Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan
Produktutveckling Syfte Enkla prototyper Marknadsundersökningar Inspirera designprocessen Spookies
Code Pair
Listener Pair
Motion Pair
Tracker Twins
Light Pair
Video Pair
Timer Pair
Patent Nyhetsvärde Sekretessavtal Patentansökan Patentdatabaser Timing
Entreprenörskap Finansiering Nätverk Företag
Finansiering Innovation Väst Teknikbrostiftelsen Västra Götalandsregionen (VGR) Stiftelsen Innovationscentrum (SIC) Tävlingar Riskkapital
Nätverk Samarbetspartners –Interactive Institute PLAY –Stickakademien Högskolor & Universitet Chalmers Innovation Chalmers Entreprenörsskola Drivhuset
Företag Varför? –Villkor för såddfinansiering –Fakturering, inköp –Anställda –Trovärdighet
Erfarenheter Kommunicera koncept Insyn i entreprenörsvärlden Lyssna på andra Skriv ner mål och vision
Affärsplan Affärsidé Ledningsgrupp Marknadsplan Affärssystem och organisation Genomförandeplan Lönsamhetsbedömning och finansiering Risker
Affärsidé Eftertanke och tänka framåt Förstå kundernas behov -kopplat till företagets resurser. Kommunicera idén; inåt och utåt.
Exempel ToyLabs ska utveckla, tillverka och marknadsföra interaktiva leksaker som stimulerar barns fantasi och fysiska aktivitet samt uppmuntrar till social samvaro.
Exempel Forex Att förse landets invånare på väg till utlandet och utländska besökare med valuta: - på bekväma tider - från välbelägna platser - till mest fördelaktiga kurser - till lägsta expeditionsavgifter
Exempel Mandator Tillsammans med ambitiösa kunder utvecklar vi deras affärer med nya idéer och ny teknik.
Frågor affärsidé Vilka problem löser ni med er idé? Vilken typ av vara/tjänst vill ni sälja? Vad är innovativt och unikt i er produktidé Hur skyddar ni er unikitet (produkt)? Finns det konkurrerande patent? Är idén genomförbar?
Frågor ledningsgrupp Vilka är medlemmarna? Vilka erfarenheter och kunskaper av vikt finns inom gruppen? Vilka erfarenheter/kunskaper saknas och hur ska ni komplettera? Personliga mål? Vilka motiv har varje medlem?
Frågor marknadsplan Vilka är era kunder? Hur stor är marknaden? Vilka är konkurrenterna? Vad kommer produkten att kosta? Vilken distributionskanal?
Ansökan 1.Projektbeskrivning 2.Nyckelord 3.Hur skyddar ni er unikitet (produkt)? 4.Finns det konkurrerande patent? 5.Är idén genomförbar? 6.Andra nyckelpersoner 7.Vilka alternativa lösningar finns och varför är er lösning bättre. 8.Vad upplevs som svårt och riskfyllt med projektet? 9.Vilka behov hos kunderna ska produkten tillfredställa? 10.Hur ser företaget ut om 5 år - om det går som ni tänkt er?