Lite om lärande och stöd för lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Exempel utifrån ett antal målområden
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Hur tänka och göra som processtödjare
Strukturering av domänkunskap för pedagogiska tillämpningar
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lärares planeringsarbete!
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Konsten att lyckas med sina studier
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Vetenskapsfilosofi Kunskap och vetenskap, Ffi 130.
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER.
En gång per vecka Tolv gånger Ca 20 patienter kallade från väntelistan (är under utredning, nyss börjat i behandling) Alla i teamet deltar vid olika tillfällen.
Föreläsning Sandvika
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Filosofi 1.
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Återkoppling och minnesförvittring i klinisk träning Italo Masiello, Docent, Lektor Karolinska Institutet och Kliniskt träningscentrum.
Socialpedagogiska innebörder
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Existentiella frågor i dödens närhet
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kunskapssyn, prov och bedömning Kursdel i LHK210 Tre tillfällen 6/9, 8/9, 13/9 föreläsning, övningar, workshop, diskussion och reflektion om kunskapssyn,
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
På uppdrag av KlinSim: Metodikum Kliniskt träningscentrum, Örebro Clinicum.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Öva, pröva, lära genom simulering - om man vill/vågar Håkan Hult.
Att vara eller att icke vara… Instruktör
From Great To Excellent
Bedömning i formativ mening
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
En kort introduktion Göran Brante
Pedagogik & ledarskap Ann Hägg Martinell Högskoleadjunkt
Pedagogik & ledarskap Ann Hägg Martinell Högskoleadjunkt
Pedagogiska teorier Janeth Leksell.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
”Förskolebarnens röst”
Att lära på mottagarens villkor
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Instruktörskurs med fokus på
AIL – en del av det livslånga lärandet?
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Lite om lärande och stöd för lärande Håkan Hult

Vad är pedagogik? Läran om systematisk påverkan Läran om stöd för lärandet

Teorier om lärande och nyttan för instruktörer av teorierna Behaviourismen: Mål och mätbarhet Pragmatismen: Nytta och att göra Socialkonstruktivismen: Lära = att konstruera kunskap, kontextens betydelse Variationsteorin: Vikten av variation

Kolbs lärcirkel och lärstilar

När sker lärande och när befästes det? Se, höra, göra Reflektion/återkoppling Hellre baktung än framtung Informera - förstå

En fråga om fokus och mål Simple - complicated - complex Kropp - människa Öva – pröva Den enskilde kursdeltagaren eller teamet eller kliniken

Motivation Motivation handlar om vilja Vilja handlar om delaktighet/delägarskap Rädsla, okunskap om målen och ångest minskar motivationen Motivation = Målattraktivitet X Metodrelevans X Uppnåendesannolikhet

Lärares utveckling Fokus på sig själv Fokus på ämnet/innehållet Fokus på de som ska lära sig

De gamla grekerna Sokrates och majevtiken Platon och anamnesen Aristoteles kunskapsformer: Episteme (teoretisk kunskap) Techne (praktisk, produktiv kunskap) Fronesis (praktisk klokhet, visdom)

Pedagogiska grundprinciper Tillit, delägarskap, att bli sedd Kontextualisering (briefing) Interaktion Lagom svårt/utmanande Reflektion & återkoppling (debriefing)

Tänkbara effekter av en god lärandemiljö (L-O Dahlgren) Motivation genom delägarskap till lärandeuppgiften Förståelse genom kontextualisering av begrepp Hållbar kunskap genom interaktion Medvetenhet genom reflektion