Enheten för IT och media Per Wising & Roland Fredriksson 10 april 2003 Rörlig bild på webben
Vi kommer att ta upp Begreppsfloran Produkter, format och standarder Produktionskedjan Många exempel !
Vår förhoppning för seminariet Sprida kunskap om grundläggande tekniker och begrepp Feedback på exempel vi producerat Idéer och diskussion om möjliga tillämpningar inom undervisningen
Begreppsfloran Rörlig bild på webben Enkel animering Flash/Java applet Film
Begreppsfloran Film Filmfiler (”progressive streaming”) Äkta ”streaming” video
Begreppsfloran Film > Progressive streaming Exempel !
Begreppsfloran Film > Streaming video ”on demand” unicast multicast (jmf TV)
Begreppsfloran Film > Komprimering Gör STORA filer lite mindre Olika ljud- och bildcodecar exempelvis: Sorenson, cinepak ofta formatberoende
Begreppsfloran Film > Interaktivitet Kombinerar film med andra ljud- och bildobjekt, eller händelser Exempel !
Produkter, format och standarder En kort överblick
Produkter, format och standarder De tre stora arkitekturerna för rörlig bild Real Media (RealOne) Windows Media QuickTime
Produkter, format och standarder Vad är ett format ? Egentligen resultatet av att en film använder en viss codec för komprimering och paketering
Produkter, format och standarder Vanliga format: Windows Media Video Real Media MPEG-1 MPEG-2 MPEG-4 Sorenson
Produkter, format och standarder Hur hänger det här ihop med formatet mp3 ? Ljudcodec som används i formatet MPEG-1 (”MPEG-1 Layer 3”)
Produkter, format och standarder Det finns väldigt få riktiga standarder Videokonferensstandard skapad av ITU - ”h-protokollen” Branschstandarder (ex. QuickTime, DV) Proprietära industri- standarder (ex. MPEG)
Produktionskedjan Några olika varianter: Direktsänd video - multicast Direktsänd video - unicast Video on demand Bearbetad video
Produktionskedjan Fall 1: Direktsänd video - multicast, peer-to-peer Komprimerin g + sändning Klienter (jmf TV) Filmning
Produktionskedjan Fall 2: Direktsänd video - unicast Komprimering Klienter FilmningStreaming- server
Produktionskedjan Fall 3: Video on demand, d v s inte direktsändning Redigering/ Komprimering Klienter (on demand) FilmningStreaming- server
Produktionskedjan Fall 4: Bearbetad video Redigering/ komprimering/ övr. produktion Klienter (on demand) Filmning Streaming- server eller webbserver
Produktionskedjan Bearbetad video, några scenarier: Synkronisera film- eller ljudspår med exempelvis bildspel Integrera Flash med video - Kräver ofta ganska mycket planering - Komplicerat att producera
Verkar det intressant? Enheten för IT och media kan hjälpa till med: Videoinspelning Planering och manus Bearbetning och efterproduktion Distribution: webb, CD-ROM, DVD Multimediaapplikationer
Q & A Nu är seminariet slut. Vi fortsätter med frågor och svar.