1 SYFTE : ”För kommunernas politiska ledningar ge en översiktlig bild av dels service- och kostnadsförhållanden jämfört med övriga Södertörnskommuner, dels utvecklingen över tiden inom den egna kommunen till vägledning för prioriteringar, översyner etc” Nyckeltalssamarbete Gymnasieskola 2008
2 Utgångspunkter för gymnasiegruppens jämförelse 2008 Bygger på befintlig statistik Producentperspektiv och elevperspektiv Sammanvägning av flera olika nyckeltal
3
4 Elevunderlaget Södertörn
5 Elevernas val av huvudman
6
7 Andel folkbokförda elever (exkl. IV) som har fullföljt utbildningen inom 4 år
8 Andel elever individuellt program
9 Högskolebehörighet – Folkbokförda 20-åringar
10 Goda exempel - kommunnivå MåttGoda exempel: Andel Slutbetyg Inom 4-år exkl. IV Tyresö, Salem och Nynäshamn Högskolebehörighet 5/7Tyresö och Nynäshamn Betygsgenomsnitt 5/7Huddinge och Salem IV – Exkluderas för att underlätta jämförelser Måtten behöver inte samvariera inom en verksamhet Utbildningsutbudet påverkar resultatet
11 Goda exempel - Programnivå KommunProgramSkolaIndex Genomströmning Index Betyg Index Behörighet BotkyrkaSMTullinge gymnasium107* HaningeECFredrika Bremer OPFredrika Bremer118* HuddingeNVSjödalsgymnasiet FPSågbäcksgymnasiet101* 120* SödertäljeSPColin Leclairgymnasiet BFIgelstavikens gymn.118*104*111* TyresöFPTyresö gymnasium HPTyresö gymnasium SKL – Öppna jämförelser
12 Goda exempel – Från nyckeltalsrapporten Tyresö - högskolebehörighet I mentorsarbetet coachas elever Salem - Enkätresultat Arbetet med värdegrundsfrågor Huddinge - Enkätresultat Systematiskt kvalitetsarbete Det sker mer…….. Svårt att få fram..
13 Systematiskt kvalitetsarbete Kommun Skola Program Utbildning Möte – lärare och elev Mätningar som berör KR
14 Öka vår måluppfyllelse - lära av varann IV-programmet Tidig kartläggning av nya elever Stödundervisning Elevernas studiemotivation Uppföljning av elevernas studieplaner Systematiskt kvalitetsarbete Aktuella områden även efter en gymnasiereform