Attraktiv Hemtjänst Program som pågår 2014-2022.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Myndighets-presentation
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Ett arbete med att etablera
AU Digital samverkan LO Process
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Budgetarbete - enhetschef
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Länsgemensam ledning i samverkan
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
Systematisk uppföljning UIV
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
processorienterad verksamhetsutveckling
Välfärdsteknologi.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Strategiska perspektiv på verksamheten
Inspirationsdag eHälsa
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Vård- och omsorgscollege
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Attraktiv Hemtjänst Skapa Goda Arbetsplatser.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår Kerstin Karlsson, Chef Senior Göteborg – Samordnare AH.
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiva jobb för medarbetarna.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Så följer SLK upp Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiva jobb för medarbetarna.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Införa rambeslut Bedöma tid för hemtjänst Bildspel för introduktion av handläggare Bildspel för information till utförare.
Attraktiv Hemtjänst Grov tidsplan Handlingsplan arbetsmiljö Milstolpar Attraktiv Hemtjänst färg = HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 2015.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Attraktiv Hemtjänst Lägesuppdatering, framgångsfaktorer
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Attraktiv Hemtjänst Webbaserad Introduktionsutbildning
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i rambeslut för dig som kontaktpersonal.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Park- och naturförvaltningen
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Attraktiv Hemtjänst Program som pågår 2014-2022

2017-04-09 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Hemtjänstuppdraget Våren 2013 gav kommunstyrelsen stadsledningskontoret i uppdrag att utreda förändrat arbetssätt och styrsystem inom hemtjänsten för att utveckla Göteborgs- modellen. Utredningen resulterade i en rapport och våren 2014 beslutade kommunstyrelsen om en strategiplan för hemtjänsten. Strategiplanen = program för Attraktiv Hemtjänst Kommunstyrelsen gav, våren 2013, stadsledningskontoret ett uppdrag att utreda förändrat arbetssätt och styrsystem inom hemtjänsten för att utveckla Göteborgsmodellen. Arbetet kallades ”hemtjänstuppdraget” och avslutades med en rapport och ett antal förlag till beslut. Utredningen är tillgänglig för alla att ta del av. Kommunstyrelsen fattade våren 2014 beslut enligt förslagen i rapporten och antog en strategiplan för hemtjänsten. PS. 5 mars beslutade KS om Attraktiv Hemtjänst, KF 20 mars. Strategiplanen är nu omsatt i ett program för Attraktiv hemtjänst. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Program för Attraktiv Hemtjänst Beslutade av både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige Program för Attraktiv Hemtjänst Mål Den enskildes inflytande och självbestämmandet ska öka Medarbetarna inom hemtjänsten ska uppfatta yrket attraktivt Strategier Införa rambeslut* Införa välfärds-teknologi** Införa IT-stöd för verksamheten Skapa goda arbetsplatser Utredningsuppdraget kommer ursprungligen från KS. Beslut togs i KS 5 mars och KF 20 mars 2014. Efter att utredningen var klar, bemannades uppdraget med en samordnare, fyra strategiansvariga, en ekonom och en kommunikationsstrateg. Programmet Attraktiv hemtjänst har två politiskt beslutade mål – brukarnas inflytande och självbestämmande ska öka, samt att undersköterskor, biståndshandläggare och enhetschefer inom hemtjänsten ska uppfatta yrkena attraktivt. Målen ska uppnås genom fyra strategier: Införa rambeslut, välfärdsteknologi och IT-stöd, samt skapa goda arbetsplatser. Istället för att biståndsbesluten anger förutbestämda insatser ska de framöver ange tid per månad att planera insatser för. Beslut och insatser kommer närmare de äldre. Därmed får undersköterskorna en ny roll och mer ansvar i form av att utarbeta och planera insatserna ihop med den äldre. Detta ska dokumenteras i en genomförandeplan. Och den nya bedömningen av individens behov görs med stöd av ett nationellt fackspråk. Både den här planeringen, nya dokumentationskrav samt behovet av metodutveckling ger möjligheter för undersköterskor som vill satsa på en ny karriär. Fakta/Exempel på strategiernas betydelse Införa rambeslutet: Arbetssättet blir tydligare när biståndsbedömningen utgår från individens behov. Den äldre och kontaktpersonalen planerar hur och till vad tiden ska användas. Införa välfärdsteknologi: Ökar livskvalitén genom att fler alternativ erbjuds för att tillgodose äldres behov. Tillsyn via kamera är ett exempel. Införa IT-stöd: Ger förutsättningar för likvärdig vård och omsorg. Bidrar till enhetliga arbetssätt och processer. Mobil IT som exempelvis mobiltelefoner/surfplattor ger tillgång till aktuell dokumentation och möjlighet att dokumentera ihop med den äldre. Skapa goda arbetsplatser: Utveckla förutsättningarna för chefernas ledarskap, till exempel genom bättre och verksamhetsinriktade introduktionsprogram för nya chefer. Projekt och aktiviteter * Individuell ramtid istället för beslut om vilka insatser man ska få ** Ett ex är trygghetskameran, dvs tillsyn på distans HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Programmet sträcker sig över åtta år HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Tillsammans kan vi göra skillnad HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Hur tar vi oss dit Vi utmanar gamla mönster, är innovativa och redo att tänka nytt Tillsammans skapar vi den attraktiva hemtjänsten; den enskilde, medarbetare och chefer HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

