Intressenthantering Kristian Widén.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Advertisements

En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Reveals kurs Kommunikation – Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Kommunikationsplanens delar
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Agenda 1.Begreppet socialt entreprenörskap  Om olika perspektiv på vad socialt entreprenörskap är 2.Sociala entreprenörer som hybrider  Om sociala entreprenörer.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Intressenter OL108A.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
Bildserie: 1. Uppdaterad , utskrift 21 mar -15 Structural Funds in the media -lessons learned in Sweden Maria Evertsson Communication officer Nutek.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
Kursexempel Tekniska projekt och rapportskrivning.
Organisationers formella drag, forts.
System arbetssystem informationssystem
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
Windows Vista: Administration Maria Johansson 10 nyheter som gör livet som administratör lättare.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Skriv en kort uppsats med rubriken
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Intressenthantering Kristian Widén.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
Kategori Serious Games Anders Frank, Försvarshögskolan.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Speciellt intressant i kundbelåtenhet i Finland Tuovi Päiviö-Leppänen
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
”Projects are about People”
GDPR - General Data Protection Regulation
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Positioning CM responsibilities in the organisation
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
Ortopedteknik – vart är vi på väg?
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Waste management on export
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Vem ekonomistyr?.
My role model.
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
Tjänstemännens makt och inflytande i lokal miljöpolitik
Lessons learned Erfarenhetsåterföring i projekt
Collaboration platform, AllAgeHub
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Titel på projektet Title of the project
Presentationens avskrift:

Intressenthantering Kristian Widén

Varför kommunicera? Det största hotet mot ett projekt är oförmåga att kommunicera “The key element is communication” (J K Lemley, 1995, Managing the Channel Tunnel-Lessons Learned) Rätt kommunikation till rätt intressent vid rätt tidpunkt

Kommunikationens grundläggande koncept (Cleland, 1999, Project Management) Var så tydlig och rak som möjligt. Använd kunskap om vem mottagaren är och vilka förväntningar han/hon har när du väljer medium för kommunikation. Planera tidpunkten för kommunikationen så att den passar mottagaren.

Kommunikationsplanering Identifiera intressenterna Gör en intressentanalys Bedöm kommunikationsbehovet hos varje intressent Dokumentera kommunikationsplanen Uppföljning och erfarenhetsåterföring

Förhållande mellan intressenter och kontaktvägar

Vad är en intressent? Stakeholder = Intressent? ”Stakeholder”, Stanford, 1963 Företagsdefinition Any group or individual who can affect, or is affected by, the achievment of a corporations purpose (Freeman, 1984) Projektledningsdefinition Project stakeholders are indivduals and organisation that are actively involved in the project, or whose interests may be affected as a result of project execution or project completion (PMBOK) A project stakeholder is a person or group of people who have a vested interest in the success of a project and the environment within which the project operates (Gower Handbook of Project Management)

Vested Interest ≈ Egenintresse Investerare/finansiär Konkurrenter Konkurrenter om resurser Myndigheter/regelansvariga Berörda av projektets genomförande Berörda av projektets resultat Och så vidare…..

Vested Interest ≈ Egenintresse Makt (Power) Legitimitet (Legitimacy) Angelägenhet (Urgency)

Intressentgrupper 1 Dormant Stakeholder 5 4 Dangerous Dominant PO W ER 1 Dormant Stakeholder 5 4 Dangerous Dominant Stakeholder Stakeholder 7 Definitive Stakeholder 3 6 2 Demanding Dependent Discretionary Stakeholder Stakeholder Stakeholder URGENCY LEGITI M ACY

Utveckling av intressentbegreppet Ägare Anställda Extern Företaget eller projektet Leverantörer Kunder

Exempel på intressentgrupper Example: Construction Projects Project resources Internal Stakeholders External Stakeholders owners Client organisation Management team Customer user Suppliers contractors subcontractors Employees Financiers Creditors Social organisations Political Local, and National authorities and governments Environmentalists Local communities The general public Interests groups Real estate Nearby residents Trade and industry Services (schools, Hospitals etc) Media Anyone else who believes he or she has a stake in the project

Grundläggande problemställning Intressenternas behov är oändliga Projektets resurser är ändliga Alla behov kan inte uppfyllas Intressentanalys

Intressentanalys Bedömning av intressenternas: Dynamisk analys Möjlighet (makt) att påverka Intresse av att påverka Ståndpunkt/position Intern/extern intressent Behov/krav Motståndare/förespråkare Dynamisk analys Förändras över tiden

Intressentkarta Håll nöjda Nyckel- intressenter Makt Minimala åtgärder (Johnson, Scholes 1999) Hur stort är intresset hos olika intressenter att påverka projektets beslutsprocess? Har de makt och medel att göra det? Stor Håll nöjda Nyckel- intressenter Makt Minimala åtgärder Håll informerade Liten Lågt Intresse Högt

Intressenthantering Utred alla möjliga alternativ för att uppnå projektets mål Definiera tydligt alla positiva och negativa konsekvenser av valt alternativ Uppdatera intressentanalysen genom hela projektet Före varje större beslut i projektet, analysera hur detta påverkar intressenterna

Project Stakeholder Management (PSM) Process (Cleland, 1999) Controlling Project management team Identify stakeholders Gather information on stakeholders Identify stakeholder mission Determine stakeholder strengths and weaknesses strategy Predict stakeholder behaviour Implement Stakeholder Management Directing Planning Motivating Organising

Implementing Stakeholder Management Strategy IDENTIFY STAKEHOLDERS SET OBJECTIVES Informing Education Testing reactions Seeking ideas and Alternative solutions Seeking consensus CHARACTERISTICS One way communication Two way communication Shared decision-making Degree of involvement

The Citytunneln Project

Kommunikationsledningsplan En beskrivning över insamlandet och lagrandet av olika typer av information En struktur för spridningskanaler över vilken information so går till vem, när och hur En beskrivning av informationen som skall spridas innehållande format, innehåll detaljeringsnivå och vila definitioner som skall användas Tidplaner som visar när information skall spridas Metoder för hur man kommer åt information mellan planerade kommunikationstillfällen Metoder för hur man uppdaterar och preciserar kommunikationsledningsplanen när projektet fortskrider