INFORMATIONSKOMPETENS – VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTTT Samma – men ändå olika? Olika traditioner Olika aspekter betonas kommunikationsproblem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Advertisements

OM professioner (exempelvis följeforskare)
Pedagogisk verksamhetsidé
Gymnasiearbetet p..
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Vad ska våra elever kunna när de går ut åk 3?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Filippa Mannerheim, pedagog, journalist och föreläsare.
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
Informationssökning.
Summering av brainstorm 2
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
VART SKA VI…?.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Praktiska exempel från gymnasieskolorna Hulebäck & Tingsholm
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Källkritik.
Bedömning.
Tillgänglighets- uppdraget
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Informationssökning, didaktik och lärande Louise Limberg LinCS Högskolan i Borås & Göteborgs universitet.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Källkritik på Internet
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Att lära sig att analysera
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Rörelse och konstruktion
Varför inte bara Google?
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Informationssökning Kulturgeografi A/Ekonomisk och politisk geografi Magnus Olsson, Umeå UB
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Informationssökning Anu Salminoja
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Välkommen till svenska 1
Ett samarbetsprojekt mellan
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Grundlärarutbildningarna
Presentationens avskrift:

INFORMATIONSKOMPETENS – VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTTT Samma – men ändå olika? Olika traditioner Olika aspekter betonas kommunikationsproblem

VI HAR ALLA CHANSER…… VERTIKAL INTEGRATION – Systematiskt och medvetet HORISONTELL INTEGRATION – Samarbete över ämnesgränser SAMARBETE LÄRARE-BIBLIOTEKARIE – sociala medier, källkritik m.m.

FÖRÄNDRINGSARBETE - Internt eller externt? Initiativ – Vem äger idén? Resurser Experter utifrån Uthållighet – spridning Exempel: Studiecirkel om Kuhlthaus bok på konferenstid

MÅL- PLAN- UTVÄRDERING Mål – För vilka? Mål – på vilken nivå? Plan – med vilken förankring? Utvärdering – Vilket syfte? Hur ofta? Av vem?

Kommunikation – Nätverk Vilka vill vad? Hur? - Facebook - Dela NIK (Nätverket för informationskompetens) - Skolbib - OHIO-gruppen

Förändringsarbete - SLR (Scientific Literature Review) Förbereda för universitet?! Amerikansk idé och struktur (Randi Schmidt, Ross Todd) Granska/bearbeta ”allmän press” och vetenskapliga artiklar i en rapport Bibliotekariens centrala roll

SLR i praktiken Nära samarbete lärare – bibliotekarie Tydliga instruktioner steg – för – steg Tillgång till databaser Omfattande handledning – gott om tid Bloggen som hjälpmedel! Pedagogiskt genombrott – ”gräddfil” på universitetet??

Förändringsarbete – ”inquiry circles” Studiestrategier Studera texter utifrån olika utgångspunkter För varje text gäller: Sammanfatta – Nyckelord – Kritisk granskning – Tolka – Se samband ”Alla elever gör allt” (arbetsrotation) Lärare - bibliotekarieroll

1996 – Hur det hela började … Det fungerar inte – Vad kan man göra? Kurs i informationssökning – Gör ett ”häfte” Resultat???? SEPARATA – INTEGRERADE KURSER 13 ÅR SENARE…….

DIAGNOSTISKA PROV Vad vet elever i åk1? Hur hittar du en bok i biblioteket? Hur söker man smart på Google? Du har en minut att ta reda på vad en bok handlar om – Hur gör du? Vad är skillnaden mellan sökmotor och webkatalog? VAD GÖR VI ÅT DETTA?

Källa: Celsiusskolans bibliotek

ANALYSERA ETT LAND (åk 1) Lärare - bibliotekarie Gemensam planering Allmän beskrivning och fördjupning (fokus) Introduktion – Vad vet vi? Vad vill vi veta? Infosök 2+2+2= Sökstrategi Arbetsblad – Förberedda handledarsamtal Sökloggbok Betygskriterier

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Jämföra MR i 2 länder Lärare-bibliotekarie. Infosök i 2 steg. Handledarsamtal Den goda cirkeln? Loggbok – utvärdering – nytt projekt Källkritik - checklista

KÄLLKRITIKENS STYRKA – De olika perspektiven Fall 1 – Websidor med olika syn på terrorism. Den ”glömda” informationen” Fall 2 – Politiska partiers syn på miljöfrågor. Besök i verkligheten Fall 3 – Internationella konflikter Fall 4 – U.S.A – valet. Den krokiga vägen

SLUTSATSER! Samarbete ”fackämne” – svenska – bibliotekarie Planeringstid eller konsten att priuoritera Elevernas baskunskaper Pedagogisk grundsyn Pedagogikens seger och klippa-klistra- metodikens fall Samarbetsnivåer

ARBETSLAG Lärare - bibliotekarie Stärka elevernas infokompetens Intesseanmälan Inga extraresurser Gemensam lunch för planering 2 halvdagar till förberedelse Samarbete över ämnesgränser – teman Bibliotekarien med i löpande verksamhet Problem – Tid, lokaler tjänster, klasser

Den informationskompetenta skolan Pedagogisk grundsyn Plan för informationskompetens Prioriterat område – ledningens stöd Planeringstid Fortbildning ”Öppet” förändringsklimat Ekonomisk/praktiska frågor – schema, utrustning, tjänster

TRENDER Bloggar (Kristina Alexandersson) Den nya lärarutbildningen EU:s 8 kompetenser Multimedia

Göran Brolund Lärare, Fyrisskolan, Uppsala Mail: Hemsida: Mobil: