Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Advertisements

Dokumentation av Arbetsterapiprocess
Att följa processer och resultat i Senior alert
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten.
Patientsäkerhet Övergripande gemensamma mått
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Regionala Vårdriktlinjer
Mål Regionalt Cancercentrum Sydöst
Kommunalt stroketeam i särskilt boende
Qulturum Bergeling 2014 Frågor att besvara i varje steg av processen Vilken information behöver vi ha för att ta beslut om åtgärd i detta steg av processen?
35 % är urinvägsinfektioner
Patientupplevd vårdkvalitet
Välkommen till Ledardagen!
SBAR Modell för bättre kommunikation
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Påverkansanalys Identifiera mått
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Regionala arbetsgruppen-cancerrehabilitering
Utvärdering av processmognad
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Förberedelser inför LS1 – Förbättringsteam (en beskrivning av patientprocess per område utifrån.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Värdeanalys av koloncancerprocessen – sid 1 Kalmar
Värdekompass koloncancerprocessen
Hur går det? - Med utgångspunkt i det som pågår, behov av att illustrera förflyttning mot det man vill ha Mari Bergeling, Anna Trinks - Qulturum Cecilia.
Projektledare Åsa Bruhn, Högskolan Dalarna
Planeringsmöte Linköping Agenda
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Profilområde Patientfokus ”Cancervården är fragmenterad med långa och varierande väntetider och allmän avsaknad av patientfokus som centrala problem.”
Hemuppgift Beskriv koloncancerprocessen utifrån följande:
Förslag Handlingsplan Kalmar
Mätmatris Exempel: Antal övertidstimmar
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
Hemuppgift Beskriv koloncancerprocessen utifrån följande:
Patientsäkerhet Övergripande gemensamma mått
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS1 – LS3 Ledningsteam Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister 2013.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Vad är god strokevård och rehabilitering ? Piteå, Älvsbyn, Arjeplog, Arvidsjaur Sluten vården, Primärvården, Kommuner Hög kompetens i hela vårdkedjan Tidig.
Påverkansanalys Identifiera mått. Påverkansanalys En påverkansanalys görs för att: 1.synliggöra ett mål/målområde 2.identifiera bakomliggande faktorer.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
på personer i behov av hjälp
Påverkansanalys Identifiera mått
Mall för definition av mått ________________________
Värdekompass för Diabetes Typ 2 ICD: E11
Löften till cancerpatienter
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Mall för definition av mått ________________________
Dnr: SKF2019/008 Beslut av Styrgrupp närvård:
Sammanfattning.
Presentationens avskrift:

Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1 Ta fram 2-3 mått i varje perspektiv utifrån den lokala koloncancerprocessen – Värdekompass Sekundära drivkrafter – hur gör vi? Fortsatt arbete med länsgemensam processkarta utifrån öppen processmodell för koloncancerpatienten För vem? Utgå från patient/profession? Detaljeringsnivå? Gör Värdeanalys

Värdekompass koloncancerprocessen Sydöstra sjukvårdsregionen Idé från LS1 Funktionellt status/hälsostatus Fysiska symtom Fungerande tarmstomi Normalt socialt umgänge Fysiskt och psykiskt välbefinnande Fysisk aktivitet Existentiella behov Patient/kundupplevda behov Bemötande Information/kommunikation Behandlings- och diagnosprocess (upplevd tillgänglighet?, tidsåtgång?) Vårdkvalitet (upplevd?) Delaktighet/upplevelse av involvering, del i teamet, medskapare (patient/anhörig) Förståelse prevention Kliniskt status/ Vårdbehov Tidig upptäckt Överlevnad Radikal kirurgi Individualiserad terapi Förebygga komplikationer Rätt åtgärder/följsamhet till guidelines Prevention Bästa möjliga koloncancer- process Resurser/Kostnader Rätt vårdnivå Rätt kompetens Läkemedel KPP Resurs prevention

Primära drivkrafter (2-4) Sekundära drivkrafter Drivkraftsanalys Primära drivkrafter (2-4) ”Vad?” Sekundära drivkrafter ”Hur?” A P S D Patient/kundupplevda behov Mål/ målområde Resultatmått 1, 2, 3 Bästa möjliga koloncancer- Process God vård Funktionellt status/hälsostatus Resultatmått 1, 2, 3 Kliniskt status/ vårdbehov Resultatmått 1, 2, 3 Resurser/Kostnader Resultatmått 1, 2, 3 ©IHI

Primära drivkrafter (2-4) Sekundära drivkrafter Drivkraftsanalys exempel Primära drivkrafter (2-4) ”Vad?” Sekundära drivkrafter ”Hur?” A P Processmått S D Vi frågar alltid patient ”Hur upplever du” Bemötande Mål/ målområde Vi följer alltid upp patientens upplevelse i samband med varje vårdkontakt Resultatmått 1 Patient- tillfredsställelse Information/ kommunikation Vi ger alla patienter både skriftlig och muntlig information inom x antal dagar Resultatmått 2 Vi informerar alltid patienten om förväntad tidsaspekt och vilka svar som kommer att ges Upplevelse av behandlings- och diagnosprocess Vi upprättat alltid ett ”kontrakt” mellan patient/närstående och vårdgivare Resultatmått 3 ©IHI

Mall för definition av mätetal Mätetal/mått (Ge ett specifikt namn, exempelvis antal avlidna per tusen slutenvårds-tillfällen) Operationalisering (Definiera tydligt mätetalet, ange täljare och nämnare om det är andel/procent mått. Beskriv vad som inkluderas och exkluderas) Datakälla (Beskriver var vi kan hitta data. Det kan vara journal, enkäter, databaser, etc.) Datainsamling: Frekvens (dagligen, veckovis, månadsvis eller kvartal) Metod (IT-stöd, manuellt, telefon, etc.) Baslinje (utgångsläge) Period värde Mål kortsiktigt långsiktigt

exempel

Värdeanalys av koloncancerprocessen Identifiering av aktuella patienter Utredning/ diagnostik Behandling Uppföljning Värdeskapande Icke värdeskapande

Identifierat förbättringsområde Mål Åtgärder Ansvar för genomförande Tidsplan och mätningar

Stödpersoner utöver lokala projektledare Processkartläggning Caroline Fruberg caroline.fruberg@gmail.com Mått och mätetal Mari Bergeling mari.bergeling-thorell@lj.se Peter Kammerlind peter.kammerlind@lj.se