Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Advertisements

Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Stöd för analys och förbättring
Årsuppföljning LSO.
Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Presentation av projektmaterial Egenkontroll för fastighetsägare
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
22 maj – val av åtgärd  Åtgärdsmetoder  Åtgärdsutredning  Riskvärdering 12 september - ärendets handläggning   Granskning av åtgärdsutredning  
22 maj – val av åtgärd  Åtgärdsmetoder  Åtgärdsutredning  Riskvärdering 12 september - ärendets handläggning   Granskning av åtgärdsutredning  
Tillsynsvägledning enligt Miljöbalken

Miljöriskhantering vid miljöfarliga verksamheter
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Kommuniceringsprojektet i Uppsala län Helena Andersson, Lst Uppsala.
Vad händer i Hagfors? Naturvårdsverket Efterbehandling av förorenade områden – Workshop om klorerade lösningsmedel Klas Arnerdal och Ulf Winnberg.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nedlagda kommunala deponier
Efterbehandlingens ABC
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Delfinansiering Utredning Efterbehandlingsåtgärder Uppföljning & utvärdering.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
På säker grund för hållbar utveckling Ansvarsutrednings- workshop del III 12 januari 2011.
Program Arbetet med förorenade områden
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
MIFO fas 1 - utbildningsdag
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 96 Läget idag? Kommunträff.
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Arbetet med Förorenade områden
Risker med förorenade områden i länet
Henning Holmström, SGU, Stockholm
Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Vad är ett förorenat område?. Vilka risker finns? Risk för hälsa och miljö Risk för spridning i mark och ytvatten Förorening av vattentäkter Begränsar.
Bättre koll på tillsynsansvar och 10 kap. ansvar - varför, hur och så gör vi - på 30 minuter… Upplägg och målsättning Varför? Bakgrund, problembild och.
Miljö- och räddningstjänstförvaltningen Hur ska man agera som inspektör? Ett exempel på när agerandet blir viktigare än bedömningen av föroreningen.
GISforMIFO Kristina Jansson.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Att välja efterbehandlingsåtgärd Från övergripande till mätbara åtgärdsmål Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/5.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/3 Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen.
Workshop Länsstyrelsen Västmanland Granskning av rapport/riskbedömning - exempel Sanda och Eskilstuna Maria Carling, SGI
Upplägg Vad är ett förorenat område?
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Förorenade områden Miljöbalken, 10 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Klorerade kolväten Från upptäckt till detaljplan
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Grupparbete 1 – förenklad riskbedömning, riskkaraktärisering
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Om faktablad En del av Naturvårdsverkets vägledning
Återanvändning av avfall
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Intern styrning och kontroll
Enhetlig myndighetsutövning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden

Innehåll Identifiering och inventering Uppkomst av ett efterbehandlingsärende Handläggning av ärendet påbörjas Tillsyn i dialog Tillsyn via direkta krav Utredning Åtgärder Uppföljning Direktlänkar till fördjupad information

Identifiering & inventering Hitta misstänkt förorenade områden och bedöma risken mellan tummen och pekfingret Identifiering innebär att hitta de misstänkt förorenade områdena Inventering innebär att översiktligt bedöma risken för ett objekt - Länsstyrelsens eller kommunens inventering enligt MIFO - Andra inventeringar EBH-stödet är ett verktyg för att hantera all information om förorenade områden Särskilt om inventering av pågående verksamheter

”Uppkomst” av ett efterbehandlingsärende Planerad tillsyn - riskmässigt prioriterad - prioriterad via annat underlag Händelsestyrd tillsyn - planering och exploatering - överlåtelser av verksamhet, företag samt fastigheter eller nedläggning av verksamheter - löpande ”vanlig” miljötillsyn - olyckor och andra händelser

Handläggning av ärendet påbörjas Viktiga frågor att fundera på: - Tillsynsansvar - Tillgängligt underlag - Den egna målsättningen - Ansvar Kommunicera myndighetens avsikter Tillsyn i dialog Tillsyn via direkta krav

Tillsyn i dialog Fortsatt dialog med ansvarig När man är överens ska detta dokumenteras - Avtal/Överenskommelse i kombination med föreläggande Finansiering av den del som den ansvarige inte vill eller ska stå för - andra ansvariga eller möjliga finansiärer - statsbidrag

Tillsyn via direkta krav Viktiga frågor att fundera på innan man går vidare med formella krav: Underlag Ansvar Adressat Andra utvägar

