INFORMATIONSKOMPETENS – VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTTT Samma – men ändå olika? Olika traditioner Olika aspekter betonas kommunikationsproblem
VI HAR ALLA CHANSER…… VERTIKAL INTEGRATION – Systematiskt och medvetet HORISONTELL INTEGRATION – Samarbete över ämnesgränser SAMARBETE LÄRARE-BIBLIOTEKARIE – sociala medier, källkritik m.m.
FÖRÄNDRINGSARBETE - Internt eller externt? Initiativ – Vem äger idén? Resurser Experter utifrån Uthållighet – spridning Exempel: Studiecirkel om Kuhlthaus bok på konferenstid
MÅL- PLAN- UTVÄRDERING Mål – För vilka? Mål – på vilken nivå? Plan – med vilken förankring? Utvärdering – Vilket syfte? Hur ofta? Av vem?
Kommunikation – Nätverk Vilka vill vad? Hur? - Facebook - Dela NIK (Nätverket för informationskompetens) - Skolbib - OHIO-gruppen
Förändringsarbete - SLR (Scientific Literature Review) Förbereda för universitet?! Amerikansk idé och struktur (Randi Schmidt, Ross Todd) Granska/bearbeta ”allmän press” och vetenskapliga artiklar i en rapport Bibliotekariens centrala roll
SLR i praktiken Nära samarbete lärare – bibliotekarie Tydliga instruktioner steg – för – steg Tillgång till databaser Omfattande handledning – gott om tid Bloggen som hjälpmedel! Pedagogiskt genombrott – ”gräddfil” på universitetet??
Förändringsarbete – ”inquiry circles” Studiestrategier Studera texter utifrån olika utgångspunkter För varje text gäller: Sammanfatta – Nyckelord – Kritisk granskning – Tolka – Se samband ”Alla elever gör allt” (arbetsrotation) Lärare - bibliotekarieroll
1996 – Hur det hela började … Det fungerar inte – Vad kan man göra? Kurs i informationssökning – Gör ett ”häfte” Resultat???? SEPARATA – INTEGRERADE KURSER 13 ÅR SENARE…….
DIAGNOSTISKA PROV Vad vet elever i åk1? Hur hittar du en bok i biblioteket? Hur söker man smart på Google? Du har en minut att ta reda på vad en bok handlar om – Hur gör du? Vad är skillnaden mellan sökmotor och webkatalog? VAD GÖR VI ÅT DETTA?
Källa: Celsiusskolans bibliotek
ANALYSERA ETT LAND (åk 1) Lärare - bibliotekarie Gemensam planering Allmän beskrivning och fördjupning (fokus) Introduktion – Vad vet vi? Vad vill vi veta? Infosök 2+2+2= Sökstrategi Arbetsblad – Förberedda handledarsamtal Sökloggbok Betygskriterier
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Jämföra MR i 2 länder Lärare-bibliotekarie. Infosök i 2 steg. Handledarsamtal Den goda cirkeln? Loggbok – utvärdering – nytt projekt Källkritik - checklista
KÄLLKRITIKENS STYRKA – De olika perspektiven Fall 1 – Websidor med olika syn på terrorism. Den ”glömda” informationen” Fall 2 – Politiska partiers syn på miljöfrågor. Besök i verkligheten Fall 3 – Internationella konflikter Fall 4 – U.S.A – valet. Den krokiga vägen
SLUTSATSER! Samarbete ”fackämne” – svenska – bibliotekarie Planeringstid eller konsten att priuoritera Elevernas baskunskaper Pedagogisk grundsyn Pedagogikens seger och klippa-klistra- metodikens fall Samarbetsnivåer
ARBETSLAG Lärare - bibliotekarie Stärka elevernas infokompetens Intesseanmälan Inga extraresurser Gemensam lunch för planering 2 halvdagar till förberedelse Samarbete över ämnesgränser – teman Bibliotekarien med i löpande verksamhet Problem – Tid, lokaler tjänster, klasser
Den informationskompetenta skolan Pedagogisk grundsyn Plan för informationskompetens Prioriterat område – ledningens stöd Planeringstid Fortbildning ”Öppet” förändringsklimat Ekonomisk/praktiska frågor – schema, utrustning, tjänster
TRENDER Bloggar (Kristina Alexandersson) Den nya lärarutbildningen EU:s 8 kompetenser Multimedia
Göran Brolund Lärare, Fyrisskolan, Uppsala Mail: Hemsida: Mobil: