MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
MMS GYLLENE REGLER. Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Det handlar om multiplikation
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljering av definitioner och beräkningsregler.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version.
Presentationens avskrift:

MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång. Ärade branscharbetare, välkomna till:

En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket står för sig självt och kan används i flera olika sammanhang, tex av olika dataprogram som då förväntas ge samma resultat MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler Vad är MMS Gyllene Regler nu igen?

Varför MMS Gyllene Regler nu igen?  Skapar jämförbarhet mellan olika alternativ  Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden  Skapar ordning och reda för köpare och säljare  Möjliggör utvärderingar av innehållet  Möjliggör kampanjuppföljning - leveranskontroll  Är till oerhört stor nytta för hela mänskligheten Vad kännetecknar en god medievaluta?  Den är accepterad och använd av en hel bransch  Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen  Den goda valutan lever genom att utvecklas och anpassas

MätdataLoggarKontrollfil Analys verktyg SP2 MMS databas Analys softvara WEBFTP Egna filer Overnight rapport Rapporter mms.se HotTop Internet FF2 WEB2 PG2 data program

Våra gyllene objekt

Volymer i MMS gyllene databas ObjektAntalKommentar Sända tv-program1,5 milj Från 1994 Programgrupper/serier Sända reklamspottar11,1 milj Från 1998 Sända trailers1,7 miljVissa kanaler Sända bilboards0,8 milj Vissa kanaler Reklamfilmer Gamla och nya Reklamprodukter Gamla och nya Annonsörer3.000 Gamla och nya Mediebyråer166 Gamla och nya

Siffror från basundersökningar Genomförs halvårsvis och omfattar varje gång uppgifter från c:a 4.500personer. I varje tittarsiffra finns en liten bit basundersökning.

Tittarpass  Vempanelare  VadTV4  När  HurLive  VarHemmet-kök pass per dag

Tittarefakta tex för panelare Ålder47 -Könman -Urbaniseringsgradstorstad 35+ -Familjesituation20+ i hushåll med barn 0-6 -Dagens vikt5432, st per dag

Loggar från 19 kanaler ProgramloggarProgramloggar med as-run information per program om namn, starttid och längd. SpottloggarSpottloggar med as-run information per spot om bl a filmkod, startttid och längd.

Målmatrisen primära kontrollvariabler 1 pers2+ utan barn2+ med barn Low educationLight cons123 Medium cons456 Heavy cons789 High educationLight con Medium cons Heavy cons Familjesituation (3), utbildning (2), konsumtion (3), pay/nopay (2) Pay-matris (och sen en likadan för nopay) 3 * 2 * 3 * 2 = 36 celler

Målmatrisen Pay Familjesituation Low edu 1 pers Tolerance 2+ pers wit h chTolerance 2+ pers no chTolerance Total Tolerance Light Medium Heavy High edu Light Medium Heavy Total ,4% Low edu 1 pers Tolerance 2+ pers wit h chTolerance 2+ pers no chTolerance Total Tolerance Light Medium Heavy High edu Light Medium Heavy Total ,6%

Variabelklasser och baser Vi arbetar med två olika informationskällor; basundersökning och panel Det finns tre olika klasser av variabler i analyser och rapporter  Klass 1viktadeuniversumtal från bas som bas – fixt sekundära kontrollvariabler  Klass 2friabastal från bas som bas - fixt  Klass 3intressevariabl summa vikter från panel som bas - flyt

Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi Familjesituation år -Vuxen i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad Storstad 35+ -Tätort Tätort 35+ -Landsbygd

Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparaterKanal5-region

Variabler klass 3 typ intresse  Andra kulturer, folkliv, vanor  Dansa (dansband, gammaldans, disco mm)  Fotografera, filma, videofilma  Gå på restaurant, café, pub  Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar  Vardagsekonomi, vardagsjuridik  Hälsa, friskvård, sjukdomar  Litteratur, läsa böcker  Musik – dansband, schlager  Måla, teckna  Semestra i Sverige  Sport/idrott – träna, motionera själv  Balett, modern dans  Datorer, informationsteknologi  Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor  Gå på teater  Jakt och fiske  Lotterier, tippa, trav  Musik – folkmusik, worldmusik  Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang  Semestra utomlands  Historia  Kungahuset  Mode, kläder, skönhetsvård  Musik – pop, rock, hiphop, soul  Religion, livsåskådning  Språkfrågor  Bilar, motor  Djur och natur  Gå i kyrkan  Handarbeta, sy kläder  Konst, konstutställningar  Matlagning, prova nya maträtter  Musik – jazz  Ordna fester, träffa vänner  Sjunga, uppträda, körsång  Teknik, vetenskap  Bygga, reparera, snickra  Ekonomi, aktier, affärer  Gå på bio  Heminredning, måla, tapetsera, dekorera  Kulturfrågor, kulturdebatt  Miljöfrågor  Musik – klassisk, seriös, opera  Politik, samhällsfrågor  Spela musikinstrument  Titta på TV  Trädgård, växter, odling  Båtar, segling, navigering, båtliv  Familj, samlevnad, relationer  Gå på museum, besöka historiska platser

Bas och panel och viktat och oviktat Låt oss illustrera med hjälp av HotBase

Definitioner saxade ur MMS Golden Rules  D. Definitions and standards  1. Programmes  The television channels define the broadcasted programs in as-run-program-log-files following common guidelines. Sometimes sport events are divided into parts. A part is still considered to be a complete program. There is just one level.  In MMS people meter system, the program start times are rounded down to the nearest minute if the seconds are between and rounded up to the next minute if the seconds are The ending times are rounded i the same way.  MMS calculate the duration of a program in minutes as being the difference between the start time of the program rounded as above and the end time of the program, again rounded. Commercial breaks inside a program are included in the program lengths and in the viewing figures.  2. Spots  A commercial spot is linked to it’s start minute’s rating.  A commercial block consists of an unbroken sequence of adjacent commercial spots.  3. Reporting minutes  The lowest reporting level is “minute”.  A viewing sequence is an unbroken viewing, same panelmember, same channel.  If there are more then one viewing sequence during a minute, the longest sequence’s channel will win the complete minute, if it’s a draw, the most recent sequence’s channel will win the minute.  Mam = minute after midnight is a zerobased numbering of minutes, starting at  4. Day, week and month  A television day starts at (mam 120) and ends including the minute (mam 1559).  A television week starts with a monday and is always 7 days long.  A television month consists of 4 or sometimes 5 television weeks.  A television year consists of 52 or sometimes 53 television weeks.  Monday – Thursday are week days.  Weekend is Friday - Sunday.  5. Reach criteria  The reach criterion standard is  program 3 coherent minutes same channel  day/daypart 5 coherent minutes same channel  week15 coherent minutes same channel  week niche chan1 minute

MMS vanligaste tittarmått  Tittartidsorienterade  Räckviddsorienterade  Enstaka sändningstillfällen eller snitt av ett antal sändningstillfällen av samma sort  Serie av sändningstillfällen över tiden; räckvidd och frekvens

Tittartidsorienterade mått Rating eller genomsnittlig publikstorlek uttryckt i absoluta tal eller i procent. Avser genomsnittlig minut under en slot (program, dagdel etc). Merlin nu senast hade el 6,1 % i 3+. Genomsnittlig tittartid per möjlig tittare och tillfälle uttryckt i minuter. Genomsnittlig tittartid per dag och möjlig tittare under 2008 var 160 minuter. Hittills i år för januari är den 196 minuter. Share eller tittartidsandel uttryck i procent. Hur stor del av det faktiska tittandet en viss period som tillfaller en viss kanal. TV4 hade 19,1 % av tittandet genomsnittlig dag under jan-09.

Vi sträcker på benen och fyller på kaffet…..

