Region Norrland Kartläggning av kollektivtrafiken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimat, miljö och energi för en hållbar. och konkurrenskraftig Region
Advertisements

Regionala trafikförsörjningsprogram
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Målorienterade strategiska processer
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Hur skall kostnaden för kollektivtrafiken fördelas
Region Norrland.
Aktuellt från Västtrafik
Trafiksamråd tidtabell 2011
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Projekt för överföring av hemsjukvård
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Nytt sjukreseregelverk 1 maj 2009
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Goda kommunikationer med omvärlden
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Landstingsdirektör Sekretariat Stab
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
LÄNSTRAFIKENS FRAMTIDSGRUPP
– hållbar regionförstoring med ett hela – resan - perspektiv
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Landstingens resultat med respektive utan finansiella nedskrivningar.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Tillväxtberedningen 2 juni 2009, Lars S och Maria Ö BILD 1 Positionsdokument Gruvor och mineraler.
Piteå Kammaropera.
Det regionala och lokala självstyret
Statistikbilder för januari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 = –
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Norrstyrelsens arbetsgrupper - Tidplan och ansvarsfördelning
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Färdtjänsten och tillgänglighetsarbete
Maria Rydström. Grundat 1905 Medlemmar: 21 länstrafikbolag 4 primärkommunala + Ca 100 associerade medlemmar (konsulter och leverantörer) Läns- och lokaltrafikens.
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Patientnämnden 2010.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Utskottet Ledamöter Daniel Bergman (m) Britt Westerlund (s) Ordförande Anna-Stina Kero (kd) Bo Ek (ns) Erik Lundström (fp) Erik Söderlund (mp)
Norrstyrelsens arbetsgrupper - Tidplan och ansvarsfördelning
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Högre utbildning och forskning Presentation för Tillväxtberedningen 13 mars 2009.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Patientnämnden 2007.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Projekt för överföring av hemsjukvård Information 17 januari 2012.
Alternativ C:en region med understrukturer för delegerat beslutsfattande :Regional utvecklingspolitik Regionfullmäktige Regionstyrelse Regionalpolitisk.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Per-Åke Pettersson Taxi Östersund AB en del i Biogaspuzzlet.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Flygplatserna i Västernorrland. Samhällsnytta av länets flygplatser.
ACANALYS KOMPETENS FÖR ANALYS AV HÅLLBAR TILLVÄXT I VÄSTERBOTTEN.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2015 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Moderpartiernas tankar kring IT och e-kommunikation
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
SVOM 1 juni 2018 Regionalt programområde psykisk hälsa Håkan Gadd.
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Region Västerbotten.
Presentationens avskrift:

Region Norrland Kartläggning av kollektivtrafiken Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby, ordf. Harriet Classon, S, Skellefteå Lars-Erik Nordin, C, Timrå Leif Hjalmarsson, S, Luleå Lennart Nyberg, SJVP, Härnösand Mikael Strandman, V, Örnsköldsvik Per Wahlberg, M, Sundsvall Rolf Andersson, MP, Noraström Ylva Mjärdell, FP, Luleå Maria Höglander, huvudsekr, Lycksele

Kollektivtrafik Resenärer Aktörer Allmän kollektivtrafik Arbetsresor Utbildningsresor Tjänsteresor Utförare Särskild kollektivtrafik Fritidsresor Beställare Rikstrafiken Sjukresor Färdtjänst Skolresor Beslutsorgan Kommersiell trafik Andra aktörer

Trafik Minskande Ökande Norrlandsresan Tågtrafik Lokaltrafik – arbetspendling / skolskjutsar Ökande Stomlinjer / förortstrafik / tätortstrafik Norrlandsresan Linje 100 - Sveriges största respluslinje Tågtrafik Prioriteringar

Ekonomi Finansieringsystem Ägartillskott, ca: 567 mkr (2007) Y & AC: Inomkommunal / stomlinjer Y: Landstinget tar overheadkostnader BD: Landsting / kommuner - 50% / 50% Ägartillskott, ca: 567 mkr (2007) Svårt att jämföra Beställningscentral Särskild kollektivtrafik Tätortstrafik

Resenärer Trafik Resor (2007) Tätort 15 815 482 Lokala/regional 9 743 115 Interregionala 2 335 052 Internationella 137 000 Sjukresor 519 028 Färdtjänst 880 130

Organisation Bussgods Beställningscentral Ägarstyrning Ägarförhållande: THM vs. bussbolagen Beställningscentral Gemensam i Y Vissa kommuner i BD Reseservice i AC Ägarstyrning Ägarsamråd i BD Trafikbeställningar i AC och Y

Slutsatser Regionförstoring Attraktivitet Infrastruktur Regional tillväxt Attraktivitet Miljö / säkerhet / tillgänglighet / biljetter / kopplingar Infrastruktur Järnvägstrafiken Transportpolitik Gemensam syn Organisation Ägande / ledningsarbete / samordning