Marknadskrafter
Marknadskrafter omvärldsanalys Löneprocess Marknadskrafter omvärldsanalys
Innehåll Marknadslön – tillgång/efterfrågan Rekrytera – behålla – kompetensförsörjning Ingångslön – löneutveckling Lönespann – fördelning Marknadskrafter – när ”marknaden” svänger/dör
Marknadsperspektiv Marknadskrafter – tillgång och efterfrågan Historia och kultur Olika bedömningsunderlag i organisationen Utbytbarhet och risk för att lämna Alternativt Löneläge Förhandlingsvana Yrkesgruppens storlek
Hur hanterar vi marknadskrafterna i samband med rekrytering, lönerevision samt avslut?
Organisationens behov av ny/framtida kompetens i relation till marknadslön Alternativkostnader Långsiktig, strategisk kompetensinventering/planering Omvärldsbevakning Krav/förväntningar/utveckling Våga att ibland säga nej – ha lite ”is” i magen
Ingångslöner Vad/vem bestämmer? Konsekvenser av för låg respektive för hög ingångslön? Enhetlighet eller konkurrens inom en kommun/organisation
Lön är EN motivationsfaktor Meningsfulla arbetsuppgifter – eget ansvar Social kontakter – gemenskap Företagskulturen – god arbetsmiljö Delaktighet – möjlighet att påverka Personlig och yrkesmässig utveckling En tydlig och öppen dialog Uppskattning - att bli sedd och bekräftad Andra förmåner t.ex. friskvård, bil, frukt, mm
Summering Förklaringar till olika lön Ingångslöner Lönespridning samt Lönespann Marknadslöner i relation till framtida kompetensbehov
Sysarbs budskap Var uppdaterad och ha egen kunskap om marknadslöner/krafter. Lönen är en motivationsfaktor så tydliggör därför hela lön/belöningsstrukturen!