Mannen och kvinnan i reklamen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Som •Han körde på Slottsgatan som har en hastighets-begränsning på 50 km/h. •En kvinnlig bilförare körde på en man, som är i 20 års ålder. •Kvinnan, som.
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Puberteten.
Forskning och fakta om arbetslivet och skolan
Medlemsundersökning 2012 Organisationsutredningen
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.
Media.
Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör –
kommunikation kommer av latinets communicatio
Detta är ett resultat av intensiva och seriösa undersökningar
Den massmediala bilden av kvinnor
Mellankrigstiden.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Jämställdhet i hemmet! Pappan jobbar. Mamman är hemma med barnen.
Behöver vi främja kvinnors företagande? Vad behöver kvinnor som företagare? Ser kvinnors och mäns behov olika ut? Gör stöden någon nytta? Spelar kön någon.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Reklam.
Välfärdstjänsternas utveckling 1980 – 2012 Annika Wallenskog SKL
Manligt och kvinnligt i massmedia
20/11/ Hur går vi vidare? Integrerat Mångfald i våra värderingar Integrerat Mångfald i vårt PGT-arbete.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
Undersökning Projektnr: XXXX Danisco Sugar AB – SE © 2008 Zapera.com 1 07-XX-XX Kännedomen om GI är betydligt högre i Sverige än i de övriga.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Moria: Tidig feminism.
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Gävle med utblick mot 2020.
Kort biologiskt svar: För att sprida sina gener!
Varför reklam? Öka försäljningen
2 O 2 O V I S I O N för Kristus i Sverige. Andliga intresset ökar? Intresset för kyrkan minskar? 2020?
Undersökning dansintresse Lars Bengtsson Henrik Näslund Anna Ståhle
Design, något för snobbar?
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
”Första gången”. Känslan av de olika filmerna. Vad får ni för känsla kring de fyra olika filmerna. Försök beskriva talsfesten 2. Lördagsträffarna.
Hälsa på lika villkor Presentation för förbundsdirektionen 10 mars 2015, Umeå.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Reklam i olika medier.
Genus – det konstruerade könet
S o S Biologiska aspekter. Häftet Besvara frågorna sid 2 Könsorganen / _mannens_konsorgan_med_text.pdf.
Kroppsideal och mode genom tiderna. Människor har i alla tider och samhällen velat uttrycka sin identitet och sin samhällsposition med hjälp av kläder,
KÄLLKRITIK. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som Flickr.com eller.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Grafisk kommunikation
Genus och religion.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Rapport Nya postrutiner
Kommunikation och information
En Modern Saga Grodkonungen.
Kvinnligt och manligt.
Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Allhelgonaundersökning
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Individen och samhället
Reklam eller redaktionellt budskap?
Svenskar med funktionsnedsättning och internet
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
Stort problem i släktforskning
Medlemsundersökning 2016.
Presentationens avskrift:

Mannen och kvinnan i reklamen

Konsumentverkets undersökning: ”Trender, attityder, fördomar i reklam” Konserverar gamla värderingar Förlegat kvinnoideal Sex, nakenhet

Skillnader kvinnor – män: Kvinnor återfinns oftare i reklam Män dominerar i övrigt i media

Kvinnan i reklamen: Ung (20-35) Sexig Passiv (dock i hushållet aktiv) Hemmet Ensam, inåtvänd Arbete: lägre befattning än män

Mannen i reklamen: Attraktiv Vältränad Ibland ”mogen ålder” dock oftast ung Aktiv

Stämmer detta???? Granska några reklambilder/filmer: Vilka produkter gör män resp kvinnor reklam för? Hur framställs männen och kvinnorna? Vilka ideal finns i reklamen? Försök hitta reklam som inte följer det traditionella könsrollsmönstret!