Så här räknar vi egentligen tittartidsmått Ett sändningsobjekt har kanal, starttid och längd Vi har en stor minut-ackumulator ACKm (per målgrupp och mätobjekt) Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Överlappande minuter ackumuleras per målmodul och objekt. ACKm += (antal överlappande minuter)*vikt Rating% = (ACKm * 100) / ((summa vikter möjliga tittare i panelen) * objektlängd) Rating abs = Rating% av bastal el universumtal el summa vikter Tittartid = ACKm / (universumtal eller bastal) Share = ACKm *100 / ACKm_totaltitt

Exempel räkna tittartidsmått rating 18.45–19.30 MERLIN i svt1, målgrupp: alla 30-34, univ.tal = Tittarpass panelist , vikt min 4*3000 Tittarpass panelist , vikt min30*4000 Tittarpass panelist , vikt min15*5000 ACKm = = Summa vikter i panelen för möjliga tittare i vår målgrupp = Rating i procent = ( * 100) / ( * 45) = 0,7 % Rating i tusental = (0,7 * ) / 100) = st

Från ett mått till ett annat Från rating till share Rating i absolut tal för tex Kanal 5, viss målgrupp, viss tid, i relation till totala ratingen för samma målgrupp och samma tid. ( / ) * 100 = 20 % share för Kanal 5 Från rating till tittartid Multiplicera med längden En rating på 2,00 % för ett visst, 60 minuter långt, program motsvarar en genomsnittlig tittartid på (2,00 * 60) / 100 = 1,2 minuter Tänk på reultatets precission!

Hur stort kan det bli? Vad säger publiken? Största ratingen 100% eller n st personer. Vad är n? st Största genomsnittliga tittartiden per möjlig tittare för ett dygn m minuter. Vad är m? (Siffran för 2008 är 160 minuter) minuter

Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller %

Så här räknar vi egentligen enkel räckvidd En ackumulator för antal träffade personer ACKp (per målgrupp). Ett antal sändningsobjekt siffersätts samtidigt Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Om räckviddskriteriet är uppfyllt så ACKp += vikt Personen bockas av, inte räkna flera gånger, unika träffar Reach% = ACKp / (summa vikter möjliga tittare i panelen) * 100 Reach abs = reach% på universumtal el bastal el summa vikter

Exempel räkna enkel räckvidd MERLIN i svt1, målgrupp: alla 30-34, univ.tal = Tittarpass panelist , vikt min Tittarpass panelist , vikt min Tittarpass panelist , vikt min Tittarpass panelist , vikt min Tittarpass panelist , vikt min ACKp = = Summa vikter i panelen för möjliga tittare i vår målgrupp = Reach i procent = ( * 100) / = 2,0 % Reach i tusental = (2,0 * ) / 100) = st

Standard för räckvidd enstaka sändning av något slag MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är:  Sett något allsminst 1 min  Sett programminst 3 sammanhängande min  Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min  Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min Det finns även en %-metod, tex sett minst 10 %, inte nödvändigtvis sammanhängande

Rekommendation för nischkanaler MMS rekommendation är:  Sett något alls under en månad, reach 1+ om minst 1 min  Snitta gärna ett antal program av samma slag i stället för ett redovisa siffra för ett enstaka program.

Räckvidd över tiden, många sändningar; reklamkampanj  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Mittendagen eller närmast senaste  Beräkning av antal träff per panelindivid  Reach 1 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt  Genomsnittlig frekvens 3,1415  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Serien utgörs av veckans sju hela dagar  Torsdagen blir paneldag  Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag  Reach 15 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

Så här räknar vi räckvidd och frekvens Panelpersonerna bildar en stor tabell i datorns minne. För varje träff, tex sett reklamspott, så adderas en räknare upp för aktuell panelare. När hela kampanjen eller serien körts igenom vet vi för varje panelare exakt hur många avsnitt/spottar som setts. Vi kan nu beräkna absolut frekvens, exempelvis mängden med tre träffar, utryckt i procent (trp) eller absolut tal. Vi kan också beräkna träffarna kumulativt, dvs minst ett antal träffar, tex minst 1 träff, 1+. Genomsnittliga frekvensen, dvs genomsnittligt antal träffar per person, tex 3,1415, beräknar vi genom att dividera totala antalet träffar med antalet bidragande personer. Vi kan också beräkna allt detta ”under resans gång”, tex spott för spott, och då studera de framväxande värdena.

