Förvaltningshögskolan Göteborgs universitet Lars Karlsson Förvaltningshögskolan Göteborgs universitet 031-786 4130 Lars.Karlsson@spa.gu.se
Demokrati ansvarsutkrävande och kommunalt självstyre
Ansvarsutkrävande Kommunalt självstyre Demokrati Ansvarsutkrävande Kommunalt självstyre Tillsyn
”All offentlig makt i Sverige utgår från folket” Regeringsformen kapitel 1, §1.
Delegerad makt = villkorad makt
”All makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut” (Winston Churchill) Ansvar
Förutsättningar för ansvarsutkrävande Det går att urskilja vem som är ansvarig Det finns kunskap om huruvida den offentliga verksamheten bedrivits bra eller dåligt Det finns mekanismer för att faktiskt utkräva ansvar
”Demokratins svarta hål” - Förvaltningstjänstemännens makt på grund av sitt handlingsutrymme
”I en modern stat ligger det egentliga herraväldet, vilket ju varken utövas i parlamentariska tal eller i monarkers uttalanden utan i förvaltningens handhavande i vardagslivet, nödvändigtvis och oundvikligen i tjänstemannakårens händer” (Max Weber 1917)
Det politiska systemet Input Output Inflödeslegitimitet Utflödeslegitimitet Det politiska systemet
The good organization evaluates its own activities, correcting error as it goes along, and acknowledging mistake as a way of improving performance. Because it goes against organizational nature, however, self-evaluation must be reinforced by studies that are external, multiple, independent, and continuous. Evaluation should be independent (and therefore external) to avoid self-serving behaviour. (Wildavsky 1979)
Typer av ansvarsutkrävande Politiskt Hierarkiskt Direktdemokratiskt Juridiskt Professionellt Byråkratiskt
Offentlighetsprincipen Konstitutionsutskottet Justitieombudsmannen (JO) Riksrevisionen Landstingens och kommunernas revisorer
Utvärdering och tillsyn Samt……. Utvärdering och tillsyn
”Audit society” (Michael Power) Granskningssamhälle? ”Audit society” (Michael Power)
Det politiska systemet Input Output Partier ”Politik” Medborgare Intressegrupper Det politiska systemet
Medlemmar i svenska partier
Institutioner för ansvarsutkrävande Justitieombudsmannen (JO) Socialstyrelsen (fd Hälso-och sjukvårdens ansvarsnämnd) Patientnämnder
Det kommunala självstyret ”Den svenska folkstyrelsen…. förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt styrelseskick och genom kommunalt självstyre” Regeringsformen, 1 kap, §1
Västsvenskarna och deras valda företrädare Europeiska unionen – parlamentet Sverige – riksdagen Västra Götalandsregionen – fullmäktige Kommunalförbund – indirekt valda Kommun – fullmäktige Kommundel/stadsdel – indirekt valda
Konstitutionell demokrati och enhetsstat Folksuveränitetsprincipen Representativt styrelseskick
Sverige är en statscentrerad enhetsstat En stark kommunal sektor
Stark stat Svaga regioner Starka kommuner
Regiontanken i Sverige 1997 Skåne län (Kristianstads län + Malmöhus län) 1998 Västra Götalands län (Göteborgs- och Bohus län + Älvsborgs län + Skaraborgs län)
Svenska kommuner har en internationellt stark ställning genom att det kommunala självstyret är inskrivet i grundlagen.
Kommunsammanslagningar Mellan 1952 och 1974 Från ca 2.500 kommuner till 278 Genom kommundelningar nu 290
Demokrati vs Effektivitet
Ramlagar (t ex Socialtjänstlagen) Rättighetslagar (t ex LSS)
New Public Management (NPM)
Från: Regelstyrning Till: Målstyrning
Ramlagsparadoxen - Ramlagarna har inte visat sig vara något större hot mot rättsstaten. Däremot har de lett till svårbemästrade problem för den politiska styrningen
Nationell jämlikhet vs Lokalt självstyre
Anser ni att ni i er roll som tjänstemän har makt Anser ni att ni i er roll som tjänstemän har makt? I så fall på vilket sätt? Uppfattar ni att detta är ett demokratiskt problem?