Västerås, juni 2001 Huddinge, Karlstad, Mora, Sigtuna, Söderhamn, Uppsala, Västerås och Östhammar Arbete i blandade basgrupper med tio deltagare i varje grupp för kontinuerlig dialog. Diskutera fram formerna för en projektplan.
Östhammar, september 2001 Kommunernas utkast till projektplaner diskuterades Kommundiskussion om vad man lärt sig och hur man går vidare
Karlstad, december 2001 Arbete med projektplanerna -Karlstad: skolutvecklingsavtalet FOU01 -Huddinge: fler behöriga lärare -Sigtuna: kopplingen ASK och läraravtalet -Uppsala: organisationsutveckling och systematisk uppbyggnad av lärande och kunskap, tiden -Västerås: arbetsmiljö, arbetsorganisation, kompetensutveckling
Sigtuna, februari 2002 Det första arbetande året. Fem målområden (arbetsorgansation, utvecklingsmöjligheter, högskolesamverkan, näringslivssamverkan och information) Nationell handlingsplan
Uppsala, maj 2002 Gabriella Ekström, Lärande ledare Lars Svedberg, På väg mot den goda skolorganisationen
Söderhamn, september 2002 Nationella årsredovisningen 2001 Lars Waldestrand, styrning och ledning av skolan Diskussion kring att ”stå upp” för projektet Attraktiv Skola Vad menas med karriärtjänster?
Huddinge, november 2002 Generationsväxling (Malmömodellen) Praktisk kunskap (Ingela Josefson)
Västerås, februari 2003 Informationsstrategi (Lars Jederlund) Papers inför Skola.se i augusti 2003
Östhammar, maj 2003 Årsredovisning 02 Inför Skola.se
Karlstad, oktober 2003 Finnes/sökes från Skola.se Nora: förståelsebaserad skolstyrning Strömstad: alternativ arbetstidsmodell Umeå: G-kraft
Sigtuna, september 2004 Temakonferenserna ur ett hälsoperspektiv Inför Skola.se 2004 Inför 2005
Sammanfattning 2001: Vad är projektet Attraktiv Skola? (Planer och diskussioner) 2002: Vad är en attraktiv skola? (Externa experter föreläser) 2003: Egna idéer och inslag (Egna experter föreläser) 2004: Konkret erfarenhetsutbyte (Diskussioner)
Reflektioner Unika mötesplatser för kommunerna med diskussion och erfarenhetsutbyte kring läraryrket Större – men inte tillräckligt stor – inblick i andra kommuners insatser i ASK ASK har möjliggjort kontinuitet, haft en tydlig målinriktning Avhoppen (Mora, Söderhamn, Östhammar) hade varit ännu fler utan ASK.
Reflektioner Ökad medvetenhet om styrkor, svagheter, hot och möjligheter i den egna kommunen Vad är gemensamt, vad är unikt vid rekrytering, behållning och utveckling av lärare? Ökad samsyn om problem och möjligheter mellan tjänstemän, fack och politiker