Cum

Räckvidd över tiden; dubbelt upp, ff, sammantagen Exempel  Period 3 jämna veckor  Gemensam paneldag blir mittdagen för dessa 3 veckor  Frekvenskörningar på två nivåer: enskilda serier och sammantaget  Beräkning av antal sedda veckor per panelindivid  Reach 15 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+  Sett någon vecka av de 3 i perioden  Räckvidden kan presenteras framväxande vecka för vecka  Kallas för sammantaget läge i HotTime detalj  Kallas även ff, frekvens på frekvens, lodläge

Exempel frekvens på frekvens

NBD-korrigering på gott och ont I avsikt att kompensera för avsaknaden gäster och för internt bortfall så föreskriver MMS Gyllene Regler användning av en formel för ”Negative Binominale Distribution” NBD Formeln använder skillnaden mellan ”true rating”, den vanliga, och ”raw rating” från paneldagens panel. Resultatet blir en förskjutning av frekvenskurvan åt höger, dvs antalet med låga frevkenser minskar och antalet med höga frekvenser ökar. Det är det goda. Det onda är att när kampanjer redovisas spott för spott så kan räckvidden sjunka, lagt kort ligger inte.

3 publikmängder: MÖJLIGA tittare, POSTKOD-tittare, DANCE-tittare 4 färgade ytor; A=840,B=550,C=2117,D=5357 A+B=1390 reach(3m) POST A+B+C+D=8864 möjliga tittare 20/2 (A+B)/(A+B+C+D)=15,7 reach(3m)% POST B/(A+B)=60% andel POST-publik som tittat på DANCE B/(A+B+C)=16% andel dubbeltittare av sammantagen publik Fre 20/2 2 program POSTKOD DANCE

OV overnight Live+T0 (vosdal) preliminära siffror KO konsoliderat Alla nio komponenterna definitiva slutgiltiga slutliga siffror L T0 9 komponenter i valutan efter införande av ts T1 T2 T3 T4 T5 T6 T7 L står för Live T0 betyder timeshift samma dag som Live T1 betyder timeshift 1 dag efter livedagen T2 betyder timeshift 2 dagar efter livedagen och så vidare T7 betyder 7 dagar efter livedagen I analyser ska varje kombination från de 9 vara möjlig.

Rating/tittartid återläggning utan begränsning Räckvidd-enkel fortfarande bara unika personer räknade en gång Räckvidd-över-tiden/frekvens alla träffar räknas Share med ts officiell definition, behövs för att få överensstämmelse på totala nivåer med rating och tittartid, om inget sägs så är det denna share som menas Share utan ts som förut, visar det momentana valet Time Shift mått Time Shift mått f

Certifiering mail 16 mars To IT managers, software developers and IT-application owners, Due to new measuring procedures involving the measurement of timeshift viewing MMS, intends to establish a mandatory certification procedure for customers and owners. All computer systems/tools that are used to report and produce television viewing figures externally to customers or market will be affected and have to go through this procedure. The aim of this process is to secure the quality of the Swedish TV currency as the calculation of TV-viewing figures gets more complicated as timeshift measuring is implemented. The certification will take place during 2009, starting in a couple of months. More information will be available shortly after the contract is signed. The certification procedure is free of charge by MMS. If you have any questions or comments please contact Project Manager Tobias Lidholm.

Web-TV Avtal med mätföretag AffärsmodellProduktutformning IT-system med data och behandling

Den kompletta rörliga bilden Trad live-TV (TV-TV) Hemmet – fritidshus – pub - sjukhus Trad reprisering Timeshift Web streamad live-TV Web-TVPlattformar++

Tack alla TV-proffs, tack för att ni kommit Nästa akademi Panelen 22 april