändningsinnehållet. Möjliggör kampanjuppföljning – leveranskontroll.

Vad kännetecknar en god medievaluta? Den är accepterad och använd av en hel bransch. Medvetenhet finns om att resultat fås från en modell av en verklighet. Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen. Den goda valutan lever genom att utvecklas och anpassas.

Exempel på definitioner Ett TV-dygn sträcker sig från 02:00 till och med 25:59. Mån-tors är vardagar, fre-sön är helgdagar. Månad och år består av ett antal hela veckor. Registrering av tittande sker på sekundnivå men rapportering sker på minutnivå. ”Kampen om minuten” innebär att om det finns flera tittarpass under en viss minut så vinner längst tittarpass hela minuten, om oavgjort så det senaste. En reklamspot ärver sin startminuts värden. Ett reklamblock består av en svit sammanhängande reklamspottar.

Exempel på räkneregler Relativa tal (%) beräknas ur panelen med summa vikter möjliga tittare som bas. Absoluta tal (000) beräknas sedan med hjälp av baser ur en basundersökning.

Fler exempel på räkneregler Gäster hos panelhushållen registreras och lever för en dag. Varje panelindivid har en daglig vikt, olika från dag till dag. Tittandet redovisas för individer, inte för hushåll.

Exempel på data som ligger till grund för siffrorna Basundersökning 2 ggr per år. Dagligen tittarpass och tittarefakta från Nielsen. Dagliga loggar över sända program och spottar från kanalerna.

In och utdata MMS Databas Mätdata Loggar från Kanaler (program och spotar) Kontrollkälla för spotloggar Internet Analysverktyg via internet (ex HotCollection) Egna filer Overnights Enkelt analys- verktyg (typ HotTop) Rapporter på hemsida FTP Browser App. klient Indata Utdata

Tittarpass VemPanelare VadTV4 När18:59-19:14 HurLive VarHemmet-kök Sammanhängande tittande av panelindivid Ca pass per dag

Tittarefakta VemPanelare Ålder38 KönMan UrbaniseringsgradStorstad 35+ Familjesituation20+ i hushåll med barn 0-6 Dagens vikt3500 C:a möjliga tittare per dag exklusive gäster

Olika mått i MMS TV-valuta Tittartidsorienterade. Räckviddsorienterade. Räckvidd och frekvens; många sändningar.

Tittartidsorienterade mått Rating eller genomsnittlig publikstorlek Avser genomsnittlig minut under en tidsperiod (program, dagdel) Ex: Den nattsända OS-invigningen i SVT1 hade tittare eller 1,9% i 3+. (48% kvinnliga tittare) Genomsnittlig tittartid Genomsnittlig tittartid per dag och tittare under 2009 var 165 minuter. Ex: Hittills i år är snittiden per dag 194 min. Förra veckan (v.6) 185 min. Share eller tittartidsandel Hur stor del av det faktiska tittandet under en viss period som tillfaller ett program eller en viss kanal. Ex: Den nattsända OS-invigningen i SVT1 hade 57,3 % av allt tittande.

Vad är rating? Tänk er ett exempel med en teaterföreställning. Publiken strömmar in, dörrarna stängs, föreställningen börjar. Varje minut avbryts föreställningen och publiken räknas. Efter föreställningens slut summeras de noterade publikstorlekarna och divideras med antalet noteringar/minuter 1:a minuten = 512 2:a minuten = 514 3:e minuten = 511 (o.s.v.) Resultat: 1537 / 3 = 512, den genomsnittliga tittarsiffran = Rating

Räckviddsorienterade mått Reach (räckvidd) avser antal eller andel unika personer. TV4:s genomsnittliga dagliga räckvidd förra veckan (v.6) var 3.381(000) eller 38% i 3+ Daglig räckvidd = Sett minst 5 sammanhängande min

Standard för räckvidd MMS standard för program, dag, vecka är: Sett något allsminst 1 min Sett programminst 3 sammanhängande min Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min

Vad är räckvidd? Tänk er ett exempel med Stockholms central. Hur många olika personer vistas i stora centralhallen en viss dag? Vi frågar alla som lämnar hallen: 1.Har ni varit inne i hallen minst tre sammanhängande minuter? Om svaret är “ja” ställ fråga 2. 2.Har ni varit inne i centralhallen tidigare idag? Om svaret är “nej” gör en notering. Vid stängningsdags summeras antal noteringar och vi får fram hur många olika personer som vistats i centralhallen, räckvidden.

Räckvidd och frekvens många sändningar ex reklamkampanj Följer en uppsättning panelindivider över tiden. Paneldag blir mittendagen eller närmast efterföljande. Beräkning av antal träff per panelindivid. Redovisning tex hur många ggr man sett kampanjen 1+, 2+, 3+ o.s.v. Räckvidden för Samsungs 61 reklaminslag på TV3 förra veckan (v.6) var totalt och i snitt såg man 2,6 reklaminslag, snittfrekvens.

Nyhet i TV-mätningen – Timeshift Mars 2010

Timeshift – nya mätare UNITAM – ny mätare 40 % av befintliga panelen där möjlighet till tidsförskjutet tittande finns. UNITAM mäter m.h.a. ljudmatchning. Referensbibliotek med drygt 100 kanaler. Ny total-TV definition – endast referensbandade kanaler.

Timeshift - nya tittarkomponenter (L) Live (T0) VOSDAL-viewed on same day as live (T1) Time shifted on 1st day after Live day (T2) On 2nd day after (T3) On 3rd day after …. (T7) On 7th day after

Timeshift – ny valuta Konsoliderat data (KO) –Slutgiltiga, officiella tittarsiffror (8 dagar efter livedagen). –Innehåller livetittande och VOSDAL samt TS-tittande upp till 7 dagar efter livedagen. –KO = L + T0 + T1 + T2 + T3 + T4 + T5 + T6 + T7 Overnights (OV) –Preliminära tittarsiffror dagen efter livedagen. –Innehåller livetittande samt TS-tittande samma dag (VOSDAL). –OV = L + T0

Läs mer om Timeshift på mms.se

Tack för idag! Mona Wikman Mats Lindkvist På MMS hemsida finns mycket bra information för dig som vill veta mer. Du kan bland annat registrera dig kostnadsfritt på HotTop och ta fram egna topplistor. Flera utbildningstillfällen under våren: MMS TV-valuta17 mars MMS TV-panel14 april