Tillsyn via direkta krav, fortsättning Inför beslut om föreläggande - viktiga frågor och ställningstaganden - Formalia - Beslutet - Ansvar - Tydlighet - Rimliga krav - Skäliga krav Om föreläggandet överklagas… - Överprövning - Myndighetens insatser i processen Finansiering av den del som den ansvarige inte vill eller ska stå för - andra ansvariga eller möjliga finansiärer - statsbidrag

Utredning Utredning innebär att ta reda på om det förorenade området är ett problem, storleken på problemet och hur problemet ska hanteras Bakgrund och syfte - Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling (9 sidor) Övergripande åtgärdsmål (5 sidor) Undersökning och provtagning (3 sidor) Riskbedömning (6 sidor) Förenklad riskbedömning (1 sida) - Generella riktvärden (7 sidor) - Platsspecifika riktvärden (2 sidor) Beräkningsprogrammet Fördjupad riskbedömning (2 sidor)

Utredning, fortsättning Åtgärdsutredning (6 sidor) Riskvärdering (12 sidor) Mätbara åtgärdsmål (4 sidor) Mer om vägledningsmaterialet finns att läsa i Naturvårdsverkets rapporter om - Att välja efterbehandlingsåtgärd - Riskbedömning av förorenade områden - Riktvärden för förorenad mark

Åtgärder Åtgärder innebär att hantera och åtgärda problemet rent praktiskt En anmälan enligt § 28 bör som minst innehålla följande - Åtgärdsmål - Åtgärdsmetod - Risker och försiktighetsmått - Egenkontroll och miljökontroll - Ritningar och planer - Uppföljning och redovisning Tillsynsmyndigheten ska besvara anmälan med beslut eller skrivelse Svaret bör behandla: - Åtgärdsmål - Kontroll och uppföljning - Försiktighetsmått - Redovisning Ut på plats Dokumentation

Uppföljning Uppföljning innebär att ta reda på om det gick som det skulle, löstes problemet eller behövs det mer åtgärder Den ansvarige verksamhetsutövaren ansvarar för: - Uppföljande utredningar - Förnyad riskbedömning - Redovisning till tillsynsmyndigheten Tillsynsmyndigheten ska - Granska och överväga - Besvara - Risk efter åtgärd - Bevara information - Besluta om tillsynsavgift Tillsynsmyndigheten och den ansvarige verksamhetsutövaren bör gemensamt hantera information och kommunikation

Naturvårdsverkets fördjupade information om: Bakgrund och syfte – Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling (9 sidor) Övergripande åtgärdsmål (5 sidor) Undersökning och provtagning (3 sidor) Riskbedömning (6 sidor) Förenklad riskbedömning (1 sida) Generella riktvärden (7 sidor) Platsspecifika riktvärden (2 sidor) Fördjupad riskbedömning (2 sidor) Åtgärdsutredning (6 sidor) Riskvärdering (12 sidor) Mätbara åtgärdsmål (4 sidor) Information och kommunikation (1 sida) Dokumentation (1 sida) Utbildning om beräkningsprogrammet (ca XX min) (Yvonne fixar) Observera att du hittar fler länkar på nästa sida! Bakgrund och syfte – Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling (9 sidor) Övergripande åtgärdsmål (5 sidor) Undersökning och provtagning (3 sidor) Riskbedömning (6 sidor) Förenklad riskbedömning (1 sida) Generella riktvärden (7 sidor) Platsspecifika riktvärden (2 sidor) Fördjupad riskbedömning (2 sidor) Åtgärdsutredning (6 sidor) Riskvärdering (12 sidor) Mätbara åtgärdsmål (4 sidor) Information och kommunikation (1 sida) Dokumentation (1 sida) Direktlänkar till fördjupad information

Naturvårdsverkets rapport om: Att välja efterbehandlingsåtgärd Riskbedömning av förorenade områden Riktvärden för förorenad mark MIFO-metodiken Frivilliga överenskommelser Information och kommunikation – ”Vem kan man lita på” Naturvårdsverkets vägledning om: Förorenade områden och fysisk planering Tolkning av tillsynsansvaret Slutredovisning av efterbehandlingsåtgärd Att välja efterbehandlingsåtgärd Riskbedömning av förorenade områden Riktvärden för förorenad mark MIFO-metodiken Frivilliga överenskommelser Information och kommunikation – ”Vem kan man lita på” Förorenade områden och fysisk planering Tolkning av tillsynsansvaret Slutredovisning av efterbehandlingsåtgärd Direktlänkar till fördjupad information