GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Aktuellt från skolområdet
Den nya skollagen.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Den framtida gymnasiesärskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Hej och välkomna!.
Om utbildning och utvecklingsstörning
Välkommen till Käppala skola 4-9
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Nätverksträff för idrottsprogram Luleå 6 – 7 januari 2010 Idrottsutbildningar i den reformerade gymnasieskolan.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Verksamhetsstöd gymnasiet
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Gymnasiesärskoleutredningen Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning SOU 2011:8.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kommunal vuxenutbildning grundläggande nivå gymnasial nivå (Svenska för invandrare) (Särskild utbildning för vuxna) Olika organisationer i olika kommuner!
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Ansvar gentemot vem/vilka?
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Bedömning och betygsättning
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Presentationens avskrift:

GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen Katrineholm September -14 Lars Werner

UPPLÄGG Nya skollagen: - Grundläggande principer - Gemensamma bestämmelser Nya gymnasiesärskolan: - Uppbyggnad - Egna regler resp. samma som gy-skolan Nyheter och särskilda frågor: - Resursfördelningen och särskilt stöd - Internat och felmottagna

NYA SKOLLAGEN Samma regler oberoende av typ av huvudman (offentlig – fristående) Så likartade regler som möjligt för alla skolformer (lite grundskolemässigt) Ökad rättssäkerhet för eleverna (skarpare tillsyn och fler möjligheter att överklaga)

GEMENSAMT I SKOLLAGEN Grundläggande värden (1 kap.) Kraven på: - Rektor och lärare (2 kap.) - Elevhälsa och SYV (2 kap.) - Lokaler och utrustning (2 kap.) - Stöd och särskilt stöd (3 kap.) - Kvalitetsarbete och inflytande (4 kap.) Arbetet mot kränkande behandling (6 kap.)

Den nya gymnasiesärskolan Anpassning till nya gymnasieskolan Större möjlighet välja utbildningsvägar Nationell kvalitetssäkring Mer samarbete med arbetslivet Säkrare målgruppsbestämning

VEM FÅR ANORDNA? Kommun Landsting Kommunalförbund Fristående huvudman

MÅLGRUPP Gysär: Skolplikten har upphört och bedöms inte ha förutsättningar att nå upp till gymnasieskolans kunskapskrav därför att de har en utvecklingsstörning Vissa ska jämställas Hemkommunen prövar Anmälningsskyldighet Skyldighet pröva om Rätta om fel

UTREDA MÅLGRUPP Utredningen ska omfatta dessa bedömningar: Pedagogisk Psykologisk Medicinsk Social Beslutet om målgruppstillhörighet får överklagas till Överklagandenämnden

SOM GYMNASIESKOLAN Läsår och terminer Närvaroskyldighet Info till v-havare vid skolk Avgiftsfrihet Utvecklingssamtal Individuell studieplan Heltidsstudier Interkommunal ersättning och friskolebidrag Stöd till inackordering

UTBILDNINGENS UPPBYGGNAD Nationella program 9 st. Nationella inriktningar och särskilda varianter får finnas Gymnasiesärskolegemensamma ämnen Programgemensamma ämnen Programfördjupning Individuellt val Gymnasiesärskolearbete Individuellt program 6 ämnesområden Kan blandas med ämnen

UTBILDNINGENS OMFATTNING Fyra läsår 3 600 timmar 2 500 gymnasiesärskolepoäng på nationella program. Poängplan fördelar på ämnen m.m. Individuellt anpassat program Reducerat program APL på nationella program minst 22 veckor Gymnasial lärlingsutbildning på nationella program minst halva tiden

DOKUMENTATION Betyg: - Gymnasiesärskolekurser: A-E - Gymnasiekurser: A-F - Gymnasiesärskolearbetet: E Ämnesområden: Inga betyg Pys-§ Gymnasiesärskolebevis: - Avslutat nationellt eller individuellt program

NYTT OM SÄRSKILT STÖD Risk inte nå målen: Anpassningar inom ramen för den vanliga undervisningen Om ej räcker: Anmäla till rektor Skyldighet utreda Beslut: - Inte upprätta åtgärdsprogram - Åtgärdsprogram: + analys av stödbehov + konkreta åtgärder + uppföljning och utvärdering Överklagande

NYTT OM RESURSFÖRDELNINGEN Kommunerna ska fördela resurser efter elevernas olika förutsättningar och behov Rektorn ansvarar för att fördela resurser inom sin enhet efter elevernas olika förutsättningar och behov Betydelse vid tillsynen

NYTT OM LEGITIMATION Övergångstiden för redan anställda olegitimerade i särskolan förlängs till 1/7 -18 Vissa speciallärare och specialpedagoger som undervisar i träningsskolan eller på individuella program undantas helt Vidare behörighet för legitimerade ”gamla” lärare: undervisat i ämnet minst 8 av senaste 15 åren född före 1/7 -58: minst 4 av senaste 15 åren Ej längre krav på introduktionsperiod

OREGLERAT I LAGEN Internaten Ersättning till felmottagna