Thomas Selin Niko Liljelund Apollo Thomas Selin Niko Liljelund
Innehåll Inledning Metod Teori Empiri Tolkningar och slutsatser
Inledning Reklam har förekommit en lång tid tillbaka, arkeologer menar att reklam förekommit i Antikens Rom 1800-talet utvecklades marknadsföringen Läskunnigheten ökade Tidningar och tidskrifter användes som marknadsföringsmedel 1900-talet var en ytterligare utveckling Nya mediekanaler som TV, Radio, telefon samt andra digitaliska och interaktiva medier Idag har Word-of-mouth (WOM) har också börjat användas som marknadsföringsmedel
Varför WOM? Den ökade reklammängden Tillämpning av WOM Från oändligt många mediekanaler Konsumenten är trött på all reklam Tillämpning av WOM vid sidan om all annan reklam där konsumenten delar med sig av sina erfarenheter och åsikter om en viss produkt eller tjänst till sina medkonsumenter Speciellt viktigt inom upplevelseindustrin (destinationsbranschen, restaurangbranschen etc.)
Fallstudie av Apollo Sveriges tredje största resebolag Består av en kvalitativ och kvantitativ undersökning Kvalitativa undersökningen är en e- postintervju med Apollo Kvantitativa undersökningen är en enkätundersökning till resenärer i åldern 18 och uppåt
Undersökningar (kvalitativ och kvantitativ) Metod Redogörelse för ansatser och metoder: Undersökningar (kvalitativ och kvantitativ) Datainsamling
Empirisk undersökning Hermeneutik Förståelse och/eller fördomar i fokus Tidigare kunskap grunden -> tolkning Absolut sanning eftersträvas INTE T.ex. ”både” och ”varken eller” Positivism T.ex. ”Antingen eller” Mönster och regelmässigheter, orsaker och följder -> hitta dem Skribenternas väg
Hypotetisk-deduktion Formulera hypoteser och problemställningar -> prövas med empirisk undersökning Fördel: samspel mellan teori och empiri
Kvalititativ och kvantitativ data Kvantitativ: mäta företeelser som kan omvandlas till siffror. Analys av siffermaterial Kvalitativ: individers egna tolkning om miljön. Större flexibilitet Båda används paralellt-> paralell metodtriangluering
Datainsamlingsmetod Kvalititativ: Apollos marknadsföringschef E-postintevju (öppna frågor): Apollos verksamhet Apollos syn på WOM Apollos framtidsvision Telefonintervju Kvantitativ: Resenärer (alla över 18) Enkät (50 personer svarar) Skillnader mellan populationen Utgör primärdatan Jämörelse -> är WOM viktigt för Apollo?
Analysmetod Målsättning: Apollos intentioner, motiv avsikter, Verklighetstolkningar i användning av WOM marketing
Analysmetod forts. Analys av kvalitativ data: Analys av meningsinnehåll (koncentration på datamaterialet) Samband mellan Apollo och WOM Analys av kvantitativ data: Korstabeller/grafer
Teori
Teoretisk relevans – Relationsmarknadsföring vs Teoretisk relevans – Relationsmarknadsföring vs. Traditionell marknadsföring Traditionell marknadsföring Sälja till så många som möjligt, så mycket som möjligt Marknadsförings mixen Relationsmarknadsföring Kunden eller relationen i fokus Skapa relationer kunder köper mycket mera
Connected marketing De traditionella metoderna har förändrats Annonsering Förs.kampanjer PR Personlig försäljning Connected marketing Är en samlingsterm som innehåller WOM marketing Viral marketing Buzz marketing
WOM marketing Personer delar med sig av sina uppfattningar, både positiva och negativ angående ett varumärke, produkt eller tjänst Idag inte bara muntig Internet E-post Word-of-mouse
WOM marketing Positiv WOM Negativ WOM hjälper företaget att bygga upp affärsverksamhet Kraftigare än traditionella kanaler för avsändaren är icke kommersiell Negativ WOM skadar företaget Kan ha större nackdelar Svårt att kontrollera WOM betydelse stor vid köp av dyra tjänster (resor)
