Www.cero.nu Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi
Advertisements

Vad är ekodesign och energimärkning?
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Hur mycket ”sparar du” om du cyklar till jobbet under ett år jämfört med att åka bil? Besparing i kr omräknat i antal arbetsdagar efter skatt. Förutsättning:
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Hannes Johnson, doktorand Maritime Environment, Chalmers.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Införande i Landstinget Gävleborg
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilbränslefri region
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Samåkning i Storumans kommun. Bakgrund Landstingets mål Koldioxidutsläppen ska minska med 10 % till år 2014 och med 18 % till år 2020 jämfört med år 2009.
– hållbar regionförstoring med ett hela – resan - perspektiv
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Norrbotten Hållbar regional utveckling. Förutsättningar, möjligheter och hinder –Stort (98249 km²) –Glesbefolkat (2,53 inv/ km², 21,9 inv/ km² i Sverige)
Klimat och transporter
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Lars Weinehall, prioriteringsordförande
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Visste du att… Fysiskt aktiva individer löper hälften så stor risk att dö av hjärt-kärlsjukdom som sina stillasittande jämnåriga. Källa: Vill.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa:
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Energikartläggning Utbildningsblock inom projektet ENIG (Energikartläggning är lite som att lägga ett pussel, där energianvändningen för olika delar i.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Resepolicy Jesper Johansson.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Möjligheter med Borgmästaravtalet Covenent of Mayors Lena Eckerberg, Energikontor Sydost CITY_SEC IEE/09/891/SI Högsby 28 oktober 2010.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Energieffektivisering i fastigheter Mål i budgeten Preliminär nulägesanalys; vad har gjorts och av vem Energiingenjör som projektledare Handlingsplan Inte.
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Frukostmöte: Valspecial! Regionutveckling mot en hållbar utveckling.
Transporter 1. Hannele Johansson 2. Per Hansson 3. Bengt Nordström.
Hälsa.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Kartläggning av inköpsprocessen
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Hälso- och sjukvårdsenheten. Hälsoinformatik Uppdraget Att med nationella termer som utgångspunkt skapa landstingsgemensamma termer, definitioner, rutiner.
SBU-rapporter 2013 Användning av insulinpumpar. Insulinpump.
Nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling Med fokus på kommunala FASTIGHETER.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Tillväxtanalys och samverkan med regioner … att skapa en kunskapsinfrastruktur för regionala frågor Wolfgang Pichler.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, ) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Presentationens avskrift:

Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)

Processmodellen CERO CERO är utvecklat för att hantera en energisektor med stor komplexitet: a)resbeteende behöver modelleras explicit b)skräddarsydda cost benefit analyser c)verktyg för benchmarking underlättar spridning av ” best practice ” Nätverk av expertkonsulter och forskare som stödjer processen från ett tvärvetenskapligt perspektiv –Statistiker –Ekonomer –Miljökonsulter –Beteendevetare –Travel managers –Förändringsledning Markus Robért, Forskare vid KTH har utvecklat CERO i sin doktorsavhandling

En strategisk klimatmodell för resor som utvecklats inom stora organisationer

Ekonomi och klimat hänger ihop - plocka lågt hängande frukter först för att skapa lönsamhet i klimatarbetet! CERO kartlägger sambandet utsläpp-reskostnader baserat på data från medarbetarnas resor i Landstinget

CERO-analysen bygger på ”backcasting” 123

Ambitiöst klimatmål, behov av handlingsplan! – delmål om 20% CO 2 -reduktion under 2011 – fossilbränslefritt till år 2030

Kartläggning - Pendlingsresor med bil är den klart dominerande utsläppsposten - Klimatmål realistiskt om pendlingsresor inkluderas (störst potential)

Bra utgångsläge för kommande åtgärdsprocess!

Skäl 1: Gott stöd bland medarbetarna ”60 % av medarbetarna upplever att det finns potential att effektivisera tjänsteresandet”

Skäl 2: Förändringsbenägenhet finns (ca 2/3)

Skäl 3: Resvanor och motionsvanor hänger ihop -Hälsomedveten personal i Landstinget! Fysiskt aktiv arbetspendling påverkar: halverad risk för hjärt-/kärlsjukdomar % lägre risk för typ 2 diabetes motverkar höga blodfetter och högt blodtryck motverkar övervikt och fetma (Folkhälsoinstitutet, 2007; Department of Health; Hemmingsson, et al., 2005)

Skäl 4: Guld och gröna skogar i potten! Klimatmål 20% -regionalt föredöme Besparingspotential >5 Mkr/år

Från klimatmål till mål för åtgärder… %CO 2

Besluts- och processledningsunderlag: ”smörgåsbord av 1% CO2-reduktioner”

Exempel på ett reduktionspaket för 2020 baserat på smörgåsbordet: - 20% CO 2 -reduktion och 5,3 Mkr/år i besparing

Vad händer nu

CERO-processen Steg 3 och 4 Från teoretiskt beslutsunderlag till verklighet

Från ”reduktionspaket” till åtgärder Vilka medarbetare skall tillåtas distansarbete? ”När restiden är längre än mötet tillämpas resfria möten” ”Inrikes flygresor tillåts endast i undantagsfall” Vem driver processen med kollektivtrafiken? Behov av interaktiva rese/mötesbokningssystem? Hur kan medarbetarnas bilval påverkas positivt? Fullfölj övergång till miljöbil enligt plan ”Utsläppskompensation för flyg subventionerar tåg och virtuella mötesformer”

Nästa steg i CERO-processen Framtida organisation av processen? Selekteringsprocess i smörgåsbordet? –Workshopövningar, chefsutbildningar, tävlingar,... Samverkan/dialog med övriga aktörer –KLT, Trafikverket, Energikontoret, övriga landsting, media...