Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nyhetsbrev Nr 4, 23 Augusti Nyhetsbrevet ges ut av Innovation Norrbotten AB org.nr: Ansvarig.
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
•Vill du vara med och lösa case från organisationer inom ditt ämnesområde? Vill du testa dina kunskaper mot en möjlig framtida arbetsgivare? Tävla med.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Från idé till lönsamt företag
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt  Bästa tjänst.
Projekt Vad är det.
Intervju inför ViV-projektet.
DRÖMPRISETDRÖMPRISET. Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Innovativa pengar Det är inte alltid så lätt att lyfta blicken. Men jag har anat mig till att en av de lite större bistånds- och utvecklingsdiskussionerna.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Entreprenörskap och företagande 100 p
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Affärsplan Leif Olsson.
Projektarbete Fritidsintresse UF-företag Ensam eller i grupp.
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
ÖPPEN INNOVATION CC by-sa 3.0 Olof Nilsson, Magnus Eriksson.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Organisation / företag:
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Almi Företagspartner AB
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Materialutveckling för additiv tillverkning Pulverbäddbaserad additiv tillverkning har hittills primärt nått tillämpningar inom flyg, medicinsk teknik.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Vad gör Almi?.
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Affärsplanering för tillväxtföretag 7,5hp Det här är Venture Cup Sveriges ledande tävling för affärsidéer En ideell organisation som startades 1998 av.
Bioenergi - En innovativa miljön i Halland Martina Braglin
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:. Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:
Vilken bransch? En bransch 3
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
(Företagsnamn) SWOT-analys
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
Presentationens avskrift:

Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan

Produktutveckling Syfte Enkla prototyper Marknadsundersökningar Inspirera designprocessen Spookies

Code Pair

Listener Pair

Motion Pair

Tracker Twins

Light Pair

Video Pair

Timer Pair

Patent Nyhetsvärde Sekretessavtal Patentansökan Patentdatabaser Timing

Entreprenörskap Finansiering Nätverk Företag

Finansiering Innovation Väst Teknikbrostiftelsen Västra Götalandsregionen (VGR) Stiftelsen Innovationscentrum (SIC) Tävlingar Riskkapital

Nätverk Samarbetspartners –Interactive Institute PLAY –Stickakademien Högskolor & Universitet Chalmers Innovation Chalmers Entreprenörsskola Drivhuset

Företag Varför? –Villkor för såddfinansiering –Fakturering, inköp –Anställda –Trovärdighet

Erfarenheter Kommunicera koncept Insyn i entreprenörsvärlden Lyssna på andra Skriv ner mål och vision

Affärsplan Affärsidé Ledningsgrupp Marknadsplan Affärssystem och organisation Genomförandeplan Lönsamhetsbedömning och finansiering Risker

Affärsidé Eftertanke och tänka framåt Förstå kundernas behov -kopplat till företagets resurser. Kommunicera idén; inåt och utåt.

Exempel ToyLabs ska utveckla, tillverka och marknadsföra interaktiva leksaker som stimulerar barns fantasi och fysiska aktivitet samt uppmuntrar till social samvaro.

Exempel Forex Att förse landets invånare på väg till utlandet och utländska besökare med valuta: - på bekväma tider - från välbelägna platser - till mest fördelaktiga kurser - till lägsta expeditionsavgifter

Exempel Mandator Tillsammans med ambitiösa kunder utvecklar vi deras affärer med nya idéer och ny teknik.

Frågor affärsidé Vilka problem löser ni med er idé? Vilken typ av vara/tjänst vill ni sälja? Vad är innovativt och unikt i er produktidé Hur skyddar ni er unikitet (produkt)? Finns det konkurrerande patent? Är idén genomförbar?

Frågor ledningsgrupp Vilka är medlemmarna? Vilka erfarenheter och kunskaper av vikt finns inom gruppen? Vilka erfarenheter/kunskaper saknas och hur ska ni komplettera? Personliga mål? Vilka motiv har varje medlem?

Frågor marknadsplan Vilka är era kunder? Hur stor är marknaden? Vilka är konkurrenterna? Vad kommer produkten att kosta? Vilken distributionskanal?

Ansökan 1.Projektbeskrivning 2.Nyckelord 3.Hur skyddar ni er unikitet (produkt)? 4.Finns det konkurrerande patent? 5.Är idén genomförbar? 6.Andra nyckelpersoner 7.Vilka alternativa lösningar finns och varför är er lösning bättre. 8.Vad upplevs som svårt och riskfyllt med projektet? 9.Vilka behov hos kunderna ska produkten tillfredställa? 10.Hur ser företaget ut om 5 år - om det går som ni tänkt er?