Exempel på arbetsmodell för att söka EU-medel Januari – inventering av alla tänkbara idéer, som skulle kunna bli EU- projekt Februari – information om EU-sektorsprogram Februari – Mars, två medarbetare åker till Bryssel för utbildning och kontaktknytande Mars – idélista upprättas i samverkan med West Sweden
Juni – en grupp från Arvika träffar West Sweden och utvecklar idélistan med inriktning på specifika projekt Juni – utses arbetsgrupper med förtroendevalda och tjänstemän, förslagen studeras närmare, granskas och värderas Augusti – oktober, arbetet med att förbereda EU-ansökningar fortsätter i samverkan med West Sweden
Oktober – en delegation på 20 personer, förtroendevalda och tjänstemän reser till Bryssel för att fördjupa kontakterna och kunskaperna i de specifika EU-projekten och om EU i allmänhet Oktober – handlingsplaner för varje EU-projekt tas fram i samverkan med West Sweden November – Februari, EU-ansökningar skrives, nära samverkan mellan Arvika kommuns förvaltning och West Sweden
Fyra ansökningar: - Civic Participation, kr Godkänd - Entrepreneurial Methods in the Educational System Ej godkänd - Mobility Project on Dementia Care in Europé 1,3 Mkr Godkänd - Connected Vitality, the Personal Telepresence Network 25 Mkr Godkänd
Andra beviljade EU-projekt - Campus Arvika, uppbyggnad av ett Näringslivscentrum 100Mkr - ICT for SME, datamognad hos småföretag 2 Mkr - Destination 6012, utveckla besöksnäringen 6 Mkr - Den Företagsamma Utvecklingen (DFU), företagande 8 Mkr - North Sea Supply Connect, småföretag på export 1 Mkr - Fem 2, förnyelsebar energi – miljö 9 Mkr
Politisk förankring, ansvariga grupper för varje projekt, med politiker och tjänstemän Nära samverkan med West Sweden Någon som har tid och förmåga att skriva ansökan på engelska Varje projekt bör ha en stab med kontaktansvarig, ekonom, admininstratör