Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Så lägger du virke och skogsbränsle
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Direktiv 2010/32/EU EU-direktiv om förebyggande av stick-och skärskador inom hälso-och sjukvården Ramavtal som ingåtts av arbetsmarknadens parter. Nationellt.
Europeiska kommissionens förslag till:
Säkerhetsrisker vid svenska kärnkraftverk Rolf Lindahl, Greenpeace.
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Viktigaste nya kraven enligt förordningen om kosmetiska produkter
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Om Lotteriinepektionen - ramen 40 anställda i Strängnäs Cirka 60 externa inspektörer, bland dem 30 anonyma. Total budget 2014– 48,2 miljoner kronor Max.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Fjärde järnvägspaketet
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET. VÅRT SKYDDSNÄT Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Lagar kring organdonation och transplantation
Figursågen Sågande maskiner Säkerhet
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
!! Risker med arbetsmaskiner och ställningar
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Bernt Andersson ERA Arbetsgrupp Underhåll av hjulaxlar
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
NVF Fordon och Transporter Mårten Johansson, ordf Sveriges Åkeriföretag Johan Granlund, sekr Vectura NVF Fordon och Transporter.
§ 41 Räddningstjänstlagen
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Centre for Research Ethics & Bioethics Risker - en nödvändig del av det goda vi söker Mats Hansson.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Motorcyklisters attityder och beteende
Landstingets miljöarbete
Strategiska mål för Tekniska nämnden. SCB undersökning Verksamhetsresultat Övergripande målStrategiskt målLägeNyckeltal Mål värde Utfall God kommunal.
Anläggningssäkerhet Dokumenterad riskanalys ger underlag för val av skydd.
Trygghet – så funkar det!. Vårt skyddsnät Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Friktion – den viktigaste vägsäkerhetsegenskapen Riksdagens MC-sällskap Johan Granlund, Civ.
Malmö och skatteparadisen! Vi förväntar oss att våra tjänsteleverantörer uppvisar hög affärsetik och bidrar till det gemensamma på samma sätt som andra.
Förberedelser för arbetet
Motorcyklisters hastigheter
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
11. Leda transnationella projekt. Att leda transnationella projekt Det är bäst om partnerna möts innan ansökan görs Det är mycket viktigt att komma överens.
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
TRYGG-HANSA FÖRARKOMPETENS Förarprofil / Riskmedvetenhetstest.
Säkerheten främst.
Tillsammans räddar vi liv
Rolf Kling VVS-Installatörerna
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Vår livsmiljö Vatten s. 127 – 158 i kemiboken.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
En tidning om Bäckaslövskolan Julia, Fanny, Alice, Sofia.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
(Brist på) MC-hänsyn vid drift, underhåll och utformning av vägar
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Umeå 2016.
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
Statligt investeringsstöd för solceller
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Åtgärder inom EHFF för marint områdesskydd
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
Presentationens avskrift:

Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 % av MC-olyckorna enligt Bilsport & MC Vanlig olycksorsak: åtgärder av entreprenör Entreprenören - brister i skyltning Entreprenören - brister i sopning och kontroll TrV kundtjänst – ”skyltning inte ett krav” Rapporter från allmänhet kommer inte till ansvariga Bara 10 av 162 MC- och mopedförare fick rätt

Friktionsfaktorer i MC-olyckor, STRADA MCBil Totalt Grus/grusväg Rullgrus/lösgrus Olja/oljespill 62 0 Linje 48 0 Markering 11 0 Lagning 5 0 Spricka 1 0 Blödande asfalt 2 0 I var tionde MC-olycka på torr vägbana nämns friktionsfaktorer i polisrapporter! Mörkertal?!

Ny hal beläggning Bidrar till dödade och svårt skadade på MC varje år Viktigt med varningsskyltar i avvaktan på åtgärd, gärna skylt ”Halt vid regn” på ny asfalt! Välj material med maximal friktion – problem verkar öka Stort behov av kontroll Friktionsmätningar bör göras innan trafik släpps på och efter olyckor - görs inte idag!

Dålig friktion och räcken

Citat ur insatsrapporten Hagsta 12 juli 2012: Förare kastas efter sladd in i vajerräcket, dör sannolikt omedelbart Armen slits av och får sökas med hundpatrull Vägbanan saneras från MC-delar och kroppsvätskor Förslag RT: Utbilda MC-förare i halkkörning och montera räcken som man inte dödas av SMC:s förslag: Välj räcken med omsorg – undvik vajerräcken. Sörj för godkänd friktion. Förlåtande sidoområden istället för sidoräcken

Hur jobbar man i andra länder? Andra lagningsmetoder än snabel- lagning Max längd på snabellagning och särskild skyltning för MC Friktionsmätningar året om Friktionsmätningar efter döds- olyckor. Snabb åtgärd vid behov Särskild tillsynsmyndighet Friktionskrav som i Sverige (0,50) Öronmärkta pengar för MC-säkerhet

Vägräcken i andra länder Vajerräcken är förbjudna i DK, N och NL och används sällan i andra länder, p g a skaderisk Regler finns för användande av underglidningsskydd (P, ES, N, D) Öronmärkta medel för utbyte av befintliga räcken och installation av nya räcken(F, ES, P, N, D) Två Nollvisionsvägar för MC i Norge

Förslag från SMC Hur kan säkerheten öka för motorcyklister? 1.Tydliga krav och riktlinjer från väghållaren 2.Oberoende tillsynsmyndighet 3.Kontroll av annan part än entreprenör 4.Tydligare väghållaransvar – kollektiv ansvarslag 5.Fungerande rapportering kan förebygga olyckor Samarbete - ett måste för att nå etappmålet!