Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Processmodellen CERO CERO är utvecklat för att hantera en energisektor med stor komplexitet: a)resbeteende behöver modelleras explicit b)skräddarsydda cost benefit analyser c)verktyg för benchmarking underlättar spridning av ” best practice ” Nätverk av expertkonsulter och forskare som stödjer processen från ett tvärvetenskapligt perspektiv –Statistiker –Ekonomer –Miljökonsulter –Beteendevetare –Travel managers –Förändringsledning Markus Robért, Forskare vid KTH har utvecklat CERO i sin doktorsavhandling
En strategisk klimatmodell för resor som utvecklats inom stora organisationer
Ekonomi och klimat hänger ihop - plocka lågt hängande frukter först för att skapa lönsamhet i klimatarbetet! CERO kartlägger sambandet utsläpp-reskostnader baserat på data från medarbetarnas resor i Landstinget
CERO-analysen bygger på ”backcasting” 123
Ambitiöst klimatmål, behov av handlingsplan! – delmål om 20% CO 2 -reduktion under 2011 – fossilbränslefritt till år 2030
Kartläggning - Pendlingsresor med bil är den klart dominerande utsläppsposten - Klimatmål realistiskt om pendlingsresor inkluderas (störst potential)
Bra utgångsläge för kommande åtgärdsprocess!
Skäl 1: Gott stöd bland medarbetarna ”60 % av medarbetarna upplever att det finns potential att effektivisera tjänsteresandet”
Skäl 2: Förändringsbenägenhet finns (ca 2/3)
Skäl 3: Resvanor och motionsvanor hänger ihop -Hälsomedveten personal i Landstinget! Fysiskt aktiv arbetspendling påverkar: halverad risk för hjärt-/kärlsjukdomar % lägre risk för typ 2 diabetes motverkar höga blodfetter och högt blodtryck motverkar övervikt och fetma (Folkhälsoinstitutet, 2007; Department of Health; Hemmingsson, et al., 2005)
Skäl 4: Guld och gröna skogar i potten! Klimatmål 20% -regionalt föredöme Besparingspotential >5 Mkr/år
Från klimatmål till mål för åtgärder… %CO 2
Besluts- och processledningsunderlag: ”smörgåsbord av 1% CO2-reduktioner”
Exempel på ett reduktionspaket för 2020 baserat på smörgåsbordet: - 20% CO 2 -reduktion och 5,3 Mkr/år i besparing
Vad händer nu
CERO-processen Steg 3 och 4 Från teoretiskt beslutsunderlag till verklighet
Från ”reduktionspaket” till åtgärder Vilka medarbetare skall tillåtas distansarbete? ”När restiden är längre än mötet tillämpas resfria möten” ”Inrikes flygresor tillåts endast i undantagsfall” Vem driver processen med kollektivtrafiken? Behov av interaktiva rese/mötesbokningssystem? Hur kan medarbetarnas bilval påverkas positivt? Fullfölj övergång till miljöbil enligt plan ”Utsläppskompensation för flyg subventionerar tåg och virtuella mötesformer”
Nästa steg i CERO-processen Framtida organisation av processen? Selekteringsprocess i smörgåsbordet? –Workshopövningar, chefsutbildningar, tävlingar,... Samverkan/dialog med övriga aktörer –KLT, Trafikverket, Energikontoret, övriga landsting, media...