Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ingen äldrevård för mig !!
Advertisements

Indikatorer för att mäta tillgänglighetsförbättringar
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
Hemuppgift – del 1 Rummet – det fysiska biblioteket Sammanfattning över arbetet med den första hemuppgiften som inkommit från kommunbiblioteken i Blekinge,
Brandsäkerhet.
På väggen bredvid telefonen finns Visaren med stora knappar med foton på. För att ringa lyfter du på luren och trycker på ett foto. Om en knapp blinkar.
Bilaga 1. till KHR Projekt TillgänglighetB.
SenITels digitalkamera • En bild i taget • Bildserie (ej i AUTO-läge) • Självutlösare Bildvisning (kan aktiveras utan att kameran är i fotoläge) ↑ Zooma.
Tillgängligheten för funktionshindrade
Världens största näring
Här befinner vi oss.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Byte av höjdsystem till RH2000
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten
Av: Sara, Louise, Moa, Sofija, Marija ♥
Tomt och byggnader idag H Villa Flerbostadshus G A B Villa.
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Sammanställning från Idrottsenkäten 2009 Totalt 344 svarande.
Möjligheten att röra sig i grannskapet
Bilder Att skriva fungerande alternativtexter Skärmläsare Exempel klickbar bild utan textalternativ Vad läser den? LänkGrafik index snedstreck fokus.
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Tillgänglighet för alla, även gäster med funktionsnedsättning
DIALOGMÖTE ARRANGERA FÖR FLERA TILLGÄNGLIG KULTUR FÖR ALLA KULTURHUSET MARKARYD Sten Neckö TILLGÄNGLIG KULTUR FÖR ALLA.
Klara Meras lägenhet Ungdomsrummet är också sovrum och här kan du prova ett vikttäcke. Det är ett extra tungt täcke som kan göra det lättare att koppla.
Tillgänglig information och kommunikation
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
Ljud Hur sprids ljud? Del 2.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
Badrum Styrmansgatan 26.
Grupp B1: Ellinor Törnqvist, Åsa Ekman, Hanna Karlsson och Sara Sällström.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Hur lätt är det att nå oss per telefon? 0=absolut inte 10=ja, absolut.
Motivationen att lära sig svenska
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Föra in tillgänglighet i undervisningen
Personer med funktionsnedsättning i demokratin
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
KATRIN INCLUSIVE DISPENSERS DESIGNED FOR EVERYONE.
Dag Glebe - SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut Bo i Ro
KISC General Presentation0 Kandersteg International Scout Centre Världsscoutcenter.
Fallolyckor bland äldre personer Enligt Folkhälsoinstitutets material IKINÄ-opas för förebyggande av fallolyckor.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Parkering Restaurang Parkering L&L Parkering Ridhus Parkeringar på Solvalla under elitloppet Stallbacken inre Parkering Bällsta Allé Bussar Taxizon.
Tema hus och hem.
Beställare Inside KOM Mötes- samordnare Intern Service* IT Reception
Grafisk visualisering
Stadens uteserveringar
Regel 18 Boll i vila rubbad.. Regel 18 Boll i vila rubbad.
Bygg din egen robotarm.
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Punktskrift.
Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Ingen äldrevård för mig !!
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Självskattning av tillgänglighet i stadens lokaler
Karolina Olivia Widerström, Hotellet är döpt efter henne.
KATRIN INCLUSIVE DISPENSERS DESIGNED FOR EVERYONE
Wictoria Forsberg Arbetsterapeut
Ledig butikslokal i Eskilstuna Tuna Park
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Jämlik kultur. Jämlik kultur Lödöse museum-arkeologiskt museum på platsen för ”det medeltida Göteborg” och Lödöse filialbibliotek.
Tillgänglighet i praktiken
Högsbo specialistsjukhus, skisser
Ingen äldrevård för mig !!
Hallaskogs Lägergård Denna idyll ligger strategiskt geografiskt placerad mitt i hjärtat av Skåne, med ca 45 minuters bilfärd från alla större städer som.
PORTEN Din väg till VIOL 3
Presentationens avskrift:

Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade

Viktiga delar av turism Information byggnader, hotell, restauranger, turism informationskontor etc. Utrymme inomhus : reception, rum, hissar, etc. Dessutom: entré, parkering, transportmedel, etc. Utomhus : turistvägar, landskap, nöjespark, etc. personal

Turisms tillgänglighet för alla kan säkerställas genom att följa universell design principer och flexibilitet, god kommunikationsförmåga och öppet sinne hos personalen

Besökspunkter och dess omgivningar Ordentligt märkt parkeringsplats inte långt från ingången Entré på trottoarens nivå eller med ramp användbar Breda Entrédörrar och i fall av karuselldörrar behövs alternativ entré

Podjazd dla wózków Entré med ramp Parkingsplats för besökare med rörelsehinder Model av besökspunkten Tactile led

flexstep

Besökspunkter och dess omgivning Utan trösklar eller mycket låga trösklar i besöksmålet eller närliggande omgivning Tydligt markerade entréer och kontrastmarkering Taktila leder till stöd för blind person till besöksmålet i byggnaden (receptionen, nästabesökspunkt i utställningsområdet, etc.)

Utrymme inomhus Inga tjocka mattor eller dörrmattor Passager möjligt att gå förbi personen i rullstolen, med kryckor, etc. Tillräckligt breda hissar Knappar i hissen, strömbrytare, larmknapp, etc. ska var möjliga att nå från rullstolen.

utrymme inomhus Tydlig märkning av gemensamma utrymmen - till exempel: Receptionen, toalett, information, biljettkontor, mm (helst med vanliga piktogram) Brist på objekt projiceras från väggarna speciellt i huvudhöjd Vid utrymmen med många glaselement - tydlig markering för synskadade

Hissknappar med braile Braille characters on the elewator buttoms Two heights of counter In the reception Receptionsdisk med två höjdnivåer

utrymme inomhus Säkerställ korrekt akustisk viktiga platser som reception, restaurang, informationspunkt, etc. Om möjligt – kan vid behov ljud-induktionsslinga användas Finns system för Larminformation. I

Internationell symbol för anläggning med teleslinga för hörselskadade

utrymme inomhus Vid hög disk - bör disk två höjder tillhandahållas. Om det inte är möjligt, bör ytterligare ett bord användas för att kunna möta gäst i rullstol. Tillgängliga toaletter bör finnas på varje våning av besökspunkten. Olika anläggningar (t.ex. klädhängare) bör kunna nås av rullstolsburen

Tillgängligt badrum

utrymme inomhus Utrustning m.m. kan nås av rullstolsburne ex : Shampo och tvål i badrummet Handduk TV fjärrkontroll Telefon, ljusknappar m.m.

utrymme inomhus Små taktila modeller bör finnas av eventuellt mycket stora utställningar eller föremål som inte går att röra. På begäran bör man åt besökare tillhandahålla informationsmaterial i storstil eller punktskrift, lätt att läsa och förstå.

Andra viktiga delar av den fysiska miljön Rimligt avstånd till kollektivtrafik Tillgänglig kollektivtrafik: buss, spårvagn, järnväg etc Visuell och hörbar utrop i vagnarna Reservera plats åt assistenthund t ex vid transport vid större evenemang Tänk på att sprida larminformationen på olika sätt vid en nödsituation.

Andra viktiga delar av? Fysiska miljön Textinformation tillsammans med bilder och foton (meny, beskrivning av arkitektur, instruktioner, etc.) Detaljerad beskrivning av utställningar, turism vägar etc.

Man bör se till att ta med detaljerad information om tillgängligheten av besöksmålet och dess omgivning i turisterbjudande - det kommer att underlätta eller till och med göra det möjligt att använda tjänsten inte bara av gäster med funktionshinder utan även av alla andra gäster

Tack för uppmärksamheten