Region Norrland Kartläggning av kollektivtrafiken Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby, ordf. Harriet Classon, S, Skellefteå Lars-Erik Nordin, C, Timrå Leif Hjalmarsson, S, Luleå Lennart Nyberg, SJVP, Härnösand Mikael Strandman, V, Örnsköldsvik Per Wahlberg, M, Sundsvall Rolf Andersson, MP, Noraström Ylva Mjärdell, FP, Luleå Maria Höglander, huvudsekr, Lycksele
Kollektivtrafik Resenärer Aktörer Allmän kollektivtrafik Arbetsresor Utbildningsresor Tjänsteresor Utförare Särskild kollektivtrafik Fritidsresor Beställare Rikstrafiken Sjukresor Färdtjänst Skolresor Beslutsorgan Kommersiell trafik Andra aktörer
Trafik Minskande Ökande Norrlandsresan Tågtrafik Lokaltrafik – arbetspendling / skolskjutsar Ökande Stomlinjer / förortstrafik / tätortstrafik Norrlandsresan Linje 100 - Sveriges största respluslinje Tågtrafik Prioriteringar
Ekonomi Finansieringsystem Ägartillskott, ca: 567 mkr (2007) Y & AC: Inomkommunal / stomlinjer Y: Landstinget tar overheadkostnader BD: Landsting / kommuner - 50% / 50% Ägartillskott, ca: 567 mkr (2007) Svårt att jämföra Beställningscentral Särskild kollektivtrafik Tätortstrafik
Resenärer Trafik Resor (2007) Tätort 15 815 482 Lokala/regional 9 743 115 Interregionala 2 335 052 Internationella 137 000 Sjukresor 519 028 Färdtjänst 880 130
Organisation Bussgods Beställningscentral Ägarstyrning Ägarförhållande: THM vs. bussbolagen Beställningscentral Gemensam i Y Vissa kommuner i BD Reseservice i AC Ägarstyrning Ägarsamråd i BD Trafikbeställningar i AC och Y
Slutsatser Regionförstoring Attraktivitet Infrastruktur Regional tillväxt Attraktivitet Miljö / säkerhet / tillgänglighet / biljetter / kopplingar Infrastruktur Järnvägstrafiken Transportpolitik Gemensam syn Organisation Ägande / ledningsarbete / samordning