9 300 personer får hemtjänst Självbestämmande och inflytande ska öka för de cirka 9 300 personer som får hemtjänst för att de på egen hand inte klarar sin vardag. Vad som är viktigt är inte samma för alla. Även den som behöver stöd av andra ska kunna behålla sina egna vanor och bestämma över sin vardag. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

265 handläggare 2 600 medarbetare i hemtjänsten Nästan 2 900 medarbetare arbetar med att handlägga och utföra hemtjänst. 2 900 medarbetare ska i sitt arbete öka individens självbestämmande och inflytande i vardagen. För att det ska vara möjligt krävs att det känns viktigt och attraktivt att arbeta med hemtjänst. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Ökat inflytande och självbestämmande Interna Målgrupper Pensionärsrådet Funktionshinderrådet Områdeschefer ”Utifrån mina behov, kan jag välja hur och med vad, jag vill få hjälp” Sektorschefer Leg personal Kommunikatörer Ekonomer, IT, HR Verksamhets-utvecklare SAS Enhetschefer Undersköterskor Socialsekreterare Biståndshandl. SDN-politiker KS-politiker Tjänsteansvariga Intraservice, IT, utveckling Möjliggörare Slutmålgrupp Äldre m hemtjänst Yngre m hemtjänst IT-leverantörer Anhöriga Media Framtida brukare Myndigheter och andra vårdgivare Framtida medarbetare HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Externa

Uppfatta yrket attraktivt ”Jag trivs och är stolt över mitt jobb” Interna Målgrupper IT Ekonomer Kommunikatörer HR Enhetschefer Socialsekreterare Biståndshandläggare SDN-politiker KS-politiker Sektorschefer Områdeschefer Enhetschefer Tjänsteansvariga Intraservice, IT, utveckling Undersköterskor Möjliggörare Slutmålgrupp Medarbetare är i två perspektiv då de både är möjliggörare för ökat självbestämmande men även slutmålgrupp för att uppfatta yrket attraktivt. Framtida medarbetare IT-leverantörer Myndigheter och andra vårdgivare Media HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Externa

Vad är de viktigaste förändringarna för den enskilde? Förfoga över sin biståndsbedömda tid Komma överens med kontaktpersonalen om vilka insatser som ska göras HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad är de viktigaste förändringarna för biståndshandläggning/myndighetsutövning? Fatta rambeslut = inte besluta om hemtjänstinsatser Den enskilde och kontaktpersonalen kommer överens om vilka insatser som ska göras Ökat fokus på uppföljning och utvärdering Nytt redskap införs – ÄBIC/IBIC HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad är de viktigaste förändringarna för medarbetare inom hemtjänsten? När rambeslut införs får undersköterskorna en ny arbetsuppgift när genomförandeplanen görs; i dialog med den enskilde komma fram till vilka insatser som behövs. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Fördjupning Vad är aktuellt inom strategierna?

