IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svensk idrotts egna verksamhetssystem
Advertisements

Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Mobilen – en central funktion för mycket av det vi gör i idag…
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Videokonsultation med medborgare
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Vården på webben - Mina vårdkontakter Ett samverkansprojekt mellan landstingen/regionerna och Sjukvårdsrådgivningen SVR AB.
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
VISION Kommunplaner – strategisk planering
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
E-tjänster Upplands Väsby
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt
Stora additionstabellen
Utmaningsdriven innovation
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Visionary solutions, provided with care.
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Elektronisk attestering och signering
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Säkra Webbmöten inom socialförvaltningen Socialförvaltningen Kommunövergripande e-förvaltningsprojekt ”Enklare IT-vardag”
E-arkiv.
Tid Agenda Anmälan och kaffe
Anslutning till Mina meddelanden
Välfärdsteknologi.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Stora subtraktionstabellen
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
En säker e-tjänst till vården
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Effektkarta för extern webbplats
Digitalisering och effektiva processer
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,

 Enklare vardag för invånare och företag  Effektiv förvaltning  Digital socialnämnd  IT utvecklar vård och omsorg 2

Enklare vardag för invånare och företag! 3

E-strategi År 2012 ska Järfälla kommun - erbjuda merparten av möjliga e-tjänster elektroniskt - erbjuda service som är högkvalitativ och kännetecknas av öppenhet, god tillgänglighet och hög effektivitet m.m. 4

Mål  Gemensam layout och funktionalitet  Mina sidor  E-legitimation för underskrift  Integration med verksamhetssystem

E-tjänster  Medborgarnytta Ökad service för medborgaren Kan utföra ärenden dygnet runt En väg in till kommunen (Mina sidor) Samlad plats för information och kommunikation med kommunen Medborgararkiv 6

ÖST / Öppna sociala e-tjänster Automatiserad process - för ansökan-beslut-beställning-installation Bygger på ”förenklad ansökan” Automatiserat beslut inom 2 minuter!  Ansökan om - Trygghetstelefon, ledsagning, avlösarservice!  Vision: Mitt ärende på nätet  Nästa steg: Journalanteckningar… 7

Effektiv förvaltning 8

E-tjänster  Intern nytta Effektivare administration Information går direkt in i verksamhetssystem Undviker att skriva samma saker i flera system Färre antal frågor Minskar antalet ofullständigt ifyllda blanketter Kortare handläggningsprocess Kvalificerade handläggare = kvalificerade uppgifter 9

Digital socialnämnd 10

Digital socialnämnd Minska / ta bort pappersutskick till nämnd iPad för att läsa handlingar ”App” för snabb navigering, anteckningar, mm ger Snabbare utskick Enklare uppdatering vid revideringar Ökad säkerhet kring utskick / hantering av sekretesshandlingar 11

12 Digital socialnämnd Kravbild 1 2-faktorinloggning Krypterad kommunikation Krypterad lagring Enkel navigering i få steg Enkel nedladdning av enskild handling eller helt sammanträde Admin för manuell publicering Koppling till webbpublicering Platina Webbpublicering handling Manuell publicering

13 Digital socialnämnd Kravbild 2

E-tjänst för ordförandebeslut enligt LVU-LVM etc. Ordförandebeslut fordrar snabbhet Idag används oftast fax E-tjänst ger en process som är - snabbare - säkrare  Väntar på OK från Förvaltningsrätten! 14

IT utvecklar vård och omsorg 15

16 Flottiljen – framtidens äldreboende  Teknik i framkant

Flottiljen Teknik i framkant…1 Hög nivå på teknisk installation el. tomrör som förberedelse för detta Förberett för hemmanätverk - i varje boendegrupp i äldreboende - i varje ordinär bostad & seniorbostad Telefon – TV – Internet - bildtelefon för kontakt med anhöriga - datakommunikation Trygghetslarm, spisvakt etc. 17

Flottiljen Teknik i framkant…2 Fjärrstyrt portlås, porttelefon m kamera vid dörr Belysningsstyrning, scenariostyrning TV som terminal för - info om dagens aktiviteter, matsedel etc. - info om hjälp i dag, när och av vem! - ev E-tjänster Teknik för vårdtjänster - videokonferens med läkare etc. - telemedicin; kommunicering av prover, etc. - påminnelser, aktivitetskontroll etc.? 18

IKT / Teknikstöd i omsorgen Action /dator med bildtelefon, utbildning, information, råd och stöd / Nattfrid /komplementär nattillsyn via kamera/ Joyce /bildtelefoni via TV/ Ippi / tar emot och sänder textmeddelanden via TV/ 19

Tack för uppmärksamheten! 20