Thomas Selin Niko Liljelund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Marknadsföring för ryska konsumenter samt deras åsikter om Lovisa som turistdestination Tricia Wikström.
DemoskopPanelen 2013.
~ Den första mobiltelefonen ~
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
- att överföra budskap, påverka, mm
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Skapa ideala kundprofiler
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
- Hur vet vi om vi har lyckats?
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Affärsidé - företagets vägvisare
Kollektivtrafikbarometern 2013
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Turismens historia kapitel 2.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Media och reklam.
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
Teoretisk referensram
Marknadskommunikation och mediaval
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
Föreläsning 7 Marknadsmisslyckanden: • Imperfekt konkurrens
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Christoffers Clothing Company
”Preventing the premature death of relationship marketing” - Lina Jansson - Maxim Kejzelman - Susanne Midbeck - Erik Petersson - Patrik Widlund.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Propaganda Vad är propaganda?.
Massmedia.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
MASSMEDIA.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Reklam eller redaktionellt budskap?
Svenskar med funktionsnedsättning och internet
Produktion, handel och transport
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentationens avskrift:

Thomas Selin Niko Liljelund Apollo Thomas Selin Niko Liljelund

Innehåll Inledning Metod Teori Empiri Tolkningar och slutsatser

Inledning Reklam har förekommit en lång tid tillbaka, arkeologer menar att reklam förekommit i Antikens Rom 1800-talet utvecklades marknadsföringen Läskunnigheten ökade Tidningar och tidskrifter användes som marknadsföringsmedel 1900-talet var en ytterligare utveckling Nya mediekanaler som TV, Radio, telefon samt andra digitaliska och interaktiva medier Idag har Word-of-mouth (WOM) har också börjat användas som marknadsföringsmedel

Varför WOM? Den ökade reklammängden Tillämpning av WOM Från oändligt många mediekanaler  Konsumenten är trött på all reklam Tillämpning av WOM vid sidan om all annan reklam där konsumenten delar med sig av sina erfarenheter och åsikter om en viss produkt eller tjänst till sina medkonsumenter Speciellt viktigt inom upplevelseindustrin (destinationsbranschen, restaurangbranschen etc.)

Fallstudie av Apollo Sveriges tredje största resebolag Består av en kvalitativ och kvantitativ undersökning Kvalitativa undersökningen är en e- postintervju med Apollo Kvantitativa undersökningen är en enkätundersökning till resenärer i åldern 18 och uppåt

Undersökningar (kvalitativ och kvantitativ) Metod Redogörelse för ansatser och metoder: Undersökningar (kvalitativ och kvantitativ) Datainsamling

Empirisk undersökning Hermeneutik Förståelse och/eller fördomar i fokus Tidigare kunskap grunden -> tolkning Absolut sanning eftersträvas INTE T.ex. ”både” och ”varken eller” Positivism T.ex. ”Antingen eller” Mönster och regelmässigheter, orsaker och följder -> hitta dem Skribenternas väg

Hypotetisk-deduktion Formulera hypoteser och problemställningar -> prövas med empirisk undersökning Fördel: samspel mellan teori och empiri

Kvalititativ och kvantitativ data Kvantitativ: mäta företeelser som kan omvandlas till siffror. Analys av siffermaterial Kvalitativ: individers egna tolkning om miljön. Större flexibilitet Båda används paralellt-> paralell metodtriangluering

Datainsamlingsmetod Kvalititativ: Apollos marknadsföringschef E-postintevju (öppna frågor): Apollos verksamhet Apollos syn på WOM Apollos framtidsvision Telefonintervju Kvantitativ: Resenärer (alla över 18) Enkät (50 personer svarar) Skillnader mellan populationen Utgör primärdatan Jämörelse -> är WOM viktigt för Apollo?

Analysmetod Målsättning: Apollos intentioner, motiv avsikter, Verklighetstolkningar i användning av WOM marketing

Analysmetod forts. Analys av kvalitativ data: Analys av meningsinnehåll (koncentration på datamaterialet) Samband mellan Apollo och WOM Analys av kvantitativ data: Korstabeller/grafer

Teori

Teoretisk relevans – Relationsmarknadsföring vs Teoretisk relevans – Relationsmarknadsföring vs. Traditionell marknadsföring Traditionell marknadsföring Sälja till så många som möjligt, så mycket som möjligt Marknadsförings mixen Relationsmarknadsföring Kunden eller relationen i fokus Skapa relationer  kunder köper mycket mera

Connected marketing De traditionella metoderna har förändrats Annonsering Förs.kampanjer PR Personlig försäljning  Connected marketing Är en samlingsterm som innehåller WOM marketing Viral marketing Buzz marketing

