Trafikförsäkring i Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Personskador för gymnasieelev i arbetsplatsförlagd utbildning
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
– en översyn av aktivitetsersättningen
Geografi Henrik Carlsson.
Stöd till personer som lämnar sjukförsäkringen
~ Den första mobiltelefonen ~
Procent Betyder hundradelar.
Försäkringskassans person-skadeskydd för arbetslösa
Branschfakta teknikföretag i Sverige •Sveriges export av teknik uppgår till över 500 miljarder kronor per år. •Svenska teknikföretag exporterar i genomsnitt.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Håkan Svärdman Folksam
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
Trafikeftersök – det nya systemet
Vad innebär val av vårdenhet?
Välkomna!.
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
World Cancer Day 2009.
1 Nyheter inom social- och avtalsförsäkringarna Håkan Svärdman Rönneberga 2008.
Narkolepsimöte 6/ Anders Öhlén, VD Anders Hultman, Skadechef.
Arbetare Sjukförsäkring AGS AGS.
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET. VÅRT SKYDDSNÄT Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Är det väl använda pengar?
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Seminarium i skadeståndsrätt 1: Skadetyper
Sverigeskador / Van Ameyde
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
VAL 06 Spelar det någon roll om borgarna styr?. VAL 06 VAD VALET INTE HANDLAR OM.
Information Regeländringar i sjukförsäkringen – hur påverkar det dig som vårdgivare Läkarutlåtande om hälsotillstånd – FK 3200 Dagens möte Hållpunkter.
Samtliga anställda Arbetsskada Lag-TFA Lag/TFA.
Tjänstepension.
Två pensionsplaner Premiebestämd ITP 1 Förmånsbestämd ITP 2
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Motorcyklisters attityder och beteende
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Brott & Straff.
Trygghet – så funkar det!. Vårt skyddsnät Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET. VÅRT SKYDDSNÄT Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Försäkringskassans roll i samverkan
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
Privat pensionssparande
Kap.17 När skadan redan skett
Privat pensionssparande. Spara själv? Ska det verkligen behövas?
Välkomna!.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Kommundirektörsföreningen
Procent.
Nya skatteregler - förslag
ESO seminarium Per Borgs presentation.
Välkomna!.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Läkaren och sjukintyget
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Nedsättning av skadestånd - särskilt om jämkning
Miljöskador.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Ökade arbetsmarknadspolitiska satsningar
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Procent Betyder hundradelar.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
LAF/TFA sid 1 ARBETSSKADEFÖRSÄKRING enligt lag och avtal.
LAF/TFA nr 1 ARBETSSKADEFÖRSÄKRING enligt lag och avtal.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Kommunassurans Syd Försäkrings AB
Är sjukskrivning bra för hälsan?
Försäkringsrörelselagen
Personskadeförsäkring för studenter i Sverige
Presentationens avskrift:

Trafikförsäkring i Sverige Försäkringsplikt Alla registrerade motorfordon Div oregistrerade fordon, moped m fl Sanktionssystem vid underlåtelse Intäkterna används också för att betala skador orsakade av smitare och oförsäkrade Trafikförsäkringsföreningen handlägger Alla med tillstånd för trafikförsäkring måste vara medlemmar

Trafikförsäkring i Sverige Lagstiftning Trafikskadelagen (TSL) från 1 juli 1976 ”no-fault” system Föraren inkluderad Engångsuttaxering innan ikraftträdandet Skadan regleras av det ”egna” fordonets försäkring Begränsade möjligheter till jämkning Ersättningarna styrs av Skadeståndslagen

Trafikförsäkring i Sverige Ersättningar vid personskada Samordning med Socialförsäkring Inkomstförluster under akut sjukskrivningstid Ideell ersättning Sveda och värk Lyte och men Olägenhetsersättning Sorg och saknad Inkomstförluster i framtiden Livränta Pensionsförluster Trafikskadenämnden

Trafikförsäkring i Sverige Bakgrundsfakta En skadeårgång för inkomstförluster kostar under år 1 ca 800 mkr och totalt ca 8 miljarder Avvecklingstid ca 30 – 50 år Försäkringsbolagen betalar förluster som inte ersätts genom sjukpenning eller förtidspension Dagens socialförsäkring finansieras genom stadsbudgeten med årliga tillskott (löpande räkning) Ett försäkringsbolag måste alltid ha reserver för att fullt ut kunna ersätta alla skador. Reserveringar måste också göras för inträffade men ännu inte anmälda skador Värdet på samtliga personskador under utbetalning uppgår till 100 - 130 miljarder.