Vad händer nu? Information om Attraktiv Hemtjänst för berörda målgrupper På attraktivhemtjanst.goteborg.se finns information om Attraktiv Hemtjänst tillgänglig för alla. Senaste nytt, PowerPoint-presentationer etc. Nyhetsbrev ca en gång i månaden till EC, OC, kommunikatörer, IT- och HR-strateger Spin-off för berörda enhetschefer och områdeschefer hösten 2015 Kick-off för berörda enhetschefer och områdeschefer 24/10 2014 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Aktuellt i ”Införa rambeslut” våren 2015 Införa rambeslut: Utbildningar (rambeslut, samtalsmetodik, utvärderingsmetod) Ta fram metod för utvärdering och beräkning av tid till den 1/1 2016 Ta fram metodstöd och utvärderingsmodell för rambeslut Revidera riktlinjer för hemtjänst Införa ÄBIC: Anpassning av Treserva för införande av ÄBIC under 2016. Nätverk för processledare ÄBIC Lokal processledare för ÄBIC deltar i nätverk Lokala utbildare utbildar handläggare och hemtjänst i SDF i rambeslut Ordna vikarier så att medarbetare kan gå utbildning (hemtjänst och handläggare) Rekrytera omsorgshandledare Säkerställa att handläggare, enhetschefer och medarbetare i hemtjänsten kan arbeta med rambeslut Säkerställa att samtliga brukare med hemtjänst har en aktuell genomförandeplan CENTRALT VIA SLK Socialstyrelsen kommer att under 2015 se över modell ÄBIC med målsättning kunna användas också inom funktionshinder. LOKALT PER SDF HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Aktuellt i ”Skapa goda arbetsplatser” vår 2015 Säkerställa användningen av Kompetensmodellen, nya planeringsverktyg i Word och Excel Ta fram förslag på beräkningsmodell för hemtjänstersättning Webbaserad introduktionsutbildning klar i maj 2015 Strategisk plan och aktiviteter för marknadsföring av vård- och omsorgsyrken Beställa utbildningar genom Vuxenutbildningsförv. för att öka andelen grund- och vidareutbildade medarbetare Ta fram chefsförsörjningsplan Utreda ny roll som ”Planerare” Ansökan till ESF – kompetensutveckling inom hälsoteknik Driva implementeringen av Kompetensmodellen – arbeta med karriärvägar Delta i arbetsgrupper i de centrala uppdragen Använda och följa upp introduktionsutbildningen för sommarvikarier och nyanställda Börja arbeta med att erbjuda goda arbetsplatser vad gäller lokaler, teknik mm. Göra det möjligt för medarbetare i hemtjänsten att studera grund-/vidareutbildning CENTRALT VIA SLK Länk till Kompetensmodellens planeringsverktyg på Personalingången: http://www.kvalitet.goteborg.se/processer/PA%20Publik/index.html#/model=5ccc21ae-e437-40fc-9961-91ee5ecbecfd LOKALT PER SDF HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Aktuellt i ”Införa IT-stöd för verksamheten” vår 2015 Ta fram en mer detaljerad process utifrån den beslutade, gemensamma planeringsprocessen på övergripande nivå Installera, anpassa och testa det upphandlade, kommungemensamma IT-stödet för att planera och följa upp tid Införa det nya IT-stödet i stadsdelsförvaltningarna Ta fram centrala rekommendationer inför inköp av IT-utrustning och support Delta i arbetsgrupper inom införandeprojektet Planera för och bemanna lokalt införandeprojekt i samråd med det centrala införandeprojektet Avvakta inköp av IT-utrustning och support som stödjer ett mobilt arbetssätt tills centrala rekommendationer är klara CENTRALT VIA SLK IT-stödet för att planera och följa upp utförd tid heter Kompanion, se http://www.kompanion.se/ LOKALT PER SDF HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Aktuellt i ”Införa välfärdsteknologi” vår 2015 Tjänsten Trygghetskamera införs Förstudie GPS-larm genomförs, klar i maj för beslut i styrgrupp om fortsatt hantering Starta upphandling av digitala trygghetslarm Utveckla modell för införande av tjänster via välfärdsteknologi som stödjer våra processer Genomföra behovs- och nyttoanalys, efterfrågan på vad som kan bli framtida tjänster Delta i arbetsgrupper i de centrala uppdragen Införa den nya tjänsten Trygghetskamera CENTRALT VIA SLK Kostnads- nyttoanalys - finna de goda effekterna, positiv nytta för den enskilde, verksamhet och ekonomi LOKALT PER SDF HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Ytterligare info Vad innebär Attraktiv Hemtjänst för den enskilde, medarbetarna och organisationen?

