Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

e-Learning standarder och specifikationer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "e-Learning standarder och specifikationer"— Presentationens avskrift:

1 e-Learning standarder och specifikationer

2 Standarder får saker och ting att fungera
Järnvägsräls Glödlampor Eluttag Kapsyler Telefonlinjer Mobilnät Internet vi tar dem ofta för givna i dagens samhälle

3 Standarder är väldigt svåra att skapa
Verklighet Standarder är väldigt svåra att skapa Standarder förutsätter avtal mellan konkurrenter Standarder är stora ”stridsområden” inom industrin Standarder kan öppna upp nya industrier och marknader

4 Interoperabilitet Tillgänglighet Varaktighet Återanvändning Utbredning
Varför standarder? Interoperabilitet Tillgänglighet Varaktighet Återanvändning Utbredning Ekonomi

5 E-learning standarder och specifikationer
IEEE, ANSI, ISO: Accredited Standards LTSC (P1484) ISO/IEC JTC1/SC36 Stds/ Specs Specs submitted by Consortia/Fora GESTALT GEM PROMETEUS

6 Standarder konvergerar
LTSC 1484 ISO/IEC JTC1/SC36 PROMETEUS

7 SCORM 2004 ADL - Advanced Distributed Learning
SCORM - Sharable Content Object Reference Model

8 Vad är tanken med ADL? Startades 1997 av Department of Defence och White House Office of Science Technology Policy Arbetar för att ge tillgång till högkvalitativ utbildning, som bygger på individens behov och levereras kostnadseffektivt, varsomhelst och närsomhelst Målet är att snabba på utvecklingen av dynamiska, kostnadseffektiva utbildningssystem, samt att stimulera marknaden för dessa Hjälpa till att möta de krav som den expanderande utbildningssektorn behöver

9 “A” i ADL

10 ADLs mål med e-Learning
Presentera innehåll direkt i realtid (on demand) Skräddarsy innehållet efter individens behov Få fram ett stort gemensamt förråd av lärande objekt, redo för att användas närsomhelst Få en naturlig kommunikation mellan användaren och tekniken

11 Till för att nå ADLs uppsatta mål
Vad är tanken med SCORM? Till för att nå ADLs uppsatta mål Gynna utvecklingen för skapandet av återvinningsbart utbildningsmaterial som learning objects i ett gemensamt tekniskt ramverk för webbaserat lärande Riktlinjer, specifikationer och standards från många andra olika organisationer såsom IMS, IEEE, AICC och ARIADNE

12 SCORM En referensmodell för att paketera och presentera distribuerad utbildning Knyta ihop olika grupper och intressen inom branschen för distribuerad utbildning Tex. CD-rom produktioner, webbaserade kurser, interaktiva multimedia presentationer

13 SCORMs utveckling

14 SCORMs bokhylla 2004 ·        IEEE Data Model For Content Object Communication ·        IEEE ECMAScript Application Programming Interface for Content to Runtime Services Communication ·        IEEE Learning Object Metadata (LOM) ·        IEEE Extensible Markup Language (XML) Schema Binding for Learning Object Metadata Data Model ·        IMS Content Packaging · IMS Simple Sequencing

15 Content Aggregation Model
Paketering av utbildningsmaterial och kurser Flytta kurser mellan olika system Meta-data i XML, struktur, navigering, detaljer till RTE Fysiska filer

16 Kommunikation mellan LMS och innehåll (SCO)
Run-Time Environment Kommunikation mellan LMS och innehåll (SCO) Sparar status och resultat på dokument Tex Not attempted, incomplete, completed eller poäng Nytt 2004: Bestämmer nästa dokument (SN) Kan även hämta upp startvärden från CAM

17 Sequencing and navigation
Nytt för 2004 Beskriver hur innehållets flöde får navigeras av systemet eller eleven Flödet definieras i designläget med ett antal olika regler och aktiviteter Meta-data för reglerna sparas i CAM Aktiviteterna och navigeringen sköts av RTE

18 2004 är inte bakåtkompatibel med 1.2
SCORM 1.2 – SCORM 2004 2004 är inte bakåtkompatibel med 1.2 RTE i 2004 från IEEE (1.2 var AICC) Ny version av IMS content packaging Implementera 1.2 eller 2004 ? Eller båda? Hur visar man statistik för båda?

19 Framtidsplaner för SCORM
Designa ny Run-Time och content arkitektur Inkludera simulationer Inkludera ”intelligenta lärare” (Intelligent tutor) Inkludera spelteknologier

20 Svårigheter vid implementation
Extensions – fördelar eller nackdelar? Vad fungerar i praktiken?

21 IMS Content Packaging & IMS QTI Certifierade för SCORM 1.2
Vad gör LUVIT AB? Fokus på IMS och SCORM IMS Content Packaging & IMS QTI Certifierade för SCORM 1.2 Specifikationerna är integrerade i vår produktutveckling generellt SCORM 2004 (under utveckling) IMS Enterprise (under utveckling)

22 Hur fungerar det i praktiken?

23 Frågor


Ladda ner ppt "e-Learning standarder och specifikationer"

Liknande presentationer


Google-annonser