Källkritik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur känns det att vara i risk
Advertisements

Retorik – läran om talekonsten
Vilka källor kan du lita på?
Vem ska jag tro på?.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Historiebruk.
Källkritik.
IT-ceum. Att skildra den tidiga svenska datahistorien. Erfarenheter från uppbyggnaden av IT-ceum. Del 1.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Vad vet du om ……. Franska revolutionen.
Källkritik.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
PP.
Affärsidé - företagets vägvisare
Källkritik på Internet
Vad är historia?.
Vad är du för typ av person?
Av: Johan, Adam och Caroline =)
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Riktad skrivning Vad innebär källkritik? Skriv frågan och svaret i din skrivbok. Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Tredje världskriget Emma Augustin, Matilda Blohm, Oscar Pettersson, Adam Qvirist, Caroline Pettersson & Matilda Krantz.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Källkritik - kontrollera fakta
6 021 %
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Källkritik.
Källkritik.
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad är sant? Vem kan man lita på?
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Sju ”SAKER” som du ska bli duktig på när vi läser historia
Av: Sara, Mimmi och Salko.. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING  Vad Är EXIT?  Historia  Fakta  Har ni lyssnat?  Facit.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Kommunikation.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Att söka information och bli källkritisk
 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,
Källmaterial och källkritik
Källkritik.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
För att ta reda på det, använder vi källor!  Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
Hur kan vi veta vad som har hänt? Historiska källor.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Genusmedveten affärsrådgivning Anders W Johansson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Välkommen till svenska 1
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Källkritik 101.
ELSe eLearning For Seniors.
= Själva uppställningen börjar precis som addition. Utrymme ovanför!
Kommunikation och information
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Källkritik Historia.
Källkritik.
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Källkritik

Källor Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar, dialekter, folksagor Ofta är källan både och.

Primära och sekundära källor Primära källor: förstahandskällor, ej bearbetade – t.ex. en dagbok eller ett brev. Sekundära källor: andrahandskällor, bearbetade och sammanställda – t.ex. forskning Tertiära källor; tredjehandskällor: sammanfattningar av bearbetningar, t.ex. historieboken.

Sant eller falskt? När tillkom källan? (tidskriteriet) I vilket syfte tillkom källan? (tendenskriteriet) Bygger källan på egna erfarenheter, eller är den beroende av andra källor? (beroendekriteriet) Är källan äkta eller en förfalskning? Säkerställa äktheten i källan (äkthetskriteriet)

Historiebruk – hur vi använder historia Behov Bruk Brukare Funktion Upptäcka, utforska, återskapa Vetenskapliga studier av historien Historiker Historielärare Tala om hur det verkligen var Minnas (eller förtränga) Individuellt och kollektivt minne Alla människor Förstå oss själva. Orientering Återupptäcka Moraliskt Välutbildade – intellektuella Försonas – återskapa värden Uppfinna och återskapa Ideologiskt Intellektuella eller politiska grupper Legitimering Rationalisering Illustrera, debattera, offentliggöra Politiskt Pedagogiskt Intellektuella eller Politiska grupper Politisera historien Ekonomiska vinster Kommersiellt Företagare –media-reklam Tjäna pengar Ha roligt Rekreation Underhållning