Marknadsplan Gymbolaget Grupp A2 Andrija Andrijevic 910208 Oscar Donnerin 901009 Samuel Fernmo 860430 Jacob Hellman 900828 Adham Mouafi 910109
Disposition Nuvarande situation Metod & Material Nyckeltal Marknadsmixmodellen 7p SWOT Marketing Objectives – Ansoff Matrix Marknadsstategi – STP Åtgärdsförslag Budget Uppföljning
Nuvarande situation Startades 2003 Tre anställda 900 medlemmar Två lokaler ”Källargym” Fokus på styrketräning Öppet alla dagar dygnet runt
Metod & Material Empirisk data Sekundära källor Teori Artiklar Intervju – Susan Rydmyr Sekundära källor gymbolaget.se affärsdata.se Teori Kursbok Artiklar
Nyckeltal Nyckeltal: Datum: 2012-04012-04 Antal anställda 3 Nettoomsättning per anställd (TKR) 734 Personalkostnader per anställd (TKR) 172 Vinstmarginal -0,36 % Årets resultat (TKR) - 9
Marknadsmixmodellen: 7P Produkt Lokalt, gym, PT, butik Pris Lägsta pris i Linköping, upp till 40 % billigare mot konkurrenterna Plats 2 gym Skäggetorp/Tannefors, öppet dygnet runt, e-handelswebbplats Påverkan Sociala medier, Team Gymbolaget Personal Kunnig & erfaren personal (3 st) Fysiska bevis (Physical evidence) Verksamhets image speglar priset Processer Självbetjäning (passerkort + kod), PT & kostrådgivning
SWOT Styrkor Svagheter Möjligheter Hot Öppet 24/7 Privatägt Smalt utbud Placering av gym Möjligheter Träningstrend Hot Konkurrenter Motionscentrum
Marknadsstategi - STP Segmentering Urval (Targeting) Geografisk variabel: Endast Linköping Demografisk variabel: Unga män Psykografisk variabel: Träningstrend Beteendemässig variabel: Öppet dygnet runt Urval (Targeting) Odifferentierad marknadsföring – Samma strategi för olika segment
Positionering Styrketräning – Mindre fördelar för högre pris Pass – Fler fördelar för högre pris
Åtgärdsförslag Begränsade resurser Reklamutskick (Flygblad) Fokusera på styrkor Pris Öppettider Sociala medier Kundinteraktion Tydligare skyltning Nya kampanjer Värva en kompis (2 mån grattis alt. Presentkort) Erbjudande för nya kunder
Budget Extremt begränsade resurser Åtgärdsförslag Antal Pris Kostnad Skyltar inkl. tryck 2 996: - 1 992: - Flygblad 10 000 0,12: - 1172: - Utdelning av flygblad 1 5 000: - Total åtgärdskostnad 8 164: -
Uppföljning Antal medlemmar Enkäter Försäljning via e-handelswebbplatsen Aktivitet på hemsidan och Facebook-sidan Intäkter
FRÅGOR? Tack!