Varför vill företagen bli större?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Samhällsekonomi.
Varför växer inte vissa företag? Visby 6 juli 2011Lars Jagrén, Företagarna.
Varför är det viktigt att mäta?
Prisbildning i en marknadsekonomi
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Det ekonomiska kretsloppet
Kapitel 13, Likviditet.
Från bonddräng till yuppie Del 2 – 1920 till 1990
Skatteverkets större insatser 2014
MELLANKRIGSTIDEN.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
SAMHÄLLSEKONOMI.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Föreläsning 6 •Imperfekt konkurrens:
EFTERFRÅGAN PÅ iPad. Pris Mängd
Det industriella genombrottet
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Orsaker Effektiviseringen av jordbruket.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Verktyg för ökad patientsäkerhet
PortugalEngland Vin80120 Kläde10090 Antal timmar som går åt för att producera en enhet av varan. England har en ABSOLUT FÖRDEL att tillverka kläde. Handel.
Internationell Ekonomi
Statistiken talar för sig själv: Av 28 dödade cyklister 2010 var 12 över 65 år 9 mellan år 6 mellan 0-44 år Varför är det så viktigt att äldre använder.
Affärsidé - företagets vägvisare
Handel i världen - varför då?
Introduktionskurs för användare Del 1
Samhällsekonomi Del 1.
Lars Ramstierna
Den industriella revolutionen
Makt och Demokrati.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter 2.(direkt) marknadspåverkan:
Industriella revolutionen
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
BNP i fasta priser.
Samhällekonomi.
Den industriella revolutionen
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Framtida va-organisation i Stockholmsregionen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Strukturidén utgår från en relativt.
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Kan EPF hitta en annan produktion och fördelning som ökar välfärden i samhället?
Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent
Ekonomi & Handel Genomgångar.
There is no such thing as a free lunch!
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Framtidsland Umeå Agneta Tjernström.
There is no such thing as a free lunch!
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
Geografi / samhällskunskap
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
HANDEL I VÄRLDEN.
Sveriges bagare och konditorer
Produktion, handel och transport
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
Frihandel.
Presentationens avskrift:

Varför vill företagen bli större? Stordriftsfördelar Varför vill företagen bli större?

Orsaker till handel Arbetskraftskostnader Kunskapsspecialisering Naturaförhållanden Stordriftsfördelar

Interna stordriftsfördelar Genomsnittslig kostnad kan sjunka ju större produktion man har. Brytpunkt

Externa stordriftsfördelar Stordriftsfördelarna finns på industrinivå, dvs det enskilda företagets AC sjunker med industrins storlek / antal företag inom industrin. Kan bero på: 1) teknologiska spillovers (teknologisk kunskap sprids lätt mellan företag, ett företags satsningar på produktion sänker kostnaden för andra företag) 2) länkar mellan företag gör att legotillverkning lokaliserar sig nära producenter av färdigvaror (ökar urvalet av insatsvaror och sänker deras kostnader pga ökad konkurrens) Ljusdals kommun 3) gemensam arbetskraftsmarknad där många företag lockar till sig kvalificerad arbetskraft (minskar risken för arbetskraftsbrist resp. arbetslöshet).

Varför köper företag upp varandra Ny teknik blir billigare Kommer åt nya handelskedjor Skaffar kompetens utan att utbilda eller forska (snabbt)