SPELA MED MIG, SÅ SPELAR JAG MED DIG spelteorins väg till fred & samarbete Christian Munthe Filosofiska institutionen www.filosofi.gu.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Introduktion till dagens övning
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Liten begreppsgenomgång
- en positiv och realistisk självbild
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
I- eller U-land?.
Bra villkor för akademiker i staten
En Modern Saga Grodkonungen.
Hjälp ett inbrott!. SOS 112, vad har inträffat? Hjälp, det är inbrott. Jag ser två gubbar som har krossat rutan till affären och dom är på väg in!
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Patientenkät sommaren -13
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Anne Netterlid ProjektSamordning
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
V AR KAN EN PLATS PÅ JORD VI FINNA ? Braw 296 V AR KAN EN PLATS PÅ JORD VI FINNA ? S ÅNG B- DUR 2. Ty allt i denna världen blandas på varje plats där.
Vill du lära dig kort division?
Jag vill gärna att du kommer över på en liten afterwork-öl, ta gärna med dig familjen eller några vänner och titta in.
Varför tror människor.
Att gå från orange till svart eller att göra svår orientering enkel!
Passion, Samhörighet och Kärlek
Rita av.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Realism Makt, dvs förmåga att kontrollera andra, är centralt.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Demokrati                                    Styrka: genomtänkta beslut. Svaghet: besluten tar längre tid.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
V AD ÄR DET FÖR SAKER SOM VÅRA POLITIKER BEHÖVER BRY SIG OM …
Ta ställning och handla!
Romarrikets uppgång Hur kunde Rom bli så mäktigt? Vad tror ni behövdes? Skriv till jag säger stopp.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Två vägar för att ge till hela Missionskyrkan Kyrkoavgiften till församlingarna Kyrkoavgiften till församlingarna Missionsgåvan till församlingarna.
Att rita en instruktion
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Trygghet ger resultat  Enligt läroplan 2011 är det varje elevs rättighet att ha en trygg tillvaro i skolan.  Med gemensamma värdegrunder skapas trygghet.
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
SAMHÄLLET & LIVET SOM ETT SPEL… Christian Munthe Filosofiska institutionen
Försiktighetens pris… …och klimatets Christian Munthe Filosofiska institutionen
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Hälsa på lika villor? Befolkningsundersökning Norrland - Norrbotten 2010 Sandberg, K
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Strävar efter ett klasslöst samhälle
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
VÄLKOMMNA TILL SÖNDAGSSKOLANS AVSLUTNING!! VÄLKOMMNA TILL SÖNDAGSSKOLANS AVSLUTNING!!
Lärenergi När jag känner :
Den ”galna brottslingen” och det goda samhället – forskargruppen FILUR – Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Hållbarhet och spelansvar
Gentester och försäkringar – etiska grundfrågor
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Målsättning för lektionen
Realistiskt teori.
Presentationens avskrift:

SPELA MED MIG, SÅ SPELAR JAG MED DIG spelteorins väg till fred & samarbete Christian Munthe Filosofiska institutionen

Med tanke på hur illa det kan gå…

Hur i hela friden är det möjligt???

Spelteorins perspektiv…. Hur det går för mig beror på vad andra gör och vad de gör beror vad de tror att jag gör, ty hur det går för andra beror på vad jag gör och vad jag gör beror på vad jag tror andra gör, och vad andra gör beror på vad de tror att jag gör, och… strategiska beslut

Välj det som är bäst vad än de andra gör… …så kan alla vinna! MEN….

Helheten kan bli mindre än summan av delarna…. ”fångarnas dilemma”

n Samarbete i stället för konflikt n Stat & samhälle n Tillit & förtroende n Kultur & moral men hur kommer man dit? klimatet, kulturmöten, ekonomin, fattigdomen…

Lika för lika… (”Tit for tat”) n Tjänst för tjänst… n Tänk flera steg längre… n Tänk ur andras synvinkel! n Hot för hot… n Tänk flera steg längre… n Tänk ur andras synvinkel!