Nacka Kommun 21 april 2010 Sven@Hamrefors.se Kreativt ledarskap... eller innovativt ledarskap... eller värdeskapande ledarskap Nacka Kommun 21 april 2010 Sven@Hamrefors.se
Kreativitet kan gynna innovation. Innovation är att öka värdeskapandet genom att tänka och göra på nytt sätt
Nätverksamhället
Värdenätverk Värdekedja A B C D Kund Uppströms Nedströms Värdenätverk G Kund A D F C
Nätverksekonomin Kollektivt värdeskapande Beroenden Osäkerhet Hastighet Position
Affärsskapande Potential för Sannolikhet för affärstillfälle att kunna skapa affärstillfälle Tid
Affärsskapande Potential för Sannolikhet för affärstillfälle att kunna skapa affärstillfälle First mover advantage Second mover advantage The early bird gets the worm Tid The second mouse gets the cheese
First mover Second mover Innovation Innovation/imitation Tillfället Systematiken Egna resurser Nätverksresurser Inifrån&ut-strategi Utifrån&in strategi Skapa tillfälle Ta tillfälle Absorbera osäkerhet Fördela osäkerhet
Tagare av affärstillfälle Nätverkets hierarki Värde Makt Unicitet Beroende Osäkerhet Skapare av affärstillfälle Tagare av affärstillfälle Förlorare En Darwinistisk miljö…
Lite teori… nämligen Kaosteori!
Kaosteori Ordning Kaos Förändring
Perspektivförändring Minnen Nyfikenhet (Ordning) (Kaos) Perspektivförändring
Handlingsförändring Idé Verklighet (Ordning) (Kaos)
Utvecklingsmiljö Samlande idé Variabilitet i aktivitet (Ordning) (Kaos) Utveckling
Exemplet Post-it lapparna Tunt på tunt 20% frihet Nätverk Champions
Exemplet Post-it lapparna 20% frihet Nätverk Champions Ingenjör med dåligt lim Pastor med lösa lappar
Fokus för affärsskapande
”The Pain” En person i en situation Känns, men är inte artikulerad Kan bli en fantasi Body shop Absolut vodka
Erbjudandet Förändrar situationen - skapar upplevt värde. Exempel: Absolut vodka Gör att fantasin blir verklighet. Exempel: Post-it Stärker vissa institutioner men bryter mot vissa. Exempel: Body shop There is more than one way to skin a cat. Exempel:Wachtell, Lipton, Rosen & Katz
Slipa verksamhetsidén
Modevarianter Störst, bäst och vackrast, 1980-tal, CBS Bra på att göra, 1990-tal, uttunning
Funktion Stödja helhetstänkandet och ge utrymme för variabilitet i lösningar
Roll Se sin roll ur omvärldens ögon i beaktande av sin kärnkompetens Exempel: Vi skall spara pengar tillsammans med våra kunder