Webben som reflektions- och analysverktyg i den digitala textens framskridande Sylvana Sofkova Hashemi Internkonferensen i Webvetenskap 25 maj 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

HSS Medias digitala medier
Följ med Ann-Sofie på älgjakt. Här är jag Här är mitt pass idag.
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
VI HAR PLUGGAT FÄRDIGT! Från Hasse&Tage, Hålligång insjungen av några tjejer och killar i klass 6B, Asklandaskolan.
Släktskapsregeln för 6a
Individuella utvecklingsplaner
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Web 2.0 tjänster och distansutbildning Carina Bois Mediabyrån vid Karolinska Institutet Universitetsbiblioteket.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Kommunikation.
Feedback eller feed forward
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
INFINITE96BLOG PRESENTATION. ÄGARE JAG HETER DEMAN JAG HAR EN PASSION FÖR SKÖNHET OCH VILL HJÄLPA ANDRA NÅ SINA FULLA SKÖNHET POTENTIAL. DÄRFÖR ÖPPNADE.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Trollet Handlar om ett troll.. Det var en julafton som Maja fick ett litet låtsas troll, den blev hon glad för. Trollet som hon fick såg ut så här: Mörkt.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser Enkäten genomförs som en del i ett projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker,
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Du ÖnskAs en rigtigt gOD jul GOD JUL Först, klicka på stjärnan på julgranen, så vi kan få ljus i den….
SVENSKA.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Inflytande – på Riktigt!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Niklas Olsson Sps3d. Mina intressen Som ni säkert redan har sätt så brinner jag för golfen, därför tillbringar jag en hel del av min vakna tid på eller.
Marcus berättar lite om sig själv
Fakta om andravärdskriget
Vem är du?.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
SIM TEAM.
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord +
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Axiell Arena – hur vad var när Ingrid Julén Welander - Product Manager.
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Vem är jag, Vem är du?.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Elev loggbok.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Att skriva en nyhetsartikel
KÄLLKRITIK En metod.
Planering november – kurs D Tema kultur
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Webben som reflektions- och analysverktyg i den digitala textens framskridande Sylvana Sofkova Hashemi Internkonferensen i Webvetenskap 25 maj 2009

Web 2.0 Nya skrivarenor Nya möjligheter för kommunikation och informationsdelning Publicerar text direkt på webben – websidor, dagböcker, bloggar Skriver tillsammans – kollaborativt skrivande i wiki Kommunicerar via skrift – kommentarer, chat

Språkbruk JJJJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAA AAA severige van över negeria haha vi vinner säkert fotbolls-VM haha vi är mäktiga heja sverig (lunarstorm, kille, åk8) nu ska jag ringa emma.... jätte ql!!! (lunarstorm, tjej, åk6) GÖÖÖT!! serru e d jul lov fan va gött d e asså aja de e bara bästpussen! (lunarstorm, tjej, åk8)

Språkbruk Nya tag i morgon då! Nåja, jag tycker jag lever någorlunda sunt. Ett och annat slarv, men överlag nyttigt. Och ändå känner jag mig pösigare än någonsin! Lår, mage, höfter... Ja jovisst jag firar lingonveckan, men ändå (jävligt uttjatad den där främlingen...). (blog, kvinna, 37 år)

Autentiskt skrivande Inte enbart slutprodukt En hel ”skrivhistoria” Utvecklas man som skribent? – Innehåll – Form – Digital literacy

Podcast in blogs 5:e klassare bloggar och granskar sina texter via lärarens podcast – Höra och se – Läsarens röst – hur mitt skrivande låter – Individuell feedback Blogical Minds Anne Davis & Ewa McGrail, 2009 – Georgia State University, Atlanta

Voki’s

Wikis Läsare och producent En grupp samarbetar Versionshantering

Wikis för … Dokumentation Faktatexter, uppslagsverk, läroböcker Projektarbeten och rapporter Skrivande – Berätelser – Tankar och åsikter – …

Wikis och språkmedvetenhet Versionshantering – Inserted text/Deleted text – Textens framskridande Feedback – Diskussion Deckarhistorier i år 6 – Enskilda berättelser – Individuell utveckling

Språkmedvetenhet Vill man granska sin webtext? Granskar man? Hur? Vad vill man ha? – Verktyg för talsyntes – Språkstöd – stavning, grammatik, lexikon – Ordklasser, syntax etc.? – Ordval? Vad avslöjar versionshanteringen? – Digital portfolio – Bygga ut?

Intressen Skrivarenor – Webben gynnar språkmedvetenheten? – Podcast in blogs – Utvecklas man som skribent? Vad händer när fler skapar text? – Kollektivt skrivande, intelligens – Wiki-projekt