WOM marketing Personer delar med sig av sina uppfattningar, både positiva och negativ angående ett varumärke, produkt eller tjänst Idag inte bara muntig Internet E-post Word-of-mouse

WOM marketing Positiv WOM Negativ WOM hjälper företaget att bygga upp affärsverksamhet Kraftigare än traditionella kanaler för avsändaren är icke kommersiell Negativ WOM skadar företaget Kan ha större nackdelar Svårt att kontrollera WOM betydelse stor vid köp av dyra tjänster (resor)

WOM i praktiken År 2004 Nike och Lance Armstrong WOM kampanj Gult armband ”Live strong” 6 mån 20 milj. Sålda i 60 länder Efter ett år 40 milj. sålda Hotmail WOM kampanj  12 miljoner nya medlemmar på 18 månader Viral Marketing

Viral Marketing Reklam som sprider och förökar sig över Internet likt ett virus men i positiv mening Användning av kunders sociala nätverk för att vidareförmedla ett marknadsföringsbu dskap

Viral Marketing Fördelar Nackdelar Samma som WOM Spridningen kan vara snabbare och större Opinionsbildning (tobak, djurplågeri..) Nackdelar Okontrollerbart Begränsningar i storlek (Mbit)

Buzz Marketing Taktik från företagets sida Kampanj Jippo Händelse  media och konsumenter sprider positiv WOM Idag använder företag sig av en s.k. ”frivillig marknadsföringsarmé”

Nätverksteorier

Opinionsledarens roll gnngfnf

Behov som skapar kommunikation gf

Empiri Undersökningarna

Destinationsbranschen Början i 50-talet Rimliga resekostnader (p.g.a. konkurrens) Mer fritid Valfrihet Företagen måste erbjuda bra service -> trogna kunder WOM ett medel att få kunder

Apollo Grundat år 1982 Från reseförsäljare till researrangör Köptes år 2001 av schweizisk resekoncern Tredje störst Ledande på resor till Grekland Huvudmålgrupp: 15-74-åriga reseglada människor Målsättning: Modern och flexibel Fokus: Frihet

Kvalitativa undersökningen Intervju Staffan Jansson (e-post) Tio frågor, tre avsnitt Apollos marknadsuppfattning? Hur har destinationsbranschen förändrats? Apollos anpassing?

Resultat av kvalitativ undersökning Marknaden: Prisen sjunkit (bl.a. konkurrens) Fler boende alternativ Internet WOM Fördelar: Mottagarens förtoende Hög tillitsfaktor Nackdelar: Svårt att kontrolera Negativ info om företaget

Resultat av kvalitativ undersökning forts. Framtiden: Kunder förlitar på eget nätverk WOM växer

Kvantitativa undersökningen (Enkätundersökningen) Södertörns Högskolas Bibliotek Flemingberg 13. april 2007. 65 respondenter (över 18 år) Enkätens frågor: 1-2 Bakgrundsinfo (ålder, kön) 3-5 informationsbyte mellan resenärer om researrangörer 6-7 preferenser och tillitsgrad 8 WOM viktigt för resenärerna?

Resultat av enkätundersökning Fråga 1: Män 65% Kvinnor 35% Fråga 2: 65% 20-29 år gamla (undersökningsplatsen )

Forts. Fråga 3: Fråga 4 85% någon gång diskuterat 80% någon gång rekommenderat

Forts.

Forts. Rangordna från 1-5 Vänner, familj och internet mest förtroende Massmedier och reklam i vinstsyfte Internet stor informationskälla

Forts. Majoriteten följer tips Praktiken?

Tolkning och slutsatser

Tolkning av e-post intervju Jansson hade goda uppfattningar om WOM Förvåning över WOMs marginella användning Face-to-face restriktioner Koncentration på viral marketing P.g.a. marknadsanpassning och stor spridning

Tolkning av enkätundersökning Genereras WOM? 85% diskuterar researrangörerna Litet mera positiv WOM än negativ WOM svårt att kontrollera för företag WOM viktigt för resenärer? Ja; åsikter, råd och tips värnas Förtroende i information från vänner och familj

Slutsatser Apollo arbetar mera med Viral marketing än WOM Apollos arbete med WOM sporadiskt och enformigt WOM viktigt för resenärer -> WOM viktigt för Apollo

Diskussion

Reflektioner Apollo tredje störst -> framgångsrikt Har inte arbetat med WOM (dock medveten om WOM) Negativ WOM förödande effekter Inget arbete med WOM, går miste om marknadsandelar? Marknadsföring many-to-many (nätverk) Trådlös teknologi & marknadsföring

Teori & litteratur Researrangörers hemsida, wikipedia Validitet, Reliabilitet

Egna åsikter Frågor?

Tack! Frågor?