Vad gör vi för den enskilde? Aktiviteter som påbörjas 2014-2015 Vad gör vi för den enskilde? Mål ökat inflytande och självbestämmande Hemtjänstbeslutet anges i tid för att möta behov inom aktuella livsområden Nya tjänster via teknik som alternativ till traditionell hemtjänst ska erbjudas, t ex trygghetskamera = tillsyn på distans Ökad delaktighet och ökad kvalitet genom införande av mobila IT-stöd så att personalen tillsammans med den enskilde kan dokumentera och ta del av aktuell dokumentation Medarbetare med rätt kompetens för att än bättre möta den enskildes behov (kompetensutveckling) Den enskilde och kontaktpersonalen planerar hur och till vad tiden ska användas Den enskilde ska ha en aktuell genomförande-/arbetsplan Mäta och följa upp så att den enskilde betalar endast för utförd tid (ny hemtjänsttaxa, IT-stöd) Nyanställa minst 350 undersköterskor per år till 2020 (personalprognos) Bättre planering kan ge mer tid för den enskilde och möjliggör en högre person-/tidskontinuitet (IT-stöd med karta/ruttoptimering) Vi skapar förutsättning för likvärdig vård och omsorg med IT-stöd som stödjer enhetliga arbetssätt och processer Ökad kontinuitet av kompetens, genom att bemanningsoptimeringen ökar andelen utbildad personal HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad gör vi för medarbetaren? Aktiviteter som påbörjas 2014-2015 Vad gör vi för medarbetaren? Mål uppfatta yrket attraktivt Systematiskt arbetssätt utifrån behov kallat Äldres behov i centrum (ÄBIC) Ta fram metodstöd för rambeslut = beslut i tid istället för beslut om insats Tekniktjänster i hemtjänsten. Utbildning i vald välfärdsteknologi, t ex trygghetskamera Kompetensmodell - karriärvägar, kom-petensutveckling och bra IT-stöd, ger ökad delaktighet och kvalitet och höjer statusen på jobben inom vård och omsorg Införa nya begrepp för arbetstid: direkt och indirekt brukartid (ej kringtid) Utbilda i och införa ÄBIC, samtalsmetodik, rambeslut Ny karriärväg som omsorgshandledare för undersköterskor Bättre planering ger mer tid för brukarna Introduktionsutbildning för nya medarbetare Anpassa verksam-hetssystemet Treserva till ÄBIC Mobilt IT-stöd med karta och ruttoptimering kan ge mer tid för den enskilde och minskad stress för medarbetare Den enskilde och kontaktpersonalen planerar hur och till vad tiden ska användas Ökade förutsättningar för delaktighet och effektiv tidsanvändning genom mobila IT-stöd Marknadsföra vård- och omsorgsyrkena Inköp och support av relevant, mobil teknisk utrustning Förbättra enhetschefers förutsättningar för ett nära, tydligt ledarskap IT-stöd som ger till-gång till aktuell doku-mentation och möjlig-het att dokumentera ihop med den enskilde Ev ny roll/tydliggöra rollen som planerare Socialstyrelsen arbetar för att ÄBIC ska kunna gälla alla åldrar HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad gör vi för organisationen? Aktiviteter som påbörjas 2014-2015 Vad gör vi för organisationen? Nöjda brukare och nöjda medarbetare Ny, gemensam beräkningsmodell för hemtjänstersättning – utgå ifrån utförd tid Nya tjänster via teknik som alternativ till traditionell hemtjänst ska erbjudas, t ex trygghetskamera Bättre planering kan ge mer tid för den enskilde och möjliggör en högre person-/tidskontinuitet (IT-stöd med karta /ruttoptimering) Medarbetare med rätt kompetens för att än bättre möta brukarnas behov Höjd status på jobb inom vård och omsorg genom bra IT-stöd, rätt kompetens och karriärvägar (metodhandledare) Ökad kontinuitet av kompetens, genom att bemanningsoptimeringen ökar andelen utbildad personal Ge förutsättning för likvärdig vård och omsorg med IT-stöd som stödjer enhetliga arbetssätt och processer Nyanställa minst 350 undersköterskor per år till 2020 (personalprognos) Samverka med Vård- och omsorgscollege för att möta framtida rekryteringsbehov Tydligare arbetssätt via biståndsbedöming/ÄBIC (utgår från individens behov) Marknadsföra vård- och omsorgsyrkena – enklare rekrytering Utifrån kompetensmodellen ta tillvara och utveckla kompetens. Kompetensförsörjningsplan för att öka andelen utbildade medarbetare Uppdatera kompetens-försörjningsplaner varje år Handlingsplan för hållbar och säker teknik Plan för chefsförsörjning Tillgång till aktuell och uppdaterad dokumentation via mobila IT-stöd ger insatser med rätt kvalitet Mobila IT-stöd ger ökad möjlighet till uppföljning på olika nivåer samt bättre underlag för jämförelse mellan förvaltn. Förbättra enhetschefers förutsättningar för nära/tydligt ledarskap (verksamhetsintro-duktion, kollegial handled-ning, trainee) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vill du veta mer om Attraktiv Hemtjänst? Kontakta oss gärna! Åsa Jahnsson, samordnare eller strategiansvariga: Gisela Askne, införa rambeslut Helle Mikkelsen, införa IT-stöd Åsa Ericson, införa välfärdsteknologi Margaretha Häggström, skapa goda arbetsplatser Ulrika Cedervall, kommunikation Stadsledningskontoret Attraktiv Hemtjänst Attraktivhemtjanst.goteborg.se www.attraktivhemtjanst.goteborg.se