Marknadskrafter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Nyckeln till friska arbetsplatser
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Vs..
Betydelsen av jämställdhet på arbetsplatsen för hälsa?
Dokumentation Workshop ”Dalsland den attraktiva arbetsgivaren”
Valmanifest 2014 Hållbart ledarskap och ett gott resultat! Lön
Förvärv i förändring – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB
Kompetensombudsträff
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Styrgruppen. Transporter Logistiklösningar Samdistribution Köp/Aktivitetsresor Attraktivitet Tillväxt Kompetensförsörjning Sociala Arenor Lokal ekonomi.
Kommunen, en attraktiv arbetsgivare
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Process: Lönekriterier
Lönesamtalet.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Från jämställdhet till lönestrategi
Verksamhets-perspektivet
Lönerevision i Regeringskansliet
arbetsgivare - chef - medarbetare - fack
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Ett aktivt medarbetarskap
Från ideologi till verklighet
Individuell & differentierad lön
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Personalpolitisk plattform
Ungas uppfattning om välfärdssektorn Meningsfulla jobb med möjlighet att göra skillnad. Roliga och spännande jobb med goda framtidsutsikter och.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
Personalpolitisk inriktning
Välkomna till utvecklinsdagarna för VS - Verksamhetsstöd 8-9 oktober 2007 Sandviks Gård Hälsar Gunilla E Magnusson LiU – ISV - VS Detta är en mall.
Synpunkter, klagomål och beröm
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
Suhf:s arbetsgivardag – om lönesamtal Bakgrund Lönesättande samtal huvudregeln – uh- sektorn har ett undantag.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Personalstrategiska verktyg
anställningsintervju
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Framtidens Norrköping på C
SVERIGES CHEFSORGANISATION
LOKAL LÖNEBILDNING.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Under 2015 gjordes, utifrån LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning, ett försök till kartläggning av de olika verksamheternas framtida kompetensbehov.
Din lön och din utveckling
Vad innebär regionbildningen?
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Lön mm
Anläggningsbranschens kompetensdag
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Personalstrategiska verktyg
Att styra organisationer med konkurrens
Chefsverktyg vid lönespridning – Önskvärd lönekurva
Cecilia Calais NYANSTÄLLD I VÄRLDEN Cecilia Calais
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
LOKAL LÖNEBILDNING.
Cyklisk = beror på för svag efterfrågan
Presentationens avskrift:

Marknadskrafter

Marknadskrafter omvärldsanalys Löneprocess Marknadskrafter omvärldsanalys

Innehåll Marknadslön – tillgång/efterfrågan Rekrytera – behålla – kompetensförsörjning Ingångslön – löneutveckling Lönespann – fördelning Marknadskrafter – när ”marknaden” svänger/dör

Marknadsperspektiv Marknadskrafter – tillgång och efterfrågan Historia och kultur Olika bedömningsunderlag i organisationen Utbytbarhet och risk för att lämna Alternativt Löneläge Förhandlingsvana Yrkesgruppens storlek

Hur hanterar vi marknadskrafterna i samband med rekrytering, lönerevision samt avslut?

Organisationens behov av ny/framtida kompetens i relation till marknadslön Alternativkostnader Långsiktig, strategisk kompetensinventering/planering Omvärldsbevakning Krav/förväntningar/utveckling Våga att ibland säga nej – ha lite ”is” i magen

Ingångslöner Vad/vem bestämmer? Konsekvenser av för låg respektive för hög ingångslön? Enhetlighet eller konkurrens inom en kommun/organisation

Lön är EN motivationsfaktor Meningsfulla arbetsuppgifter – eget ansvar Social kontakter – gemenskap Företagskulturen – god arbetsmiljö Delaktighet – möjlighet att påverka Personlig och yrkesmässig utveckling En tydlig och öppen dialog Uppskattning - att bli sedd och bekräftad Andra förmåner t.ex. friskvård, bil, frukt, mm

Summering Förklaringar till olika lön Ingångslöner Lönespridning samt Lönespann Marknadslöner i relation till framtida kompetensbehov

Sysarbs budskap Var uppdaterad och ha egen kunskap om marknadslöner/krafter. Lönen är en motivationsfaktor så tydliggör därför hela lön/belöningsstrukturen!