WOM i praktiken År 2004 Nike och Lance Armstrong WOM kampanj Gult armband ”Live strong” 6 mån 20 milj. Sålda i 60 länder Efter ett år 40 milj. sålda Hotmail WOM kampanj 12 miljoner nya medlemmar på 18 månader Viral Marketing
Viral Marketing Reklam som sprider och förökar sig över Internet likt ett virus men i positiv mening Användning av kunders sociala nätverk för att vidareförmedla ett marknadsföringsbu dskap
Viral Marketing Fördelar Nackdelar Samma som WOM Spridningen kan vara snabbare och större Opinionsbildning (tobak, djurplågeri..) Nackdelar Okontrollerbart Begränsningar i storlek (Mbit)
Buzz Marketing Taktik från företagets sida Kampanj Jippo Händelse media och konsumenter sprider positiv WOM Idag använder företag sig av en s.k. ”frivillig marknadsföringsarmé”
Nätverksteorier
Opinionsledarens roll gnngfnf
Behov som skapar kommunikation gf
Empiri Undersökningarna
Destinationsbranschen Början i 50-talet Rimliga resekostnader (p.g.a. konkurrens) Mer fritid Valfrihet Företagen måste erbjuda bra service -> trogna kunder WOM ett medel att få kunder
Apollo Grundat år 1982 Från reseförsäljare till researrangör Köptes år 2001 av schweizisk resekoncern Tredje störst Ledande på resor till Grekland Huvudmålgrupp: 15-74-åriga reseglada människor Målsättning: Modern och flexibel Fokus: Frihet
Kvalitativa undersökningen Intervju Staffan Jansson (e-post) Tio frågor, tre avsnitt Apollos marknadsuppfattning? Hur har destinationsbranschen förändrats? Apollos anpassing?
Resultat av kvalitativ undersökning Marknaden: Prisen sjunkit (bl.a. konkurrens) Fler boende alternativ Internet WOM Fördelar: Mottagarens förtoende Hög tillitsfaktor Nackdelar: Svårt att kontrolera Negativ info om företaget
Resultat av kvalitativ undersökning forts. Framtiden: Kunder förlitar på eget nätverk WOM växer
Kvantitativa undersökningen (Enkätundersökningen) Södertörns Högskolas Bibliotek Flemingberg 13. april 2007. 65 respondenter (över 18 år) Enkätens frågor: 1-2 Bakgrundsinfo (ålder, kön) 3-5 informationsbyte mellan resenärer om researrangörer 6-7 preferenser och tillitsgrad 8 WOM viktigt för resenärerna?
Resultat av enkätundersökning Fråga 1: Män 65% Kvinnor 35% Fråga 2: 65% 20-29 år gamla (undersökningsplatsen )
Forts. Fråga 3: Fråga 4 85% någon gång diskuterat 80% någon gång rekommenderat
Forts.
Forts. Rangordna från 1-5 Vänner, familj och internet mest förtroende Massmedier och reklam i vinstsyfte Internet stor informationskälla
Forts. Majoriteten följer tips Praktiken?
Tolkning och slutsatser
Tolkning av e-post intervju Jansson hade goda uppfattningar om WOM Förvåning över WOMs marginella användning Face-to-face restriktioner Koncentration på viral marketing P.g.a. marknadsanpassning och stor spridning
Tolkning av enkätundersökning Genereras WOM? 85% diskuterar researrangörerna Litet mera positiv WOM än negativ WOM svårt att kontrollera för företag WOM viktigt för resenärer? Ja; åsikter, råd och tips värnas Förtroende i information från vänner och familj
Slutsatser Apollo arbetar mera med Viral marketing än WOM Apollos arbete med WOM sporadiskt och enformigt WOM viktigt för resenärer -> WOM viktigt för Apollo
Diskussion
Reflektioner Apollo tredje störst -> framgångsrikt Har inte arbetat med WOM (dock medveten om WOM) Negativ WOM förödande effekter Inget arbete med WOM, går miste om marknadsandelar? Marknadsföring many-to-many (nätverk) Trådlös teknologi & marknadsföring
Teori & litteratur Researrangörers hemsida, wikipedia Validitet, Reliabilitet
Egna åsikter Frågor?
Tack! Frågor?