Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Kom igång med Disgen Distanskurs med Bengt Kjöllerström
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Gymnasiearbetet p..
Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
Anneli och Christians Datorskola
Att kläcka och vaska idéer
Avlusning Debugger (”avlusare”) Breakpoints Watch.
Att söka till högskolan
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Utlandsstudier för I:are
- Konsten att ge feed-back
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Funktioner och programorganisation
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Repetition inför provet
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Nya utvecklingssamtal
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
Introduktion till matematik studierna på LTH
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Utvärdering i HK?.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Idrottsfysiologi, tränings- och tävlingslära 2 och träningslära 2
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Java paket och jar-filer
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Att skriva dikter.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Föreläsning 9 Inläsning och utskrift på fil –SimpleTextFileReader –SimpleTextFileWriter Felsökning Java API.
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Datorhjälp i Släktforskningen
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Engångsbatchar/kompletterings- batchar för registervård Hans Persson
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Python.
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Presentationens avskrift:

Föreläsning 11 J-uppgiften

Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen). Räkna med minst 40 timmars arbete (mer för en uppgift som ger högre betyg). Obligatoriska moment är spec* och redovisning med granskning*. *Om man blir underkänd på specen eller inte hittar en J-uppgift att granska måste man i stället ha sin J-uppgift dokumenterad i Javadoc vid redovisningen.

Tidsplan 5 dec Välj en J-uppgift. v3 Övning, labbtider för J-uppgiften 17 jan Sista dag för inlämning av spec v4 Återlämning av spec (senast) v 5-8 Labbtider för J-uppgiften 21 feb Sista datum för redovisning.

Betyg För att bli godkänd på kursen måste man klara av de tre momenten LAB1 (inledande arbete med labbar), LAB2 (prov på grunderna) och LAB3 (J-delen). Gradering av betyget på kursen ges enligt följande: 3 = Godkänd J-redovisning med en riktig minnesbild. 4 = Ett "perfekt" program, dvs inga anmärkningar i protokollet. 5 = Kraven för 4 + en extrauppgift med grafik eller avancerad algoritm. 6 = Kraven för 5 + en egen vettig extrauppgift (som godtagits av kursledaren).

Specifikation Specen tvingar dig att planera innan du börjar programmera. Den ska innehålla: –Algoritm –Klasser –Instansvariabler –Metodernas namn, returtyp och parametrar Specen ska vara kompilerbar. Du kan få hjälp med specen under labbtiden.

Specen måste innehålla: Ditt namn, personnummer och epostadress. J-uppgiftens namn och nummer. Punkterna 2, 4 och 5 från programmeringsstrategi. Ett programskelett. Kommentar ovanför/i varje metod (om det inte är självklart utifrån metodnamnet). Allt ska vara i en kompilerbar.java -fil. En minnesbild av programmet ska medföras till specutlämningen.

Algoritm En steg-för-stegbeskrivning av hur problemet löses. Ex. recept, byggbeskrivning på IKEA-möbel. Algoritmen ska vara instruktiv och tillräcklig. Skräckexempel på recept: Eriks goda kakor Ta mjöl, fett och kryddor. Grädda. Ät. Man saknar mängd, arbetsordning, bearbetningsteknik, ugnstemperatur, mm.

Granskning Innan du redovisar ska någon elev (granskare) testköra ditt program och granska koden. Granskaren ska gå igenom ett granskningsprotokoll där brister antecknas. Dessa brister måste åtgärdas före redovisningen. Alla måste granska ett program. Varje J-uppgift måste granskas.

Redovisning Tider för redovisning bokas på kursens hemsida. En handledare provkör programmet, tittar igenom det och ställer frågor. För att förhindra fusk kommer ditt program att jämföras med alla tidigare lösningar. Se avsnittet ”Hederskodex” i kursprogrammet.

Plussning Du kan bättra på ditt betyg genom att förbättra ditt program och/eller göra någon av extrauppgifterna inom ett år från kursstart. Vid behov kan du i samråd med kursledaren utarbeta nya extrauppgifter. Du kan inte göra en helt ny uppgift.

Felsökning av exekveringsfel $ java MittProg Ge ett heltal: Åtta Exception in thread ”main” java.lang.NumberFormat Exception: Åtta at java.lang.Integer.parseInt(Integer.java: 426) at java.lang.Integer.parseInt(Integer.java: 476) at MittProg.läs(MittProg.java:41) at MittProg.main(MittProg.java:25) $ Gå uppifrån och ned med start i din egen kod

Felsökning av logiskt fel Gör en körning med ett enkelt exempel som du kan alla delresultat och svar för. Starta leta på det ställe där du upptäcker att programmet gör fel. Lägg in en utskrift av de variabler som används för att producera det som är fel, även om du ”vet” att de är rätt. Gå bakåt i programmet. Lägg in en utskrift på de variabler som används av variablerna ovan osv. Tillslut hittar du stället där felet uppkommer.