Naturvetenskap och teknik i samhället Kompetensutveckling inom akademin Sara Nyberg, ECE/Lärande Olle Dahlborg, Sveriges Ingenjörer Adela Rodrigo, KTH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Projekt Bemötande Växjö universitetsbibliotek Hösten 2006 – våren
Folkbibliotek som kulturhus
Skolan för Teknik och hälsa
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
Räddningstjänstens Lärlingsutbildning Räddningstjänsten Syd & Räddningstjänsten Landskrona Bengt Arne Larsson, Jonas Bengtsson & Martin Persson, 2012.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Kvalitet i grundutbildningen1
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Arbetsplats Värmland Anna Knutsson, projektledare
Om CARPE Projekt.
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Sammanfattning av SWOT – Samverkan vid AUE Två kärnfrågor Oklara mandat, direktiv och styrprinciper Många möjligheter till akademi- övergripande aktiviteter.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Det goda föräldraskapet I samarbete med Örebro Universitet.
Organisationsmodell TCGR Regionalt Teknikcollegeråd (Arbetslivet i majoritet, rådgivande roll) Regional nätverksgrupp för utbildare Lokala Teknikcollegeråd/
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
- Ett samarbetsprojekt mellan KLARA i Varberg och Coompanion Halland
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Lägesrapport ESF- Strateg Åsa Fichtel Köping 19 maj 2014.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Kursutveckling * - ett e-verktyg för kursprogression Jan Scheffel *Tidigare: ”Kursbeskrivning”
Förstudie: Hållbar konsumtion
Vad är eNat entreprenörskap och naturvetenskap samverkan högskola, skola och företag Nutekprojekt
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Prioriterade frågor för utbildningen
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Förstudie Friluftslivets år 2020
Anläggningsbranschens kompetensdag
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Tillsyn av energihushållning enligt miljöbalken
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare
Göteborgsregionens kompetensråd
Presentationens avskrift:

Naturvetenskap och teknik i samhället Kompetensutveckling inom akademin Sara Nyberg, ECE/Lärande Olle Dahlborg, Sveriges Ingenjörer Adela Rodrigo, KTH Alumni

Syfte Att högskolelärarna får nya kontakter och kunskaper om samhällets behov, och stärks i sin viktiga roll som förebild för studenternas personliga och professionella utveckling, samt öka arbetsgivarnas engagemang i utbildning och forskning så att de får större kännedom om vad studenter från olika utbildningar faktiskt kan Målgrupp: 1300 samt ca 200 personer i ledande befattning

Hur ska vi förbättra arbetslivs- anknytningen i utbildningen på KTH? Notis - Kompetensutvecklingsprojekt Kvaliteten ska höjas – öka kompetensen hos lärarna Ett aktivt projekt med många aktiviteter! Förslag hur arb.ankn. kan lyftas in i undervisningen Arbeta med strukturen på KTH -Rektorsdialog -Samverkansgrupp -Nod mellan lärare och Näringslivssamverkan -Spår o teman i befintliga konferenser

Projektinformation Pilotprojekt för svenska lärosäten Mobiliseringsfas och förankring april-sep 2012 Genomförandefas okt-juni 2014 Styrgrupp: KTH, SU/Nat Fak, StaF, Ericsson och Kemikalieinspektionen Referensgrupp på KTH: P Berglund, U. Ljungman, M. Norell Följeforskning görs via ECE-skolan Aktiviteter för lärare åk 1-3, fokus på hållbarhet! Samverkanspartner -Sveriges Ingenjörer, Länsstyrelsen, Almega, Teknikföretagen, Sulf, Landsstinget, Naturvetarna, Södertörns högskola

Sammanfattning av workshops H12 Utmaningar Lärarnas upplevda arbetssituation Bristande helhetssyn i utbildningarna Svaga incitament för kursutveckling Bristande information/kunskap Hur projektet bör arbeta Utgå från lärarnas behov Utgå från den befintliga verksamheten Samarbeta med KTH Näringslivssamverkan Förstärkning till CDIO-initiativet

Sammanfattning av workshops H12 Exempel på föreslagna aktiviteter Seminarier och workshops Belysa goda exempel Erbjuda utbildning Studiebesök på företag Företagsmentor Praktik på extern arbetsplats Träffar lärare-alumni Programråd med externa representanter “Kontaktiviteter” Samarbete NLS Utbildning Inspiration GA/PA

Vägen framåt? Hur ser det ut i våra utbildningsprogram idag? Finns det programråd? Extern representation? Kan NOTIS vara en resurs för GA/PA i en process där vi inrättar och utvecklar programråd? Möjligt tema på en PA-träff innan sommaren, t.ex. att arbeta kring en SWOT. Det finns möjlighet för PA att arbeta med detta i en högskolepedagogisk kurs i höst (LU2, 4.5 hp) Synpunkter och/eller förslag?

För mer information och diskussioner Sara Nyberg, KTH/ECE/Lärande Dan Borglund, KTH/ECE/Lärande