28% av alla CRM-projekt går aldrig “ live” I en ERP implementation används inte 46% av de inköpta licenserna. 60% av kostnaden för implementation läggs på utbildning Det kan bara bli bättre …..
Reeeal Drive Reeeal World Business Processes Åsa Nygren
Personal Productivity Business Process AutomationFinance Operations Sales and Marketing
Prognos för affärssystem Under 2007 sker 1730 affärer i 50 plus segmentet Tillväxt % Tillväxt % Tillväxt %
Prognos för CRM-system Under 2007 sker 960 affärer i 50 plus segmentet Tillväxt % Tillväxt % Tillväxt %
Budskap Driva verksamheten framgångsrikt genom att öka den individuella produktiviteten i hela organisationen med hjälp av familjära, lättanvända och tillgängliga lösningar för ekonomi, verksamhetsfunktioner och CRM.
När går startskottet? Uppköp och fusioner Inträde på nya marknader Gamla Affärs- & CRM- system Lagkrav
Vertikalt eller Horisontellt? Att ta ställning till: Horisontell Bredare målgrupp = större tillgång av listor Rollbaserade taktik Utmaningar Stödjande material i alla säljsteg Vertikal Högre och bättre respons Bättre ROMI – Return On Marketing Investment Fokus på en kundgrupps unika behov och utmaningar Stödjande material i alla säljsteg
25 Industrier och vertikaler CPG Manufacturing F&B Manufacturing Industrial Distribution Construction Education Social Services Government Automotive Hi-tech Mfg Industrial Equipment Mfg Metal Fabrication CPG Distribution F&B Distribution Retail Services Healthcare Process Industries Field Services Non-Profit Distribution Chemical Manufacturing Financial Services Healthcare Professional Services Manufacturing Retail * 07/08 mer vertikalt CRM material
Målgrupp TIBDM – Vem? Ekonomichef VD (i mindre organisationer) Logistikchef Produktionschef Linjechef, Affärsområdeschef Säljchef (och Marknadschef) Servicechef
Lösningsområde Microsoft Office System Microsoft SQL Server Microsoft BizTalk Server Microsoft Dynamics AX och NAV Microsoft Dynamics CRM Microsoft Windows Mobile Microsoft.Net framework
Några lärdomar ……..
Whitepaper-kampanj Det finns kunskapsbehov, utnyttja det!
Resultat Entreprenad DM 400Opps6 Leads 25Win2 Använda info vid nästa bearbetning
Känn dig hemma Kombination av Awareness och Demand? Mindre företag gillar att tävla Samla info om prospekts
Alle man till pumparna Ringa kalla samtal Kostnadseffektivt Bygger laganda Ger kunskap om lösningen Noggrannhet vid målgruppsurval
Effektiva kanaler
Några tips för planeringen Gå igenom er kunddatabas, har ni 2-3 affärer i en specifik vertikal? Varför inte bearbeta den mer? Marknadsbyrån är flexibel och källa för svenskt material Partnersource är källan om ni vill anv. Dynamics-logotypen, eng material m m Flagga för er PAM om ni vill medverka tillsammans med oss på evenemang etc …