Trafikförsäkring i Sverige Aktuellt förslag För skador från t ex 1 januari 2007 övertar försäkringsbolagen ansvaret för sjukpenning, sjukersättning och rehabilitering Trafikförsäkringsavgift/skatt för att bidra till att täcka gamla skador Konsekvenser År 1 ökar bolagens kostnader med 800 mkr Reserveringar på drygt 7 miljarder måste göras. Skatten ska ge ca 2 miljarder motsvarande ca 20 % på premien

Trafikförsäkring i Sverige Effekter på premierna för trafikförsäkring Bolagen måste tillåtas bygga upp reserver innan lagstiftningen träder i kraft (Jmf TSL 1976) med en engångsuttaxering Dagens tariffer med riskdifferentieringar kommer att ge mycket stora premiehöjningar. Genomsnitt 1500-2000 per personbil Vissa fordon, mopeder, snöskotrar och mc, där utbetalningarna mest avser personskador blir särskilt hårt drabbade Den retroaktiva skatten ca 400 per personbil

Trafikförsäkring i Sverige Andra effekter Enhetligt socialförsäkringssystem för alla typer av ohälsa. En splittring ger stora gränsdragningsproblem. Komplikationer i skaderegleringen med förlängda handläggningstider. Idag ofta konkurrerande skadeorsaker. Trafikförsäkringen måste begränsa till enbart följder av trafikolyckan. Försäkringskassan tar ”hela” personen Försäkringsbolagen får avgöra vem det är värt att satsa på i form av rehabilitering. Vinstintresset avgör. Knappa resurser i dag för rehabilitering. Nya ”gräddfiler” kan skapas. Kompetens saknas inom bolagen vid rehab av trafikskadade som har andra symptom, te x fetma, missbruk. Varje ärende som medför inkomstförlust måste utredas, även under 7,5 basbelopp. Medför ökade kostnader i trafikförsäkring ETT SOLIDARISKT SYSTEM LIKA FÖR ALLA ÄR DET MEST KOSTNADSEFFEKTIVA OCH RÄTTVISA

Trafikförsäkring i Sverige Borgarnas syn på trafiksäkerhetsaspekten Naivt att tro att höjda försäkringspremier ökar säkerheten hos förarna Än mer naivt att påstå att ett ändrat svenskt system skulle påverka bilfabrikanterna. Vi har redan med dagens system stor påverkan. Ett nytt system påverkar inte bättre besluten hos t ex Volvo och Toyota Finland, som framförs som bra exempel har sämre bilpark än Sverige. Antalet dödade och svårt skadade I Finland mycket högre än i Sverige där siffran stadigt går ner Kopplingen mellan skaderisken och premien finns redan men kan ökas (indraget körkort m m)

Trafikförsäkring i Sverige Tankevurpor och rena sakfel Försäkringsbranschen oenig Åtgärder mot fusk i sjukförsäkring – har INGET att göra med trafikrelaterade sjukskrivningar Man räknar med ränteintäkter på skadereserven på 25 %. Var placerar borgarna sina pengar??? Premiehöjningarna helt otillräckliga! Minst 100 % för att täcka de höjda skadekostnaderna för personbil + ökade kostnader för skadereglering Skadepanoramat för personbilar ägda av juridiska personer är detsamma som för privatägda!!

Trafikförsäkring i Sverige Tankevurpor och rena sakfel Drygt 90 % av all ersättning som betalas från moped, mc och snöskoter är personskador. Höjning på upp mot 200 % De oförsäkrade är idag mindre än 1 % av beståndet. Detta kommer att öka men du och jag får betala för dom som bryter mot lagen. ”Reserven” för gamla skador värderas av försäkringsbranschen till mellan 100 – 130 miljarder. Borgarna påstår 70. Att avveckla dessa skador till sista kronan är utbetald tar decennier Dagens och framtidens bilister får betala för gamla försyndelser. RETROAKTIV BESKATTNING

Trafikförsäkring i Sverige Folkliga arguments mot borgarnas förslag: Varför drabba bilismen mer? Bensin, skatter osv Om nu vissa grupper ska stå föra sina kostnader, varför inte höja priset på tobak, alkohol eller andra ”farliga” aktiviteter Vi har kämpat för ett solidariskt system vid alla typer av ohälsa. Ska nu borgarna få börja med en nedmontering?? Ungdomars möjlighet att äga bil minskar drastiskt Mopeder, motorcyklar och snöskotrar kommer att bli omöjliga att äga för många Rätten till rehabilitering, om än knappa resurser idag, blir ingen rättighet, utan beviljas om det är lönsamt för försäkringsbolaget.